Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-25, 01:27
  #1
Medlem
Jag använder för tillfället ett studentnät, och jag har vid ett par tillfällen fått varningsmail p.g.a. att jag laddat ner copyrightskyddat material. Jag är medveten om att dessa säkerligen kommit efter påtryckningar från intressegrupper mot fildelning - men det står även i mitt användaravtal att all trafik som sker på nätverket "loggas och granskas". Min fråga är alltså, hur orolig bör man vara för att det sitter någon och övervakar alla sidor man går in på, allt man laddar ner och allt man skriver (kanske det jag skriver just nu )? Sker loggning för att kontrollera användarnas aktiviteter?

Även om det kanske känns orimligt att administratörer skulle ha kapacitet att övervaka de tusentals aktiva användarna av nätet känns det ändå i mina ögon ganska integritetskränkande om även en småskalig sådan skulle tillämpas (jag ryser vid blotta tanken på att någon skulle sitta och läsa allt jag skriver). Det skulle helt klart vara anledning nog för mig att betala extra för en "riktig" ISP. Är det någon som vet hur det fungerar?
Citera
2007-04-25, 01:47
  #2
Medlem
tunnla all trafik genom openvpn så kan din fascistiska isp slita sig sönder och samman när dom försöker avlyssna dig
Citera
2007-04-25, 01:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
tunnla all trafik genom openvpn så kan din fascistiska isp slita sig sönder och samman när dom försöker avlyssna dig

Det är uppenbarligen även förbjudet att "försöka dölja sin användaridentitet"...
Citera
2007-04-25, 01:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbles
Det är uppenbarligen även förbjudet att "försöka dölja sin användaridentitet"...

det gör du ju inte. det enda du döljer är ju din trafik och ditt ip. hmz.. tolkar dom ditt ipnr som en användaridentitet kanske dom börjar grina iofs. men du får väl köra lite "vanlig" trafik parallellt med din krypterade så kommer dom aldrig fatta vad du gör
Citera
2007-04-25, 02:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
det gör du ju inte. det enda du döljer är ju din trafik och ditt ip. hmz.. tolkar dom ditt ipnr som en användaridentitet kanske dom börjar grina iofs. men du får väl köra lite "vanlig" trafik parallellt med din krypterade så kommer dom aldrig fatta vad du gör

Vetefan om det är värt besväret faktiskt. Jag skaffar om möjligt gärna en ny ISP om det skulle vara så. Jag undrar mest om en övervakning av användarna faktiskt sker, och i så fall i hur stor omfattning ... eller om "trafikloggningen" endast syftar till att fixa andra problem, och inte till att kontrollera vilka sidor användarna går in på. Jag är tyvärr inte så datorkunnig, men mån om att kunna ladda ner film och musik och diskutera och surfa fritt på Internet utan risk för att någon Storebror spanar på allt jag gör.
Citera
2007-04-25, 02:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbles
Vetefan om det är värt besväret faktiskt. Jag skaffar om möjligt gärna en ny ISP om det skulle vara så. Jag undrar mest om en övervakning av användarna faktiskt sker, och i så fall i hur stor omfattning ... eller om "trafikloggningen" endast syftar till att fixa andra problem, och inte till att kontrollera vilka sidor användarna går in på. Jag är tyvärr inte så datorkunnig, men mån om att kunna ladda ner film och musik och diskutera och surfa fritt på Internet utan risk för att någon Storebror spanar på allt jag gör.

yeah helt klart. det där är verkligen helt oacceptabelt. med tanke på mailen du beskriver överst så monitorerar dom helt klart din trafik mer än dom borde och läcker dessutom som ett såll. byt isp!
Citera
2007-04-25, 02:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
yeah helt klart. det där är verkligen helt oacceptabelt. med tanke på mailen du beskriver överst så monitorerar dom helt klart din trafik mer än dom borde och läcker dessutom som ett såll. byt isp!

Just de mailen verkar dock vara automatiska utskick till dem vars IP-nummer registrerats av någon antipiratorganisation som sedan skickat anmälan till ISP:n, så de är nog inget egentligt tecken på att direkt övervakning från administrationen skett. Har hört flera andra som också fått dem, nån hade till och med blivit avstängd en dag eller två.
Citera
2007-04-25, 02:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbles
Just de mailen verkar dock vara automatiska utskick till dem vars IP-nummer registrerats av någon antipiratorganisation som sedan skickat anmälan till ISP:n, så de är nog inget egentligt tecken på att direkt övervakning från administrationen skett. Har hört flera andra som också fått dem, nån hade till och med blivit avstängd en dag eller två.

sanslöst att en isp har ett sådant samarbete med en antipiratorganisation. jag blir mörkrädd
Citera
2007-04-25, 11:10
  #9
Medlem
SjogrenXs avatar
Tycker inte ISP borde bry sig om vad man gör på nätet..Om dom börjar klaga så riskerar dom ju att förloraen kund... Skärpning åt alla ISP
Citera
2007-04-25, 16:02
  #10
Medlem
DennisOlofs avatar
Dom flesta ISPs bryr sig inte om Antipiratorganinsationer osv.

Det är ju inte deras ansvar vad kunderna gör, det är ju helt orimligt. Det vore ju precis som en bilförsäljare skulle vara ansvarig för hur du kör deras bil som du köpt av dom, absurt.

För e-mail kan man köra PGP om man är orolig, e-mail är annars mycket lätt att avlyssna. Trafik är svårare, är man orolig ska man köra saker som är mindre troligt att det övervakas. Kryptera kan man, men som du sa, om du försöker dölja din identitet kan dom stänga av dig, det är upp till vad ISP anser vara döljandet av identitet, har inget med om man kör Open VPN och liknande. Du är bunden av ett kontrakt.

Anledningen till Sunet (studenternas nät) övervakas mycket hårdare är just att det varit en stor spridare av olagligt material plus påtryckningar från antipiratorganisationer. Man bör alltså inte t.ex. köra DC++ eller t.ex. BitTorrent. Dom är mest populära och alla vet sedan tidigare att man jagar dessa program.

Jag tycker annars du även ska installera PeerGuardian, den blockerar ut massa skräp. Gratis också. Inga garantier men stoppar mycket oönskat. Annars kan man ju alltid göra som jag gjorde förut, dölja trafiken med att köra på t.ex. port80 som annars är vanlig webtrafik.

Man kan ju tunnla ALL trafik via en VPN krypterad tunnel, eller i alla fall den trafiken man vill gömma, det kräver dock oftast att man har en burk någon annan stans på nätet som tar emot trafiken och därefter skickar den dit den ska osv.

Jag körde t.ex. en DCC IRC server förut, lyckades skicka över 1.5Tb på tre månader innan adminsen lokaliserade belastningen (det här var runt 2000/2001) på Win98. Då jag trafiken endast skede från mitt IP direkt till någon annans IP på olika portar blir det svårt lista ut vad man kör.

Dom upptäckte ju såklart mitt lilla bus efter ett tag men det enda som gnällde på var totala trafiken från mitt IP men dom fattade inte vad jag gjorde, dom ville veta, man jag sa aldrig något utan bytte IP och dödade burken, dvs slutade köra DCC grejen.

Blir svårare att urskilja förutsatt man inte belastar nätet speciellt mycket. Vanligast är ju såklart port-övervakning när det gäller trafik. Mycket mera kan man inte göra annat än byta ISP.
Citera
2007-04-25, 16:49
  #11
Medlem
bravehs avatar
Kan inte heller något om sånt här men jag minns avtalet jag skrev under för mitt ipnr i studentnätet. Där stod det typ "vi förbehåller oss rätten att granska och bevaka"
Citera
2007-04-25, 17:07
  #12
Medlem
ugge_das_boots avatar
Förstår inte vad ni klagar över. Högskolorna, eller snarare en förening av studenter erbjuder dig som student att MYCKET förmånligt (när jag bodde i studetlägenhet betalade jag 100 kr per termin för 100/100) får en bra uppkoppling till internet. I det avtal man skriver under eller accepter genom att koppla upp sig står olika förordningar. Om inte det passar så acceptera då för fan inte, finns massor av ISP som gladerligen inte bryr sig vad du laddar ner, må det vara filmer, ljud eller bajsande negresser.

bara min två ören

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback