Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Jag undrar vad det r egentligen man gr nr man doktorerar. Jag menar vad sjlva doktorerandet formellt gr ut p. Anta t.ex. att man r intresserad av ngot och skriver lite p en avhandling om detta omrde varje gng man saknar ngot annat vettigt att gra. Nr man r frdig s borde man kunna g till ett universitet och f avhandligen godknd som en doktorsavhandling, och drmed ha rtt att kalla sig fr doktor. Jag undrar allts r kriterierna fr att avlgga en doktorsexamen?
Nej...du mste bli antagen till forskarutbildningen, vilket r ursvrt (endast 2 % av alla studenter forskar p forkarutbildningen. Avhandlingen mste skrivas i samrd medhandledare, kurser mste klaras av, pedagogitjnst mste utfras och det ena med det andra. Inte "bara" att lmna in avhandlingen som du skrivit p eget bevg allts. Du mste ven kirra finansiering och det r hr det faller fr nstan alla skanden, eftersom institutionerna har benhrda krav p vad som accepteras. I princip kan man sga att de krver att du har stipendium fr att tcka hela utbildningen innan du fr bli antagen, men fr att en bli ptnkt fr ett sdant stipendium mste du frst ha blivit antagen. Moment-22 allts, vilket r anledningen till att det r s frsvinnande f som doktorerar.