2014-05-31, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Jag fick min dispens innan jag var anställd, men detta var några år sedan, du ska inte ringa till godkända läkare, du ska ringa till medicinskt ansvarig läkare på transportstyrelsen, det är transportstyrelsen som ansvarar för särskild bedömning, och är således dom du ska prata med.

Dom har typ två läkare som ansvarar för hela Sverige. Räkna med beslut om 6 månader till 1 år.
Citera
2014-05-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShortLife
Dom har typ två läkare som ansvarar för hela Sverige. Räkna med beslut om 6 månader till 1 år.

Beslut tar tid, men en enkel förfrågan om det över huvudtaget är möjligt att få dispens går fortare.
Citera
2014-06-01, 11:06
Medlem
45t4f245Fferferfs avatar
http://www.arbetsformedlingen.se/pla...7b612d78000171

Hur var det med roslagsbanan, kör man inte på vanlig ATC där? Jag hade för mig att man som lokförare kunde gå in och köra där utan alltför stora kompletteringar men när man läser annonsen så får man uppfattningen av att det inte är så, man måste utbildas på samma sätt som någon helt utan utbildning.

Någon som vet hur lång utbildningen är?
Citera
2014-06-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMonkey
Då har man blivit godkänd på psykologutvärderingen också
Grattis!
Du har inga tips att komma med då jag snart själv ska träffa honom?
Citera
2014-06-02, 14:18
Medlem
Har själv klarat första testet som gjordes i boden, jag är helt i chock, hade visst för låga tankar om mig själv. Du som nyss klarat psykologdelen och dom testerna, var datortesterna svåra?
Citera
2014-06-02, 16:34
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blitzen
Grattis!
Du har inga tips att komma med då jag snart själv ska träffa honom?

Citat:
Ursprungligen postat av elajsa
Har själv klarat första testet som gjordes i boden, jag är helt i chock, hade visst för låga tankar om mig själv. Du som nyss klarat psykologdelen och dom testerna, var datortesterna svåra?
Proven var inte särskilt svåra om jag ska vara ärlig. Jobba så snabbt du kan utan att slarva så klarar man sig om man har egenskaperna som krävs.

1. Koncentrationstest – en vit prick rör sig i en cirkel med små hopp, när den tar ett stort hopp trycker man på Enter. Varar i 33 minuter!
2. Matcha överstrukna siffror i vänster spalten med siffrorna i höger spalten. Samma som man gjort på de tidigare proven.
3. Simultanförmåga – samma princip som i test 2 (även ord och symboler istället för bara siffror), sen säger en röst andra instruktioner till dig. T.ex. titta i kalendern och se vad du ska göra på tisdag kväll. Ibland ska man svara på frågor vid en specifik tidspunkt, t.ex. vid 4 min o 30 sec så svara på frågan 30*3/2.
4. Minnestest – lätt addition. Står två olika siffror ovanpå varandra, t.ex 3+2. Efter du svarat 5 så blir översta rutan svart och en ny siffra kommer i den understa rutan, det som står i den undre rutan flyttas upp i den svarta rutan. T.ex. (x=svart ruta) 3+2 =5 x+7=9 x+4=11 etc.
5. Överst finns 4 rutor med symboler, under finns en ruta med en symbol. Den undre rutan byts efter ca 1,5 sec, om symbolen i den nedre rutan finns bland de övre symbolerna ska man trycka på en grön knapp, finns den inte ska man inte trycka alls.
6. Du har två rattar som styr en prick på skärmen, en styr upp o ner och en styr höger o vänster. Du ska ratta pricken genom samma mönster 4 gånger.
Citera
2014-06-04, 11:41
Medlem
Här är ett Rapport-klipp angående tågstrejken och hur eleverna i Huddinge på lokförarutbildningen tar det, lokförarutbildningen i Huddinge toppar tydligen med flest ansökningar per utbildningsplats och klår då läkarutbildningen i populäritet enligt inslaget. Bläddra fram till 18:20 i sändningen så kan ni se, tror bara det fungerar några dagar till.

http://www.svtplay.se/video/2063081/rapport

Vad tycker ni om Veolias handlande, skulle ni vilja arbeta för en sådan arbetsgivare som lägger ett lågt bud för att vinna trafiken och sedan låta det gå ut över personalen? DSB first körde väl Öresundstågen innan och fick det inte att gå runt, nu har Veolia lagt ett bud som är 50 miljoner lägre per år och vann då upphandlingen, osar det inte katt?
Citera
2014-06-04, 12:24
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Här är ett Rapport-klipp angående tågstrejken och hur eleverna i Huddinge på lokförarutbildningen tar det, lokförarutbildningen i Huddinge toppar tydligen med flest ansökningar per utbildningsplats och klår då läkarutbildningen i populäritet enligt inslaget. Bläddra fram till 18:20 i sändningen så kan ni se, tror bara det fungerar några dagar till.

http://www.svtplay.se/video/2063081/rapport

Vad tycker ni om Veolias handlande, skulle ni vilja arbeta för en sådan arbetsgivare som lägger ett lågt bud för att vinna trafiken och sedan låta det gå ut över personalen? DSB first körde väl Öresundstågen innan och fick det inte att gå runt, nu har Veolia lagt ett bud som är 50 miljoner lägre per år och vann då upphandlingen, osar det inte katt?

Det som veolia försöker driva igenom påminner om den beryktade strategin som återfinns i lågprisflygbolagen. Det är i allra högsta grad personalen som blir lidande. Anställningar på 3-6månaders kontrakt, lägre löner, längre arbetstid, mycket sämre anställningsvillkor. Listan kan fortsätta. Hoppas lokförarna står på sig och inte ger vika likt de ryggradslösa rikemansungarna som förstörde flyget.
Citera
2014-06-07, 23:44
Medlem
Jag ska på test nu i veckan, finns det någon med tips på något att träna på?
Citera
2014-06-08, 16:06
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcao90
Jag ska på test nu i veckan, finns det någon med tips på något att träna på?

Nästan hela tråden innehåller tips.... har du kollat genom tråden?
Citera
2014-06-09, 20:20
Medlem
Fick mail idag att jag kom in i mjölby!

Blev riktigt chockad då jag inte låg bra till på några plan. Så ni som klarat testerna och sökt mjölby behöver nog inte oroa er, gissar jag.

Någon mer som fått mail?
Citera
2014-06-09, 22:19
Medlem
Blev lite smånojig när jag läste att någon missat 1/20 på färhseendet och det inte var godkänt.

Men om man klarar samtliga av dom här måste det väl vara lugnt?
http://www.medocular.se/Ogonfakta/Te...tt-fargseende/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in