• 1
  • 2
2003-07-30, 11:06
Medlem
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=165457&previousRenderType=2
Citera
2003-07-30, 11:34
Medlem
ABZeta99s avatar
Intressant läsning.

Hej!

Det var intressant att få ta del av de tankar och ana de bakomliggande mekanismerna som kan få en människa att vilja offra sitt liv som självmordsbombare.

Möjligen kan den invändningen göras att det knappast var frågan om en intervju med en självmordsbombare.

Något sådant skulle ju falla på sin egen orimlighet.

Jag ifrågasätter alls inte Abu Ahmeds uppriktiga vilja att ta plats bland martyrerna, men det är en inte helt oväsentlig skillnad mellan att säga sig vilja bli en självmordsbombare och att de facto, vara en.

ABZeta99
Citera
2003-07-30, 11:47
Bannlyst
Oftast intervjuvas terroristerna (och videobandas) före de begår sina barbarier så att de efterföljande anhängarna har nån "förebild" "att se upp till", jag har läst och sett ett flertal av dessa vittnesmål och de ser ungefär ut som det som just beskrevs.

Hoppas Shabak får tag i honom innan han hinner begå några brott mot mänskligheten, och beviljar hans martyransökan omdelbart med en kula mellan ögonen.
Citera
2003-07-30, 11:59
Medlem
ABZeta99s avatar
Jaha!

Hej!

Din inställning i frågan är känd!

Jag tror att man riskerar att missa något mycket väsentligt om man inte försöker förstå den frustration och desperation ur vilken dessa människor rekryteras.

Jag försvarar inte i något sammanhang mord på försvarslösa människor.
Det hindrar mig dock inte ifrån att söka de motiv som driver människor till vansinnigheter.

Ty sådana finns alltid, om sedan förövaren heter Abu Ahmed eller George Bush, kvittar lika.

ABZeta99
Citera
2003-07-30, 12:10
Bannlyst
Re: Jaha!

Citat:
Ursprungligen postat av ABZeta99
Hej!
Halloj

Citat:
Din inställning i frågan är känd!

Vad bra, min inställning är att detta rör sig om ett dödligt hot mot obeväpnade kvinnor och barn i demokratin Israel, och att detta hot bör elimineras permanent för att undvika efterföljande kostsam förvaring som bara ställer till med problem i varje fall när det gastas om frigivning av "politiska fångar".
Israel borde som ett minimum installera ett Guatanamo Bay II i negevöknen där det kan ruttna bort i väntan på dödsdo...martyrskapet.

Citat:
Jag tror att man riskerar att missa något mycket väsentligt om man inte försöker förstå den frustration och desperation ur vilken dessa människor rekryteras.

Det råder varken "frustration" eller "desperation" utan endast konstant systematisk hjärntvätt och propagandaindoktrinering i de arabiska terroristcentraler PA har skapat på de omtvistade områdena. Mördarbombarna är organiserade med högutbildade människor som ser ett förvridet religöst mål att slakta ickemuslimer, vilket framkommer ganska väl i intervjun.

Liknande eller mycket värre konflikhärdar, där det dock gäller icke-muslimer, så förekommer det inga sådana tilltag. Hur många svältande fattiga förtrycka afrikaner har klätt upp sina barn i bombbälten?
Citera
2003-07-30, 13:15
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av IDF
Det råder varken "frustration" eller "desperation" utan endast konstant systematisk hjärntvätt och propagandaindoktrinering i de arabiska terroristcentraler PA har skapat på de omtvistade områdena. Mördarbombarna är organiserade med högutbildade människor som ser ett förvridet religöst mål att slakta ickemuslimer, vilket framkommer ganska väl i intervjun.
Jag måste hålla med ABZeta99 om att det snarare beror på frustration och desperation än hjärntvätt. De palestinska ungdomarna lever under ganska svåra förhållanden och under ett rätt stort förtryck från ockupationsmakten Israel (om det är rättfärdigat eller inte lämnar jag till en annan debatt).
En självmordsbombning är en chans att slippa undan skiten samtidigt som man slår ett slag mot dem som tryckt ner en. Jämför med frustrerade amerikanska ungdomar som skjuter sina plågoandar och sedan tar sina liv. Det bästa med det hela är naturligtvis att ingen någonsin kan skada en igen. Som en bonus kommer man till himmlen och allt det där, men många palestinska självmordsbombare är inte ens särdeles religiösa.

Citat:
Liknande eller mycket värre konflikhärdar, där det dock gäller icke-muslimer, så förekommer det inga sådana tilltag. Hur många svältande fattiga förtrycka afrikaner har klätt upp sina barn i bombbälten?
Fan vad du ljuger. Det finns massor med bra exempel på icke-muslimska och t.o.m. icke-religiösa självmordsbombare. Se bara på t.ex. de Tamilska Tigrarna på Sri Lanka (som visserligen är hinduister, men kämpar av nationalistiska skäl), eller varför inte shintons japanska kamikazepiloter. Diverse kommunistiska grupper i Asien har också begagnat sig av självmordsbombare.
Citera
2003-07-30, 13:34
Bannlyst

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Mannelig
Citat:
Jag måste hålla med ABZeta99 om att det snarare beror på frustration och desperation än hjärntvätt. De palestinska ungdomarna lever under ganska svåra förhållanden och under ett rätt stort förtryck från ockupationsmakten Israel

De lever under ett ännu större förtryck under diktatorn Arafat.
Som infört ett terroristiskt propgandasamhälle där bombningar mot demokratin Israels civilbefolkning (Speciellt när Israelerna talar om Fredslösningar) uppmuntras i dagliga medier och moskeer samt skolorna.
Vilket också belönas ekonomiskt till de anhöriga, tidigare från Saddam.

Citat:
men många palestinska självmordsbombare är inte ens särdeles religiösa.
Och hur har du kommit fram till den slutsatsen?
Det är därför det ses med koranen i handen på martyrfotona?

Citat:
Fan vad du ljuger. Det finns massor med bra exempel på icke-muslimska och t.o.m. icke-religiösa självmordsbombare.
Knappast i samma proportioner som den muslimska arabvärlden, Endast i Israel rör det sig om hundratals shahider.

Citat:
Se bara på t.ex. de Tamilska Tigrarna på Sri Lanka (som visserligen är hinduister, men kämpar av nationalistiska skäl),

Vid ett fåtal tillfällen riktat direkt mot statsöverhuvuden och inte vad jag vet civilbefolkningen.

Citat:
eller varför inte shintons japanska kamikazepiloter.
Fundamental militärmakt under världskrig.

Citat:
Diverse kommunistiska grupper i Asien har också begagnat sig av självmordsbombare.
Jaha, men knappast i förespråkande av sina politiska och religösa ledare?

Såsom min "Lögn" här som du visst hade svårt för att svara på?

Citat:
Hört talas om några svarta mördarbombare under aparheid?
Citera
2003-07-30, 15:17
Medlem
Ja de var ingen interjuv med en självmordsbombare men näst intill...de skulle ju vara lite skumt annars
Citera
2003-07-30, 15:18
Medlem

Citat:
Hört talas om några svarta mördarbombare under aparheid?
Nej, men vad fan har detta med saken att göra? Du drar upp ett enda jävla exempel på en gruppering som inte använt sig av självmordsbombningar och förväntar dig att det ska övertyga mig till någonting. Vart fan vill du komma?
Jag har redan dragit upp exempel på tre olika grupperingar som använt sig av självmordsbombare. Ditt svar var att de inte anföll civila mål.
Och? Vad i helvete spelar det för roll? Det finns en ännu längre radda med exempel på icke-muslimska terrorister som anfaller civila (ETA, IRA, återigen div. kommunistiska grupperingar i både Asien och Europa), dock inte genom just självmordsbombningar. Du har rätt i en sak, och det är att araberna verkar vara ganska ensamma om den specifika kombinationen självmordsbombare mot civila mål. De har däremot inget som helst monopol på varken självmordsbombare eller terror riktad mot civila.
Men vad fan är din poäng? Vad i helvete vill du visa? Vad är så extra hemskt med just den specifika kombinationen?
Citera
2003-07-30, 15:58
Medlem
ABZeta99s avatar
Här hjälper inte en handduk.

Hej!

Att räcka en handduk till den som vägrar gå ur duschen är bara dumt.

Jag konstaterar än en gång att det båtar föga att diskutera med IDF. Eller för all del, med människor överhuvudtaget som inte riktigt förmår, eller snarare kanske, vill ta till sig andras argument och bedömma dessa utifrån substansen i dem, utan ensidigt väljer att betrakta dem genom enfärgat glas.

Naturligtvis är det så att det bedrivs en propaganda mot ockupationsmakten bland palestinier. På precis samma sätt som skedde i t.ex. Norge och Frankrike under det andra världskriget då dessa länder var ockuperade av Nazityskland.

Jag tycker väl att det är rimligt att ett folk som är ockuperat också använder sig av det IDF ståtar med i sin info: Ius ad bellum
Men det är måhända förbehållet de utvalda, vilka det nu är?

Hjärntvätt är ett av många missbrukade ord, men innebörden av det tycks begriplig för de flesta av oss. Mao vi vet vad som är hjärntvätt och vad som inte är det?

Jag tror nog att vi ska bruka det ordet med varsamhet och nöja oss med att konstatera att påverkan är stark och ensidig på många bland förtryckta folk världen över.

Ibland från staten, ibland från kyrkan, ibland från seder och kultur.
Understundom samverkar dessutom dessa krafter.

Är mottagaren då låg- eller outbildad och egentligen inget har att förlora kan naturligtvis en framtid som salig martyr verka nog så lockande.

Jag ser dessa orsaker som en mycket god förklaringsgrund till det som kallas terrorism.

I Afrika användes faktiskt självmordsbombning som en metod mot ockupationsmakten redan under Englands krig med Zulu-stammarna under slutet av 1800-talet.

Vid slaget vid Isandhlwana, som blev ett stort nederlag för britterna lät en mytomspunnen Zulu-krigare spränga sig själv i luften samtidigt som han utplånade den brittiska arméns ammunitionsförråd.

Det var ett exempel från Afrika, men jag är tämligen säker på att dylika även står att finna då det gäller kampen mot apartheid-regimen iSydafrika.

ABZeta99
Citera
2003-08-01, 00:50
Bannlyst
Re: Här hjälper inte en handduk.

Citat:
att det bedrivs en propaganda mot ockupationsmakten bland palestinier. På precis samma sätt som skedde i t.ex. Norge och Frankrike under det andra världskriget då dessa länder var ockuperade av Nazityskland.
Norge och Frankrike var erkända suveräna demokratier som anfölls av en diktatur. Något arabisktmuslimskt "Palestina" erkänt av omvärlden har aldrig någonsin genom historien existerat,

[quote="ABZeta99"Jag tycker väl att det är rimligt att ett folk som är ockuperat också använder sig av det IDF ståtar med i sin info: Ius ad bellu
Men det är måhända förbehållet de utvalda, vilka det nu är?[/quote]
Nejdå, suveräna demokratier har inte bara en rätt utan en skyldighet att försvara sin civilbefokning, Enda anledningen till Israelisk militär närvaro på de omtvistade områdena beror på föregående arabisk illegal och olaglig ockupation och etniskt rensning mot judar. Alltså, enda anledningen till Israelisk närvaro är på grund av arabiska avtalsbrott och terror trots muslimarabiska självstyret som Israel tillät under de senaste 8 årens tid,

[quote="ABZeta99"Hjärntvätt är ett av många missbrukade ord, men innebörden av det tycks begriplig för de flesta av oss. Mao vi vet vad som är hjärntvätt och vad som inte är det?[/quote]
Arabiska propagandacentraler
Citera
2003-08-01, 00:52
Bannlyst
Re: Här hjälper inte en handduk.

Citat:
att det bedrivs en propaganda mot ockupationsmakten bland palestinier. På precis samma sätt som skedde i t.ex. Norge och Frankrike under det andra världskriget då dessa länder var ockuperade av Nazityskland.
Norge och Frankrike var erkända suveräna demokratier som anfölls av en diktatur. Något arabisktmuslimskt "Palestina" erkänt av omvärlden har aldrig någonsin genom historien existerat,

Citat:
Jag tycker väl att det är rimligt att ett folk som är ockuperat också använder sig av det IDF ståtar med i sin info: Ius ad bellu
Men det är måhända förbehållet de utvalda, vilka det nu är?
Nejdå, suveräna demokratier har inte bara en rätt utan en skyldighet att försvara sin civilbefokning, Enda anledningen till Israelisk militär närvaro på de omtvistade områdena beror på föregående arabisk illegal och olaglig ockupation och etniskt rensning mot judar. Alltså, enda anledningen till Israelisk närvaro är på grund av arabiska avtalsbrott och terror trots muslimarabiska självstyret som Israel tillät under de senaste 8 årens tid,

Citat:
Hjärntvätt är ett av många missbrukade ord, men innebörden av det tycks begriplig för de flesta av oss. Mao vi vet vad som är hjärntvätt och vad som inte är det?
Arabiska propagandacentraler
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in