2007-05-01, 18:26
Medlem
wolframs avatar
Jag undrar vad det r egentligen man gr nr man doktorerar. Jag menar vad sjlva doktorerandet formellt gr ut p. Anta t.ex. att man r intresserad av ngot och skriver lite p en avhandling om detta omrde varje gng man saknar ngot annat vettigt att gra. Nr man r frdig s borde man kunna g till ett universitet och f avhandligen godknd som en doktorsavhandling, och drmed ha rtt att kalla sig fr doktor. Jag undrar allts r kriterierna fr att avlgga en doktorsexamen?
2007-05-01, 18:40
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Jag undrar vad det r egentligen man gr nr man doktorerar. Jag menar vad sjlva doktorerandet formellt gr ut p. Anta t.ex. att man r intresserad av ngot och skriver lite p en avhandling om detta omrde varje gng man saknar ngot annat vettigt att gra. Nr man r frdig s borde man kunna g till ett universitet och f avhandligen godknd som en doktorsavhandling, och drmed ha rtt att kalla sig fr doktor. Jag undrar allts r kriterierna fr att avlgga en doktorsexamen?
Nej...du mste bli antagen till forskarutbildningen, vilket r ursvrt (endast 2 % av alla studenter forskar p forkarutbildningen. Avhandlingen mste skrivas i samrd medhandledare, kurser mste klaras av, pedagogitjnst mste utfras och det ena med det andra. Inte "bara" att lmna in avhandlingen som du skrivit p eget bevg allts. Du mste ven kirra finansiering och det r hr det faller fr nstan alla skanden, eftersom institutionerna har benhrda krav p vad som accepteras. I princip kan man sga att de krver att du har stipendium fr att tcka hela utbildningen innan du fr bli antagen, men fr att en bli ptnkt fr ett sdant stipendium mste du frst ha blivit antagen. Moment-22 allts, vilket r anledningen till att det r s frsvinnande f som doktorerar.
2007-05-01, 19:27
Medlem
wolframs avatar
....

Citat:
Nej...du mste bli antagen till forskarutbildningen, vilket r ursvrt (endast 2 % av alla studenter forskar p forkarutbildningen. Avhandlingen mste skrivas i samrd medhandledare, kurser mste klaras av, pedagogitjnst mste utfras och det ena med det andra. Inte "bara" att lmna in avhandlingen som du skrivit p eget bevg allts. Du mste ven kirra finansiering och det r hr det faller fr nstan alla skanden, eftersom institutionerna har benhrda krav p vad som accepteras. I princip kan man sga att de krver att du har stipendium fr att tcka hela utbildningen innan du fr bli antagen, men fr att en bli ptnkt fr ett sdant stipendium mste du frst ha blivit antagen. Moment-22 allts, vilket r anledningen till att det r s frsvinnande f som doktorerar.

Jag tror inte du har klart fr dig vad du pratar om. Att bli antagen till forskar utbildning r inte samma sak som att doktorera ven om de flesta som doktorerar gr det via forskarutbildningen.
2007-05-01, 19:41
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Jag tror inte du har klart fr dig vad du pratar om. Att bli antagen till forskar utbildning r inte samma sak som att doktorera ven om de flesta som doktorerar gr det via forskarutbildningen.
Jas? Vad annars hade du tnt dig? Det enda andra stt jag knner till r att bli hedersdoktor. Har du gjort ngonting framstende fr Sverige under lng tid som gagnat mnskligheten? Fr det r de "meriterna" institutionerna gr p nr de hedersdoktorerar ngon.
2007-05-01, 19:59
Medlem
Kuggarns avatar
Vem som helst har rtt att lgga fram en avhandling och f den prvad har jag fr mig. Att bli godknd som lekman kan dock vara svrt eftersom det handlar om en sammanvgd kvalitetsprvning som ven innefattar skolning i form av doktorandkurser osv. Som doktorand brukar man vara tvungen att lsa exempelvis 60 p doktorandkurser frutom att skriva sjlva avhandlingen.
2007-05-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Vem som helst har rtt att lgga fram en avhandling och f den prvad har jag fr mig.

Det var s frr. Idag mste man bli antagen till forskarutbildningen fr att kunna bli doktor. Det gr inte lngre att "hobbydoktorera" hemma p kammaren (tyvrr).
2007-05-01, 20:36
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg-A1
Det var s frr. Idag mste man bli antagen till forskarutbildningen fr att kunna bli doktor. Det gr inte lngre att "hobbydoktorera" hemma p kammaren (tyvrr).
Hur funkar det d om man skriver en avhandling p eget bevg, sedan antas till forskarutbildningen, kan man d f hoppa ver avhandlingsskrivandet och bara lsa upp pongen fr att sedan lmna in sin frdiga avhandling eller rknas detta som "orent"?
2007-05-01, 21:43
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:

Hmm. Har precis fr mig att man fortfarande kan det. Skall kolla med min professor i morgon hur det ligger till.
2007-05-01, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Hur funkar det d om man skriver en avhandling p eget bevg, sedan antas till forskarutbildningen, kan man d f hoppa ver avhandlingsskrivandet och bara lsa upp pongen fr att sedan lmna in sin frdiga avhandling eller rknas detta som "orent"?

Kan funka, beror p flexibiliteten hos fakulet och prefekt (och resten av byrkratin). Du kan tom. antas som egenfinansierad doktorand, men det r svrt, eftersom dessa ses med onda gon av vissa. Sedan s finns det ingen minimitid fr ditt avhandlingsarbete. Det enda problemet kan vara att mnga mnen inom naturvetenskapen inte bara krver att du skrivit en avhandling, utan delarna i den mste ocks ha varit publicerade i vetenskapliga tidskrifter.
2007-05-01, 21:47
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Kan funka, beror p flexibiliteten hos fakulet och prefekt (och resten av byrkratin). Du kan tom. antas som egenfinansierad doktorand, men det r svrt, eftersom dessa ses med onda gon av vissa. Sedan s finns det ingen minimitid fr ditt avhandlingsarbete. Det enda problemet kan vara att mnga mnen inom naturvetenskapen inte bara krver att du skrivit en avhandling, utan delarna i den mste ocks ha varit publicerade i vetenskapliga tidskrifter.
Du menar vl nstintill omjligt, men anledning av det dr lilla "moment-22" scenariot jag beskrev ovan?
2007-05-01, 22:01
Medlem
Sartres avatar
Sonny: Ifall man r humanist/samhllsvetare r det omjligt att doktorera, ifall man r naturvetare blir det sjukt mycket lttare. r du dessutom teknolog med inriktning p fysik eller kemi blir det exponentiellt mycket lttare. S det r inte riktigt s som du beskriver det fr alla.
2007-05-01, 22:17
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Finns vl lite mer krav nu fr tiden. Man mste ha minst fyra rs heltidsstudier bakom sig fr att f g vidare med som doktorerand. Finns ven vissa krav fr vad som ska ing i utbildningen, men vad de bestod i kommer jag inte ihg. Detta gller iaf inom byggnadsteknik (antar att det gller inom samtliga tekniska utbildningar) och dr bedrivs det ju inte s vrst mycket forskning i dagslget (KTH och Mlardalen r de enda tror jag).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in