Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-12, 12:51
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Lste Nozicks Anarchy, State and Utopia fr nt r sen, r inte liberalist hardcore men blev rtt imponerad. Men den r rtt gammal nu. Vilka r de mest centrala verken i Liberalistisk Politisk Filosofi sedan dess?

Den hr trden verkar innehlla lite allt mjligt som folk gillar. Men vilka r de verk, efter ASU som stndigt refereras till i den liberalistiska sfren?

Hans Hermann-Hoppes The Economics and Ethics of Private Property (2006) och Democracy: The God That Failed (2001) r lsvrda.

The Problem of Political Authority (2013) har jag inte lst men br vara riktigt bra.

Som en parentes kan nmnas att David D. Friedmans banbrytande The Machinery of Freedom (1973) kom ut i en ny utgva 2014.

Det har skrivits och publicerats vldigt mycket libertariansk och anarkokapitalistisk litteratur p senare r. Finns hur mycket som helst att vlja mellan. Dremot kanske det r s att det var ett tag sedan det publicerades en bok i dignitet med Man, Economy and State, Human Action och Atlas Shrugged (ven om en del av Hoppas verk r direkt banbrytande och radikala).
Citera
2017-04-28, 02:44
Medlem
Antagonist88s avatar
Godkvll r det ngon som knner till var det gr att finna Ludwig von Mises verk Human Action versatt p Svenska?
Citera
2017-05-05, 21:33
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Godkvll r det ngon som knner till var det gr att finna Ludwig von Mises verk Human Action versatt p Svenska?
Human Action r inte versatt till svenska, n. Svenska Mises-institutet hller p att verstta boken, men det tar tid. Ls mer hr: http://www.mises.se/manskligt-handlande/

Verkar vara Benjamin Juhlin och Joakim Kmpe som r mest drivande i projektet (du kan skert frga dem p Facebook hur versttningsarbetet gr).
Citera
2017-05-05, 21:55
Medlem
Antagonist88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Human Action r inte versatt till svenska, n. Svenska Mises-institutet hller p att verstta boken, men det tar tid. Ls mer hr: http://www.mises.se/manskligt-handlande/

Verkar vara Benjamin Juhlin och Joakim Kmpe som r mest drivande i projektet (du kan skert frga dem p Facebook hur versttningsarbetet gr).
Trevligt att den r p gng. Underligt namnval dock, Human Aktion sitter ju som handen i handsken och borde vara dess svenska namn.
Citera
2017-07-27, 18:13
Medlem
njekss avatar
Jag vill ha en bok om anarkokapitalism. Jag vill vet vad det r fr ideologi. Jag vill ha anarkokapitalismens motsvarighet till mein kampf.
Citera
2017-08-07, 23:54
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Jag vill ha en bok om anarkokapitalism. Jag vill vet vad det r fr ideologi. Jag vill ha anarkokapitalismens motsvarighet till mein kampf.
1. For a New Liberty: the Libertarian Manifesto (Rothbard)
2. Ethics of Liberty (Rothbard)
3. Against the State: An Anarcho-Capitalist Manifesto (Rockwell)

Samtliga finns gratis p ntet. For a New Liberty r en bra brjan. Om du r helt ny och vill ha ngot som gr det snabbt att lsa rekommenderar jag Anatomy of the State av Rothbard.
Citera
2019-08-11, 12:54
Medlem
Utopia.s avatar
Har lst mngder med libertariansk litteratur. Den bok jag rekommenderar frmst r "Economics in one lesson" av Henry Hazlitt. Vldigt lttsmlt och vlskriven introduktion till sterrikisk ekonomi. Finns att ladda ner gratis som e-bok p mises.org.

Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Trevligt att den r p gng. Underligt namnval dock, Human Aktion sitter ju som handen i handsken och borde vara dess svenska namn.

Nej, det hade varit en dlig versttning. "Human" p svenska betyder snarare medmnsklig. Aktion r inte heller detsamma som handlande.

"Mnskligt handlande" r helt ok, men jag hade nog sjlv versatt den till "Mnsklig ddkraft".

Efterlyses: ldre, svenska verk. Skulle vilja frkovra mig i den svenska idtraditionen. Det mste vl finnas intressanta svenska liberala tnkare som haft impact?
Senast redigerad av Utopia. 2019-08-11 kl. 13:05.
Citera
2019-09-04, 11:11
Moderator
HelgeBuks avatar
The Myth of the Rational Voter av Bryan Caplan, jttebra beskrivning av hur det blev s att politiker mste bja sig fr "gemene mans" felaktiga uppfattningar om ekonomi och gra vansinniga saker som infra tullar och hja minimilner.

Den frklarar hur det r "lnsamt" fr vanligt folk att vara "rationellt irrationella". Kortfattat: det kostar ingenting, eller extremt lite (i pengar), fr dig att bestmma dig fr att hga tullar r bra fr ditt land, men du tjnar "en skn knsla i magen" av att tycka det och att rsta fr det. Allts r det bra fr dig personligen att helt enkelt strunta i att ta reda p fakta. Samma sak kan sgas om mnga olika sakfrgor. Det kostar helt enkelt otroligt lite att ha fel nr det gller politik. Att det kostar samhllet i stort enorma pengar r tyvrr inget som pverkar individen tillrckligt direkt fr att folk ska orka bry sig.

Kedjan r:
  1. Vilja att gra vrlden bttre
  2. Felaktig uppfattning om vad som gr vrlden bttre
  3. Lg eller ingen kostnad att ha fel
  4. Rstar fram politik som gr det som "knns rtt" men r fel.
Citera
2020-10-24, 21:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Nytt boktips!

Libertarian Anarchy: Against the State
av Gerard Casey

En bde enkel och vlformulerad bok som gr igenom bde hur "ordnad anarki" har fungerat frr (eskimer, Irland) och vad som r fel med dagens system. Massvis med bra argument fr sin sak. Inget revolutionerande, men en fullgod introduktion fr den som r nyfiken p iderna, dessutom nyare n de flesta alternativen och drmed mer moderna referenser.
Citera
2024-06-03, 22:12
Medlem
Dr Scriptums avatar
Tnker nmna tv bcker:

Nr mnniskan skapade vrlden - Johan Norberg. All statistisk fakta r skerligen korrekt och de fria marknadskrafterna har definitivt frbttrat vrlden p vissa stt. Jag gillar dock mest Norbergs mer psykologiska eller filosofiska agenda - hur han beskriver den fria skapar-kraften i konkurrens med baktstrvare och sdana som sker total kontroll. Det r sympatiskt och ven fr icke-liberaler kan det vara en pminnelse om vad en fri entreprenr eller teknisk innovatr kan betyda fr ett samhlle.

What it means to be a libertarian - Charles Murray. Inte hans bsta bok, men hans bsta bcker r extremt bra, s konkurrensen r extrem. Murray r moraliskt medveten i nstan allt han skriver, men det mest intressanta i denna bok r hur han delger research som visar att det var icke-statliga krafter som lg bakom flera frbttringar - till exempel medicinskt - under det amerikanska 1900-talet.
Citera
2024-07-18, 17:58
Medlem
Divinations avatar
Boken Democracy:The God That Failed av Hans-Hermann Hoppe rekommenderas till alla libertarianer. Budskapet i boken r att auktoritet och inte demokrati utgr garanten fr individens frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in