2007-04-20, 17:36
Medlem
Stones avatar
Moderatorn fr vl skicka trden dit den hr hemma (ej papperskorgen tack).

Jag var i Sri Lanka och beskte Nilambe Meditationcenter utanfr Kandy. Centrat lr inte ut buddism utan r fokuserat p meditation. Vi mediterade fem timmar samt hade tv timmar yoga per dag. Vi var dr i en vecka, den veckan har frrndrat mitt liv. Frn att aldrig meditera till att gra det fem dagar i veckan samt i samband med det yoga har inneburit en total frrndring av mina vanor. Jag tnkte starta en trd dr vi diskuterar buddism och meditation. ven om jag (nnu) inte blivit buddist s har jag genom en bok lrt mig de fyra Nobla Sanningarna (The four noble truths).

Finns det fler p FB som vill vara med och dela p kunskap, insikter, bcker, audiobcker, frelsningar osv.

Jag lser just nu klart boken "Eight mindful steps to happiness" av Bhante Henepola Gunaratana.
Jag mediterar 1 timma per gng och har andningen som meditations objekt, vilket fungerar mycket bra. Love and Kindness har jag "slutat" med, eller tminstone vergett fr ett tag.
Mitt fokus ligger p koncentration genom att iakttaga andningen.
Nsta bok blir antingen Ajahn Chahs "Food for the heart" eller "The life of the Buddha" av Bhikkhu Nnamoli.

Jag positionerar mig inte hr att frklara buddism fr er som undrar, jag kan inte ens frsvara den nnu. Men bara meditationen gr min dag nu frtiden
Citera
2007-04-21, 12:43
Medlem
Ad Astras avatar
Utan att jag orkar leta fram ngon har jag ftt intrycket av att meditation r bra fr kropp och sinne, s fortstt du.

Personligen r jag rtt kluven till buddhismen av idag. Nr ngon pratar om religion och kravlshet i samma andetag oskrar jag min pistol.
Citera
2007-04-23, 12:55
Medlem
Stones avatar
Buddism r ingen religion, det r en lra.
Man ber inte till Buddha, man bugar och tackar fr kunskapen.
Meditation r likvl en barometer dr kroppens/medvetandets signaler kan uppfattas. Sedan kan man med meditation lugna kroppen, tnka klart, inte tnka alls eller bara vila en stund.
Busddism, kravlst? Den ttafaldiga vgen r vldigt kravfull. Puh, svrt lova jag kan ;-)
Citera
2007-04-23, 13:09
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Man ber inte till Buddha, man bugar och tackar fr kunskapen.
Meditation r likvl en barometer dr kroppens/medvetandets signaler kan uppfattas. Sedan kan man med meditation lugna kroppen, tnka klart, inte tnka alls eller bara vila en stund.
Busddism, kravlst? Den ttafaldiga vgen r vldigt kravfull. Puh, svrt lova jag kan ;-)
Nja. Man har ju fortfarande rtt mycket bells & whistles runt "lran", ven i theravadasammanhang. Mahayana r en religion, tminstone fr de flesta som utvar den. Det r svrt att hitta referenser till Maitreya och Kannon ngonstans i Buddhas predikningar...

Problemet jag har med vsterlndskt vurmande fr buddhism r att det har sugits upp av new age/vlmende/yoga-vgen, och dr har den ingenting att gra, enligt mig. Paradoxen ligger i att vsterlnningar vill skippa det religisa med religionen buddhism, men inte heller lever de i enlighet med den genomasketiska, pessimistiska "lran" buddhism. Det religisa i buddhismen har ju uppsttt fr att ge en kosmologisk inramning till lran, och drigenom gra den mjlig att praktisera ven om man inte lever ett asketiskt munkliv.
Citera
2007-04-23, 13:46
Bannlyst
Har alltid undrat hur man mediterar. r det som p filmer att man bara stter sig p golvet och hller kften? eller mste man ha speciella tankebanor d man mediterar?

Lika bra att bara lgga sig p soffan och sova en timma isfall
Citera
2007-04-23, 13:50
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juhani
Har alltid undrat hur man mediterar. r det som p filmer att man bara stter sig p golvet och hller kften? eller mste man ha speciella tankebanor d man mediterar?

Lika bra att bara lgga sig p soffan och sova en timma isfall
Det finns hundratals stt att meditera, ven inom buddhismen. Bara inom japansk buddhism finns det skert fem olika stt.

Men det vanligaste r att man p ngot vis kontrollerar eller tminstone vervakar sina tankar, ja.
Citera
2007-04-23, 16:00
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone

Det beror p vilken religionsdefinition du har. Det finns ingen allmnt accepterad sdan och drfr kan man inte sga att buddhism inte r en religion utan att definiera vad en religion r (enligt just dig).
Citera
2007-04-24, 15:28
Medlem
Stones avatar
Jag r lngt ifrn att frklara eller kasta mig in i djupare diskussioner. Jag ger lite enkla svar frn min kunskap utan att slingra in mig i kosmos alla lsningar och antaganden ;-)

Det r inget problem att ta buddismen dr du kan greppa den. Inte behver man bli munk. Du kan vara en god buddist genom att flja ngra av de rekommendationer som buddha gav. Man fr brja ngonstans och kanske sluta i uppvaknandet. Jag brjar med "skillful efford". Att tsidostta negativa tankar och frmja de positiva.

Till juhani:
Meditationen, sitt bekvmt p golvet p en kudde. Lgg benen i kors, rta ryggen, hnderna framfr kroppen i knna och frsk sitta still. Skippa lotusstllningen. Brja med den enklare skrddarstllningen.

Andningen, andas lugnt. Lt kroppen hmta andningen nr den vill och lt kroppen hlla andan tills den vill slppa taget om den. Forcera inte andningen som man grr under yoga.

Tankarna, de kommer och gr. Att prata om mlet med meditationen r som att lra sig latin i lekis. Slpp mlet med den totala "tomheten" till en brjan, den kommer inte. Tnk istllet p din andning, hur den dina lungor rr sig: inandningen och utandningen. Nr en tanke kommer s tnk den klart tills du "kommer p" att du inte lngre r fokuserar p andningen. Berm dig fr att du upptkte att dina tankar "strde" dig i koncentrationen. Med tiden tervnder fokuseringen till andningen snabbare och snabbare. Bli inte irriterad att du tappar fokus. Tlamod.

Tid, sitt 10 min. Utka till 15 osv, jag sitter en timma nu efter 4 mnaders praktiserande.

Som sagt, det finns s mnga sanningar men lr mer frn bcker eller ljudband. Det finns en del att ladda hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in