• 1
  • 2
2003-08-01, 01:08
Medlem
ABZeta99s avatar
Skrämmande distinktioner!

Hejsan!

Så har jag då givits insikt i IDFs idé och tankevärld.

Citat:
Nejdå, suveräna demokratier har inte bara en rätt utan en skyldighet att försvara sin civilbefokning,

Med tanke på att det faktiskt är en liten minoritet av världens folk som lever under den premissen får jag möjligen dra slutsatsen att de med de andra kvittar det lika? -Stackars Kurder.

Citat:
Norge och Frankrike var erkända suveräna demokratier som anfölls av en diktatur.

Det är således möjligen helt i sin ordning att demokratiska stater anfaller diktaturer? -Står Kina på tur?

Sedan är det också värt att notera den tydligen självklara skillnaden mellan arabisk propaganda och israelisk sådan.

Nej IDF, du är endast en megafon för den israeliska propagandan och det gör dig precis lika trovärdig som någon av Arafats propagandister är.

För den som vill se, så har spektrat många färger!

Tråkigt att du missar de flesta IDF.

ABZeta99
Citera
2003-08-02, 14:18
Bannlyst
Re: Skrämmande distinktioner!

Citat:
Ursprungligen postat av ABZeta99
Hejsan!
Så har jag då givits insikt i IDFs idé och tankevärld.
Jaaaa....?

Citat:
Med tanke på att det faktiskt är en liten minoritet av världens folk som lever under den premissen får jag möjligen dra slutsatsen att de med de andra kvittar det lika? -Stackars Kurder.
Kurder är ett erkänt som folkslag (och har även en historisk nation) enligt folkrätten

Citat:
Det är således möjligen helt i sin ordning att demokratiska stater anfaller diktaturer?
Naturligtvis, speciellt när artikel 51 kan åberopas.

Citat:
-Står Kina på tur?
Hoppas kan man ju alltid, tror det är fler än en falu-gong utövande kines som tröttnat på styret där, men jag tippar på att det finns mer akuta fall att ta itu med för frihetsälskande demokratier.

Citat:
Nej IDF, du är endast en megafon för den israeliska propagandan och det gör dig precis lika trovärdig som någon av Arafats propagandister är.
Arafisterna redovisar oftast välkända ögner
Jag återkommer till erkänd fakta.

Citat:
För den som vill se, så har spektrat många färger!
Tråkigt att du missar de flesta IDF.
Har sett det mesta.
Araber -som i intervjun- hyllar barbariska mord mot en demokratis civilbefolkning, tydligen speciellt kvinnor och barn, vilket tycks vara Allahs specialité.
Citera
2003-08-02, 17:12
Medlem
ABZeta99s avatar
OK!

Hej!

Jag vill först än en gång slå fast att jag aldrig kan acceptera ett dödande av oskyldiga och värnlösa människor.

Detta helt oavsett vilka det är som dödas och vem som håller i vapnet som dödar dem. Ingen som helst betydelse har det heller för mig, vilket skäl mördarna anser sig ha för dessa mord.

Ett mord är ett mord och mördare skall ställas till ansvar. Mao stöder jag inte heller mord på presumtiva mördare. Dessa skall ställas inför rätta och få sin sak prövad, innan dom faller och straff exekveras.

Det går nämligen aldrig att försvara en demokrati med djupt odemokratiska medel, om respekten för demokratin ska bevaras obefläckad.

Jag har alltså utifrån detta också högre krav på stater som berömmer sig om att vara demokratier. Något annat vore att devalvera demokratibegreppet.

När jag underkänner rätten för demokratier att använd medel som strider mot demokratins grundprinciper, gör jag detta väl medveten om att demokratier är mycket sårbara för angrepp från människor och grupper för vilka ord som t.ex. demokrati är betydelselöst.

Israel betraktar sig själv som en demokratisk stat och den uppfattningen delas av de flesta andra länder på vår jord.

Som i alla andra öppna samhällen i världen, finns också i staten Israel extremgrupper. Bland dessa finns olika grupper av ortodoxa judar som ser ett utplånande av palestinier som en "slutgiltig lösning" och ett medel att värna staten Israels fortlevnad. Stöd för denna inställning anser de sig ha i flertusenåriga skrifter.

Problemet för dagens Israel är att delar av dessa extremgrupper har en inverkan på den bedrivna politiken, som är oproportionerligt stor samt ytterst skadlig för demokratin och landets trovärdighet.

Jag försvarar som sagt inte terrorhandlingar begångna av palestinier heller.

Jag menar endast att terrorn inte blir ett "gångbart" alternativ om alla människor ges möjlighet till ett drägligt liv.

Att med alla medel försök demonisera sina moståndare är irrationellt. Förnuftigare och betydlig verksammare är att försöka förstå de bevekelsegrunder på vilka motståndarens reaktioner bygger och förändra dessa.

Endast så kan en hållbar fred och för båda parter i denna konflikt, acceptabla förhållanden skapas.

På sikt är annars staten Israel dömd till undergång eftersom den dagen kommer, då det går tjugo palestinier på varje Israel.

Eftersom tjugo iofs fattiga konsumerar mer än en, kommer marknadens sympati också att, förr eller senare, med nödvändighet svänga till palestiniernas fördel och då kan staten Israel vara slutgiltigt förlorad.

Jag vägrar se problemet så skriande endimansionellt som IDF gör. Att sedan berömma sig om att vara superensidig gör det hela aningen löjeväckande.

Svårare än så är det inte!

ABZeta99
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här