Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-18, 11:43
Medlem
cocaineducks avatar
Tjo.

Hade tnkt att kpa lite bcker s jag tnkte hra med er som lst mer om mnet efter tips. Sjlv har jag aldrig lst ett orginalverk av Mises, Rothbard eller Hayek etc s jag tnkte kpa ett par, eller rttare sagt en bok ifrn varje frfattare fr att f lite av en verblick innan jag kper fler.

S vilken bok anser ni r viktigast att lsa ifrn dessa tre, en av varje tack.

Efter det s vore det trevligt att hra lite allmna boktips, r snart klar med min frsta introduktion till anarko-kapitalismen, Mr.Molyneux's podcast och artiklar s jag vill frdjupa mig lite i denna form av ekonomi.

//cocaineduck
Citera
2007-04-18, 19:55
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Tjo.

Hade tnkt att kpa lite bcker s jag tnkte hra med er som lst mer om mnet efter tips. Sjlv har jag aldrig lst ett orginalverk av Mises, Rothbard eller Hayek etc s jag tnkte kpa ett par, eller rttare sagt en bok ifrn varje frfattare fr att f lite av en verblick innan jag kper fler.
Mises: Human Action, s klart. Det r dock lngt ifrn en nybrjarbok.
Rothbard: Man, Economy, and State. Antagligen lttare n Human Action.
Citera
2007-04-18, 22:13
Medlem
Sjlv skulle jag rekommendera Nozick. r inte sjlv nyliberal men hans verk r bland den bsta politiska filosofin jag lst.
Citera
2007-04-19, 00:15
Medlem
cocaineducks avatar
Tack fr tipsen.

Nozick verkar vara mer av en Minarkist, sant? Inte riktigt intressant i min mening d jag sjlv ser mig sjlv mer som anarko-kapitalist numera och det r precis s jag har frsttt iaf Rothbard vilket gr det mer intressant.
Citera
2007-04-19, 00:40
Medlem
Citat:
Tack fr tipsen.

Nozick verkar vara mer av en Minarkist, sant? Inte riktigt intressant i min mening d jag sjlv ser mig sjlv mer som anarko-kapitalist numera och det r precis s jag har frsttt iaf Rothbard vilket gr det mer intressant.

Vad r det? Han fresprkar en minimal stat och ingen omfrdelning.
Citera
2007-04-19, 11:00
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Vad r det? Han fresprkar en minimal stat och ingen omfrdelning.

Jao, minarkism. Samma deal som Ayn Rand, staten ska syssla med frsvar, polis och rttsvsen och inget mer.
Citera
2007-04-19, 14:53
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Tjo.

S vilken bok anser ni r viktigast att lsa ifrn dessa tre, en av varje tack.

Efter det s vore det trevligt att hra lite allmna boktips, r snart klar med min frsta introduktion till anarko-kapitalismen, Mr.Molyneux's podcast och artiklar s jag vill frdjupa mig lite i denna form av ekonomi.

//cocaineduck

Om du vill lsa mer om anarkokapitalism kan ju nmnas "For a New Liberty" och "Ethics of Liberty" av Rothbard. De exempel som sp3tt gav var bra. Gllande Hayek kan jag inte fr fem re rekommendera honom, men hans mest uppmrksammade bok r "Vgen till trldom".
Citera
2007-04-19, 19:27
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Om du vill lsa mer om anarkokapitalism kan ju nmnas "For a New Liberty" och "Ethics of Liberty" av Rothbard. De exempel som sp3tt gav var bra. Gllande Hayek kan jag inte fr fem re rekommendera honom, men hans mest uppmrksammade bok r "Vgen till trldom".
Och glm fr allt i vrlden inte att lsa Hoppes The Economics and Ethics of Private Property. Mer hrdkokt bok fr man leta efter.
Citera
2007-04-19, 20:47
Medlem
Mammons avatar
Mnga av bckerna (och fler drtill) finns dessutom p www.mises.org ifall du vill se vad de handlar om. Det r frvisso roligare att ha en samling i bokhyllan hemma, men nd..
Citera
2007-04-20, 00:25
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Och glm fr allt i vrlden inte att lsa Hoppes The Economics and Ethics of Private Property. Mer hrdkokt bok fr man leta efter.

Jag har inte lst den Men det kommer jag omsider gra.
Citera
2007-04-20, 09:46
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:

Varfr inte? Vgen till trldom lter ju intressant.

Citat:
Mnga av bckerna (och fler drtill) finns dessutom p www.mises.org ifall du vill se vad de handlar om. Det r frvisso roligare att ha en samling i bokhyllan hemma, men nd..

Fr ont i huvudet av att lsa p datorn, men det r ju bra fr att som du sger se vad dom handlar om.

Citat:

Finns inte p Amazon.com, dvs du ljuger om dess existens. :P

Ngon som har lst "America's Great Depression"? Verkar mycket intressant d, av det jag lst och hrt om det innan, jag anser att det kan vara det starkaste argumentet fr en fri ekonomi iom att det r s vida accepterat att det var den fria ekonomins fel.
Citera
2007-04-20, 10:19
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Fr ont i huvudet av att lsa p datorn, men det r ju bra fr att som du sger se vad dom handlar om.
Skrivare!
Citat:
Finns inte p Amazon.com, dvs du ljuger om dess existens. :P
http://www.mises.org/store/Economics...ty-P288C0.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här