Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-13, 08:55
Bannlyst
Och alliansen ångar på....

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...=rubrik_804954

Citat:
Enligt socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (m) ska arbetsgivaren få be om intyg bara om det finns särskilda skäl, som vid upprepad korttidsfrånvaro. Förslaget ska börja gälla nästa år.

Förhoppningsvis ska det hindra måndags/fredags simulanter att utnyttja systemet. Vad hände med kontrollvård av sjukt barn? Har man 3-4 ungar, hur lätt är det att påstå ungen är sjuk för att själv inte jobba?
Citera
2007-04-13, 08:56
Medlem
atms avatar
Tycker det låter som ett bra förslag.
Det finns gott om dessa simulanter.
Citera
2007-04-13, 09:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bra att det inte blir obligatoriskt utan upp till arbetsgivaren. Karensdagen stoppar redan de flesta simulanter och måndagssjuklingar, så jag antar att det är VAB-fusket man vill komma åt.

Go alliansen go!
Citera
2007-04-13, 09:16
Medlem
ubersantas avatar
Innan rödgardisterna börjar hetsa upp sig i onödan så försöker vi neutralisera deras motargument

- Men fan vad vi kommer överbelasta vårdcentralerna och andra instanser när alla som är sjuka måste skaffa sjukintyg?

Svar: Vad tror ni själva? Ingen företagare kommer att kräva sjukintyg varje gång av alla. Däremot så kommer de att kräva det från folk som är borta varannan måndag pga sjukdom. Detta förslaget ger bara arbetsgivare alternativet att få bukt på systematisk "sjuk"lediga.

- Även om man är sjuk så kanske man går till jobbet ändå för att det är för jobbigt att skaffa sjukintyg. Inte bra för någon

Svar: Som ovannämnda. Är du en skötsam anställd på företaget kommer inte arbetsgivaren/personalchefen att kräva sjukintyg om du stannar hemma för att du är sjuk. Och tycker man att det är för jobbigt att gå till vårdcentral för att skaffa sjukintyg och istället går och jobbar - ja då är man kanske inte så sjuk egentligen.

Allt detta från en person som egentligen nog borde ha stannat hemma idag eftersom jag är rätt sjuk dock fanns det affärskritiska saker som bara kan fixas idag, och senast idag så då fick man hasa sig ur sängen ändå.
Citera
2007-04-13, 09:23
Bannlyst
Hur många tänker inte på att de anser sig ha råd att vara sjukskrivna i 2-3 dagar där man inte behöver ha sjukintyg? Vet själv ett par personer varav vissa sagt det ragt ut...

Men speciellt trött är jag på dessa måndags och fredags simulanter...
Citera
2007-04-13, 09:24
Medlem
haskans avatar
Finns väl en gammal tråd om det där. Kommer jag ihåg rätt ifrån tidigare så finns väl redan nu en liknande möjlighet för arbetsgivarna. Det användes ibland på något sjukhus eller hur det nu var.

Hoppas bara att möjligheten inte överanvänds av arbetsgivarna så att vårdcentralerna blir överbelastade (står iofs att det ska finnas särskilda skäl). Redan nu är det alldeles för många som söker helt i onödan vid t.ex vanliga förkylningar, till förtret för mina arbetskamrater.
Citera
2007-04-13, 09:34
Medlem
knightones avatar
2005-09-08 22:17

Sahlgrenska sjukhuset kräver sjukintyg från första dagen

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=232367

Citera
2007-04-13, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knightone

Citat:
Nya grepp för att få ner korttidssjukfrånvaron väcker oro bland Sahlgrenska sjukhusets anställda.

Vad har man att oroa sig för om man inte har något att dölja?

Citat:
Formuleringen har fått anställda att reagera:
- Det känns som om de jagar den sjuka människan, det är kränkande, säger en anställd som vill vara anonym.
I ett brev till GP skriver en grupp anställda från område Sahlgrenska: \"... om man inte lämnar sjukintyg från första dagen kan det ligga till grund för uppsägning. Vad är detta för något, behandla personalen som brottslingar\".

Men har du sjukintyg vad är problemet?
Citera
2007-04-13, 09:58
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone

Citat:
Chefen kan i fortsättningen välja att kräva ett läkarintyg från första sjukdagen.

Mitt intryck från artikeln är alltså inte att alla som är sjuka måste lämna intyg redan från första dagen, utan att det KAN komma att krävas. Precis som den nya lagen säger. Var sitter problemet?

Självklart skall de borgerliga syna över om detta är ett lyckat drag under inledande perioden. Märker man att arbetsgivarna överutnyttjar detta, eller att sjukvården blir grymt överbelastat så skall det ju självklart ses över.

Än så länge ställer jag mig positivt till det hela.
Citera
2007-04-13, 10:58
Medlem
crisscrosss avatar
Fattar inte vad som är skillnaden jämfört med dagens system. Arbetsgivaren kan väl redan idag kräva sjukintyg från första dagen vid upprepad frånvaro?
Edit: Forskade lite och upptäckte att vissa kollektivavtal medger detta. Dessutom är det så att att arbetsgivaren kan kräva detta vid upprepad frånvaro men då beslutar försäkringskassan i varje enskilt fall.
Citera
2007-04-13, 10:59
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Det är ju för i helvete redan en karensdag, varför ska man behöva visa intyg första dagen om man inte ens får någon lön?

På det sättet förlorar man 150 sek istället.
Citera
2007-04-13, 11:06
Medlem
Ankdammsmans avatar
Hoppsan, fel av mig i förra inlägget. Man kommer givetvis inte åt VAB-fusket med det här eftersom det inte är föräldern som visar intyg vid VAB.

Måltavlan är alltså de som trots karensdagen har mycket korttidsfrånvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in