Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2000-05-31, 21:24
Medlem
Är pressen på kvinnor större än den på män?

Jag anser att män har lika stor press på sig:

Vi ska vara smala
Vi ska ha muskler
Vi ska raka oss
Vi ska vara framgångsrika
Vi ska vara snygga

Kvinnor ska:

vara smala
vara sminkade
ha rakade ben och armhålor
samt vara söta
ha stora bröst

Det tråkiga med de diskussioner jag har haft med olika kvinnor har från deras sida vinklats som om män vore fria att uppfylla idealen medans kvinnorna måste.

De har även påpekat att de runtom i hela vardagen er bilder på snygga och smala modeller. Vi ser också snygga manliga modeller, samt att pressen socialt mellan killar är stor rent fysiskt. Vi pressar varandra genom att pika om små biceps eller genom att prata om hur ofta man går på gym.

Det som är synd är att majoriteten av killarna inte vill ha "idealet" ovan. Det är media som har målat upp vad killar vill ha och inte ha, inte vi själva och jag kan tänka mig att samma gäller kvinnorna.

Men att säga att det ur skönhetsidealssynpunkt är mer synd om kvinnorna är fel.
Citera
2000-06-06, 22:55
Medlem
Skönhetsideal...

Män som sedan skiljer sig från dessa "ideal" blir oftast väldigt utstötta. Jag tänker främst på män som för sig lite feminimt. Skällsord som "bög" hör man alltför ofta.
Citera
2000-06-07, 00:30
Medlem
Skönhetsideal...

Problemet är att vara "vara framgångsrika" och "vara snygga" är skönhetsideal i sig och inte saker som måste uppfyllas för att uppfylla skönhetsidealet. Den som uppfyller skönhetsidealet är framgångsrik och snygg. Om skönhetsidealet skulle ändras så ändras även definitionen av framgångsrik och snygg.
Citera
2000-06-07, 19:17
Medlem
Skönhetsideal...

Mmm... men för oss män verkar det räcka ganska ofta med bara framgång.
Citera
2000-06-08, 16:10
Medlem
Skönhetsideal...

Men jag tror inte att vi män har lika mycket press på oss.
Tjejer fullständigt bombas med intryck ända från tre års ålder med olika ideal. De har en mycket större press på sig än vad killar har. Killar får vara lite lönnfeta, de får lukta lite svett nångång och rapa vid matbordet. Det anses till och med i vissa fall som aningen charmigt.

Men om en tjej skulle lukta svett eller lägga en fjärt så skulle ryktet gå över hela stan. Resultatet skulle sedan bli att ingen vill ha henne.

så hård press kan man ju knappast påstå att vi män har över axlarna.
Citera
2000-06-21, 01:40
Medlem
Skönhetsideal...

Putte:
Det sätts enormt mycket högre press på kvinnor än på män vad gäller skönhetsideal, det kan man helt enkelt inte blunda för. Kan du inte se det? Hela vår kultur, vårt mediasamhälle, bygger ju på att män ska vara överlägsna kvinnor och att kvinnor ska vara vackra och underdåniga.
Det har sina anledningar att män vill behålla det systemet; det gör ju kvinnorna mycket lättare att kontrollera om man kan få dem att känna sig underlägsna och hålla dem sysselsatta.

Det finns knappt någon press alls på män vad gäller ideal. Om en man uppfyller idealen eller inte spelar ingen större roll; om en kvinna inte ens försöker uppfylla dem rasar hennes värld och hon blir utstött. Och nej, det är INTE kvinnorna själva som gjort det så.
Citera
2000-06-28, 09:36
Medlem
Skönhetsideal...

Johan - om jag kunde skulle jag ge dig en kram. Skönt att det finns killar som du. Ibland kan det kännas hopplöst...
Citera
2000-06-28, 21:12
Medlem
Skönhetsideal...

>> Det finns knappt någon press alls på män vad gäller ideal. Om en man uppfyller idealen eller inte spelar ingen större roll; >>

Detta är ett faktafel. Det är bevisat i vetenskapliga studier att feta män har svårt att hitta partner och svårare än smala att få jobb. Det verkar också lättare för kvinnor att ragga upp män än tvärtom men jag har dock inga faktiska bevis för det.

Har du några som helst bevis för att kvinnor som inte uppfyller skönhetsidealen stöts ut? Personligen tycker jag att många av mina vänners flickvänner borde vara 'utstötta' om så var fallet. Jag går då inte på min personliga åsikt om tjejerna utan jämför dem endast med det faktiska skönhetsidealet (t.ex. vet jag att vissa väger mer än genomsnittet).

Skönhetsideal och feminism i allmänhet är en snårig mark att beträda då det finns många attityder och åsikter på 'båda sidor' som är grundade i andra känslor än en strävan efter sanning. Det som vissa anser vara 'självklart' eller 'sunt förnuft' i frågan kan mycket väl vara grundat i fördomar snarare än verkliga fakta.

Citera
2000-06-29, 22:35
Medlem
Skönhetsideal...

aldrig trodde jag så många "män" skulle diskutera FEMINISM!!!

hahehihohuhöö....................
Citera
2000-06-30, 14:57
Medlem
Skönhetsideal...

Faktum är att de flickor som är populärast ligger en bit över medel i BMI (Body Mass Index, längd i förhållande till vikt), enligt nån kvällstidining jag läste förut.
Citera
2000-07-01, 19:31
Medlem
Skönhetsideal...

Det är omanligt & snudd på femminint att bry sej om sitt utseende, så sluta spegla er innan ni blir bögar.
Citera
2000-07-30, 02:10
Medlem
Skönhetsideal...

jag har läst nånstans att skönhetsidealen är olika på olika platser på jorden.
det måste ju betyda att nånstans är du och du och jag snyggast.
frågan är bara hur man får reda på var...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in