• 1
  • 2
2000-06-08, 18:51
Medlem
Om man hvdar att mnniskors lidande, bara fr att de tillhr arten homo sapiens, skall vga tyngre n andra arters motsvarande lidande gr man sig skyldig till artism. Detta r lika frdomsfullt och irrationellt som att diskriminera enbart p basis av rastillhrighet (rasism) eller knstillhrighet (sexism).
Frr kunde man sga "Gud har bestmt...." och s var det slutsnackat, men s ltt r det inte idag.
De grundlggande rttigheterna, rtt till liv och frihet, att slippa tortyr o.s.v., har inget att gra med en individs personliga egenskaper.
S att rttfrdiga djurfrtryck genom att sga att mnniskan har verlgsen intelligens, sprkfrmga eller kultur r ett dligt argument, eftersom dessa egenskaper r individuella fr alla. Alla mnniskor har inte samma grad av dessa egenskaper, och r d de smarta, sprkbegvade kulturmnniskorna mer vrda n andra? Om vi tror p mnniskors lika vrde s r svaret nej.
Om det argumentet skulle vara relevant s skulle man kunna fda upp barn och utvecklingstrda till mat eller utnyttja dom vid mediciniska experiment.
Mnskliga och icke mnskliga djur r enligt djurrttsfilosofer som Peter Singer och James Rachel jmlika i den bemrkelsen att man ska ta lika mycket hnsyn till individens intresse, dvs nskeml och behov. Mnniskans intresse tar man hnsyn till genom att ge utbildning, bostad & fast arbete, medan de icke mnskliga djurens intressen r frihet, lmplig mat, social gemenskap m.m.
Mnniskor och djur r jmlika i samma bemrkelse som barn och vuxna.
Att sga att andra arters lidande rknas som mindre allvarligt n mnniskors, r i princip detsamma som att sga att t.ex. svartas lidande spelar mindre roll n vitas, ngot som bara en rasist skulle sga. Arttillhrighet r inte mer relevant n rastillhrighet i nr det gller lidande.
Man kan minska ett antal individers lidande genom att bojkotta produkter som framstlls p icke mnnskliga djurs bekostnad t.ex. ktt och djurtestade hygien arrtiklar. Med tanke p att kttkonsumtionen mste minska fr att maten skall rcka till alla, samt att ktttandet bidrar med en omfattande del i miljfrstringen. Genom att ta veg mat s gr man en insats fr djuren, miljn och svltande mnniskor.
Om man rttfrdigar djurfrtrycket med egenintresse frlorar man mjligheten att frdma nazister, vldtktsmn, sexister och andra frtryckare, trots att du sjlv kanske r/ kommer att bli offer fr ngon slags frtryck. S att sga att man ter ktt fr att det r gott r som en pedofil som rttfrdigar sina handlingar med att sga, "det var sknt".
Mnga, eller rttare sagt de flesta, mnniskor har svrt fr att dda, men genom att konsumera ktt lter vi ngon annan utfra den handling som vi sjlva inte kan frm oss till. Att pst -djuret var redan dtt, s varfr inte ta det- visar bara att man inte har frsttt sambandet mellan tillgng och efterfrgan. Genom att bojkotta kttindustrin minskar efterfrgan p ktt och frre och frre icke mnskliga djur fds upp upp tills det att djurfabrikerna och deras grymma djurhantering har upphrt.
Det finns mnga djurfabriker som inte uttnyttjar de ickemnskliga djuren fr deras ktt utan fr produkter som t.ex. mjlk, gg, pls o.dyl.
I Sverige finns det ca 500.000 mjlkkor, 90% av dessa, ven kravmrkta kor str uppbundna 8 - 10 mnader i strck, uppskattar Per Jensen (SvD 10/7 - 1995)
Om dessa djur skriver Jensen: (stress i djurvrlden, LTs frlag, 1996)
"I Sverige hlls den vervldigande delen av alla kor uppbundna under hela vinterhalvret. de str d p en ca tv meter lng bspall och hindras av ett bindsle frn att gra ngot annat n att resa sig och lgga sig - frutom att ta frsts, och maten placeras rtt framfr mulen. Mycket naturligt beteende blir det sjlvfallet inte frgan om. Stereotyper som tungrullning kan drfr ibland utvecklas."
"I lngbs stngs korna ute frn foderbordet nr de inte skall ta. Korna kan ligga naturligt, men har inte tillgng till foder hela tiden.... I kortbs ligger djuren med huvudet ver foder bordet och kan inte ligga med utstrckta framben, som de annars grna gr", skriver Kristina Odn och Vonne Lund. (samarbete med djur, ????? frlag)
S att sga att "mjlkkorna har det bra", r en stor lgn. Fr mer n att de bor trngt, nstan aldrig fr se dagsljuset, eller kanske lider av stereotypt beteende som tungrullning, s tvingas kon att vara havande i strsta delen av sitt "liv" eftersom hon skall ge mjlk ret runt.
Kon fder 1-2 kalvar om ret, varav hlften r kalvtjurar som sljs till ntkttsproducenterna. "Ca 90% av det ntktt vi ter idag kommer frn mjlkko raserna." informerar Gunilla Bret. (Mjlkkor, CTs frlag 1991)
Ca 90% av Sveriges 6 miljoner vrpphns lever i storskaliga anlggningar (mer n 5000 hns) ttt ihoppackade i burar, med en buryta stor som en A4 sida per hna.
ggfabrikerna strider direkt mot djurskyddslagen. I burarna kan hnsen inte f utlopp fr sitt naturliga beteende: leva ett socialt liv med andra hnor, flaxa med vingarna, sprtta, sandbada m.m.
Hlften av alla hns som fds upp r tuppkycklingar, dessa ddas omedelbart, genom gasning, drnkning eller genom att malas till dds.
"Att plsdjuren mr psyksikt dligt kan man se p en mngd beteende som r bevis p otrivsel: t.ex. verdrivet putsande p plsen, stereotypa beteenden och apati. Dessutom frekommer det inte sllan att rvhonan (i fngenskap, anm) biter ihjl sin egen avkomma" ptalar Etolog Lars Flt.
ven plsdjursfarmarna bryter mot 4 i djurskyddslagen. Rvar har ett stort behov av att rra sig och frflyttar sig vanligen 2 mil per dygn. P plsfarmar lever rven i en stlbur med en yta p 1 m2, och avelsdjuren p 2 m2.
Det vanligaste sttet att avliva rvar r att fra upp en elektrod i ndtarmen och en annan i munnen, fr att sedan sl p strmmen. Strmkllan r ett batteri som inte har ngon mtare som anger om batteriet r i dlig kondition. Lg spnning kan orsaka extra lidande.
Minkar avlivas oftast med koldioxid. Avlivningen sker i en lda som minkarna tvingas in i. Gasen frs in i ldan via en slang, och gasen leds in "p knn". Tiden minkarna utstts fr gasen r ca 4 minuter. Denna metod innebr mycket lidande fr minkarna: de grips i panik nr de tvingas in i ldan, gasen leder till enorm kning av andnings aktiviteten och ger krampanfall innan minkarna slutligen dr.
Frtrycket mot de icke mnnskliga djuren finns verallt, p slakterier, circusar, djurparker, djurfabriker, zoo affrer m.m. m.m.
Fr att detta skall f ett slut mste man bojkotta hela den industrin som lever p andras olycka och lidande och inte bara delar av den.
Universalgeniet Leonardo Da Vinci (1452-1519) r en av de mest bermda vegetarianerna som funnits.Han r mycket omtalad fr sin vegetarianism och sin medknsla fr de icke-mnskliga djuren. Nr han gick p marknad kunde han t.ex. kpa och ppna fgelburar och lta fglarna flyga ut i friheten.
Djuren, miljn och vi sjlva mr bttre den veganska livsstilen!
Citera
2000-06-08, 21:09
Medlem
Argument

Frdig snart? Sna som du r frrdare mot mnskligheten och borde g samma vg som nazisterna efter ww2, hngningsvgen
Citera
2000-06-08, 21:28
Medlem
Argument

mattep, mr du bra?
Citera
2000-06-16, 23:17
äldre konto (old)
Ej medlem
Argument

jag anser att katter skall tvingas att rka!
Citera
2000-06-24, 09:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Argument

Vad sger att en morot inte har knslor, kan knna smtra och lidande. Vad ger dig rtt att ta den? Knns det kanske bttre att ta den bara fr att den inte skriker nr du drar uppden eller river den levande?
Citera
2000-06-26, 18:28
Medlem
Argument

Men snlla mnniska, skriv kortare inlgg!

Hur hopplst r det att svara p allt det hr d? Lite kort:

Jag kan hlla med om att behandlingen av djur i mnga fall r ondigt grym.

Dremot kan jag inte hlla med om dina argument om artism. Alla andra djur r "artister" (haha, jtteroligt, fr.o.m. nu vet alla vad jag menar), varfr skulle vi vara annorlunda? En varg ddar sjlvklart hellre fem harar n en annan varg, trots att en enda varg r lttare att dda och ger mer mat. Varfr? Fr att alla arter vrnar om sin egen art!

Argumentet med moroten tog nn annan upp.

"en pedofil som rttfrdigar sina handlingar med att sga, 'det var sknt'."
Det skillnad p pedofiler och vldtktsmn (som jag antar att du avsg). Inget med sammanhanget att gra, men det r ett vanligt fel.

Skulle du dda tv vilda djur eller lta dem dda din kompis? Om du inte lter dem dda honom s r du artist!

Artism r ett naturligt beteende. Deal with it.
Citera
2000-06-26, 21:41
Medlem
Argument

Veganman.

Roligt att du refererar till den Gode Singer, en ganska hemsk mnniska enligt mitt stt att se det. Jo jag har lst hans verk!

Ta livet av handikappade osv. Han har blivit inbjuden till en mngd handikapp freningar men ack nej dit gr han inte. Dremot till vlbetalda frelsningar till vilsekommna barnungar. ven nynazister nyttjar sig av hans teser, s kanske kan du sl ditt kloka huvud ihop med ngot mentalt kalhygge och bilda en ny ISM.

Och Leonardo ja ja ett geni javisst, men djurvn? Han avlivade djur fr att underska deras innanmte och rita av det.

Idag arbetar Singer med apor, han anser att dom behver eller ska ha rstrtt.

Mvh micke
Citera
2000-06-27, 13:31
Medlem
Argument

Hej Anton

"Dremot kan jag inte hlla med om dina argument om artism. Alla andra djur r "artister" (haha, jtteroligt, fr.o.m. nu vet alla vad jag menar), varfr skulle vi vara annorlunda? En varg ddar sjlvklart hellre fem harar n en annan varg, trots att en enda varg r lttare att dda och ger mer mat. Varfr? Fr att alla arter vrnar om sin egen art! "

Visst, och jag vrnar mer om min familj n om andra mnniskor, men bara fr det vill jag inte att andra ska behandlas illa i ondan. Man vrnar ju om sina egna i frsta hand, men bara fr det ska inte moralen svikta nr man ser att andra rkar illa ut, d man vet att det r deras rtt att inte behva frtryckas...

Morotsargumentet skrattar jag t...idioti r jag s trtt p...

"Artism r ett naturligt beteende. Deal with it."
Vi mnniskor kan vlja att agera p olika stt, handla omoraliskt och frtycka andra arter, eller handla moraliskt och se till deras naturliga rttigheter...ett liv utan frtryck...jag anser att valet r ltt...

Hej micke

"Roligt att du refererar till den Gode Singer, en ganska hemsk mnniska enligt mitt stt att se det. Jo jag har lst hans verk!
Ta livet av handikappade osv. Han har blivit inbjuden till en mngd handikapp freningar men ack nej dit gr han inte. Dremot till vlbetalda frelsningar till vilsekommna barnungar. ven nynazister nyttjar sig av hans teser, s kanske kan du sl ditt kloka huvud ihop med ngot mentalt kalhygge och bilda en ny ISM."

Hmm, jag hller inte med Singer full ut, Tom Reagan r mer min typ...

"Och Leonardo ja ja ett geni javisst, men djurvn? Han avlivade djur fr att underska deras innanmte och rita av det. "

h, mjligt, han var dock mer upplyst angende djurs rttigheter n de flesta andra p den tiden...

Jag ser till djuren som de individer de r, och enligt min filosofi, som jag anser fljer logiska och vetenskapliga argument, s r det p det enkla viset att djuren helt enkelt tilldelas rttigheter. Det var inget jag planerade, men jag insg att mina moraliska vrderingar kom att innesluta djuren...vilket ledde till att jag inte kunde stdja det sttet djur behandlas p i samhllet, och jag blev vegan...ett moraliskt mste fr min del...inget strre problem fr mig nd...
Citera
2000-06-27, 18:48
Medlem
Argument

Bste Veganman,

Du erknner tillslut att det r "din moral" som i grund och botten gr att du r vegan. Den givna frgan r d, vad i hela HELVETET fr dej att tro att din ckliga och frvridna moral r bttre fr mej, n min egen? Detta knner jag att jag kan frga utan att jag ens behver nmna vad min moral r.

Du behver inte motivera varfr du inte ter djur, jag tror inte jag brytt mej mindre om ngot i hela mitt liv.

Jag, andra sidan, knner inte att jag behver motivera mitt ktttande och djurddande ett endaste litet jvla dugg!

Fy FAAAAN fr snna som dej, moralister som anser sej st ver allt och alla bara fr att dom tnkt ut hur vrlden ska se ut!
Citera
2000-06-28, 13:02
Medlem
Argument

Bste Veganman,
Hej Vetegrodden

Du erknner tillslut att det r "din moral" som i grund och botten gr att du r vegan. Den givna frgan r d, vad i hela HELVETET fr dej att tro att din ckliga och frvridna moral r bttre fr mej, n min egen? Detta knner jag att jag kan frga utan att jag ens behver nmna vad min moral r.

Det jag tror p r det jag lever efter, och jag tvingar dig inte att bli vegan...Snarare hoppas jag att kunna "omvnda" mnniskor, (vilket jag ocks gjort) till att se ocks ickemnskliga djur som de knnande varelser och individer de r...Sen att du inte bryr dig om dem, det e din filosofi...jag tycker bara att man itne kan frsvara djurplgeri av ngot slag, och drfr r det tyvrr rtt att ta till vld fr att skydda djuren frn mnniskans bestialiska grymhet. S din sjlvklara "rtt" att tucka vad du vill gller s lnge du inte konkret skadar djur, fr d tycker JAG det r ok att stoppa dig med alla medel. Nu r det sklart shr att du kanske inte vill utva djurplgeri, det vara bara ett exempel.

Du behver inte motivera varfr du inte ter djur, jag tror inte jag brytt mej mindre om ngot i hela mitt liv.
Jag, andra sidan, knner inte att jag behver motivera mitt ktttande och djurddande ett endaste litet jvla dugg!
Fy FAAAAN fr snna som dej, moralister som anser sej st ver allt och alla bara fr att dom tnkt ut hur vrlden ska se ut!

JAg anser mig inte st ver alla andra, utan jag lever bara som jag lr. Utan djurfrtryck, och det str jag fr...jag sger inte att ktttare r onda, det r bara det att deras "fria" livsstil krnker andra varelsers liv, och tvingar dem til ett livslngt lidande, och det mste enligt mig stoppas, med alla jvla (urskta) medel. Skit i smsakerna, djurplgeriet ska stoppas, sen skiter jag i om tanter inte fr sina plsar, om ungarna inte fr se elefanten gra konster, eller om DU inte fr ktt...
MVH
Citera
2000-06-28, 18:44
Medlem
Argument

"S din sjlvklara "rtt" att tycka vad du vill gller s lnge du inte konkret skadar djur, fr d tycker JAG det r ok att stoppa dig med alla medel."

S du anser alts att opassande mnniskor skall bekmpas med vld s att vi fr en enhetlig moral som styr ber alles, och denna moral r just den enda moral som DU predikar, och ingen annan.

"JAg anser mig inte st ver alla andra,"

Mjligt att du lurat dej att tro det. Men du tycker att den moraluppfattning du representerar, som du tillber fanatiskt, st ver allt och alla. Och nr du brukar vld mot opassande individer s gr du det i din moraluppfattnings namn. Ungefr som nr det ddades i Guds namn, eller fr rasen och Fhrern.
Citera
2000-06-29, 15:56
Medlem
Argument

S du anser alts att opassande mnniskor skall bekmpas med vld s att vi fr en enhetlig moral som styr ber alles, och denna moral r just den enda moral som DU predikar, och ingen annan.

hmm, nej, det beror sklart p....men om en grupp mnniskor skadar andra varelser, oavsett art, s anser jag att det r rtt att hjlpa de frtryckta med vld, om ndvndigt....helt solklart....samma FN anvnder vld fr att stoppa diktaturers frtryck (inte fr att jag hyllar FN, men att anvnda vld e helt rtt i vissa situationer, och ett mste)

"JAg anser mig inte st ver alla andra,"
Mjligt att du lurat dej att tro det. Men du tycker att den moraluppfattning du representerar, som du tillber fanatiskt, st ver allt och alla. Och nr du brukar vld mot opassande individer s gr du det i din moraluppfattnings namn. Ungefr som nr det ddades i Guds namn, eller fr rasen och Fhrern.

Jag anser mig faktiskt inte st ver andra, men rent tankemssigt s kan jag inte hjlpa att jag tycker att "ni" inte tnker p ett bra stt...men s e det ju med alla sikter, alla anser sig ju ha rtt argument...sen tillber jag inte veganismen fanatiskt, trot eller ej...men jag tror p att det e lsningen p mnga problem...djurens lidande stoppas, miljfrstringen stoppas p olika plan, och mnniskors hlsa samt samhllets kostnader minskar nr vi ska behandla feta hjrtpatienter som levt p syltor, pastejer och korv....;)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in