2014-05-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Normalt färgseende ska man ha, eller om det heter fullgott färgseende, så jag är osäker.

Tyvärr får man inte missa på en enda av tavlorna....
Citera
2014-05-19, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra_g_sträng
Tyvärr får man inte missa på en enda av tavlorna....
Och det spelar ingen roll om det är en lättare eller tyngre form av defekt färgseende?
Jag har nämligen fått tid för psykologtesterna, kanske läge att boka av den tiden om jag ändå inte kommer att få påbörja utbildningen.
Citera
2014-05-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blitzen
Och det spelar ingen roll om det är en lättare eller tyngre form av defekt färgseende?
Jag har nämligen fått tid för psykologtesterna, kanske läge att boka av den tiden om jag ändå inte kommer att få påbörja utbildningen.

Det går att få dispens.
Citera
2014-05-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Det går att få dispens.
Dispens? Spännande!
Så om jag klarar sista testet kan jag då påbörja utbildningen med lätt defekt färgseende? Och hur blir det sen när man söker jobb, blir man tvungen att göra om ishiharaplattorna då? Var och hur söker man dispens?
Tack för dagens bästa nyheter.
Citera
2014-05-19, 18:47
Medlem
Hej. Ska göra dom första testerna efter förtesterna imorgon. Är det någon som har något tips om något speciellt man bör tänka på eller förbereda sig på? Tacksam för alla svar
Citera
2014-05-19, 22:17
Medlem
Citat:
Dispens? Spännande!
Så om jag klarar sista testet kan jag då påbörja utbildningen med lätt defekt färgseende? Och hur blir det sen när man söker jobb, blir man tvungen att göra om ishiharaplattorna då? Var och hur söker man dispens?
Tack för dagens bästa nyheter.

Dispens söker man via transportstyrelsen, men tyvärr har jag sämre nyheter, det verkar som att det inte går att göra en ny särskild bedömning gällande synkraven längre.

Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med transportstyrelsen och kolla med dom vad som gäller.
Citera
2014-05-20, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Dispens söker man via transportstyrelsen, men tyvärr har jag sämre nyheter, det verkar som att det inte går att göra en ny särskild bedömning gällande synkraven längre.

Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med transportstyrelsen och kolla med dom vad som gäller.
Jag läste någonstans om att det kunde göras en särskild bedömning om man redan var anställd inom järnvägen, är det den dispensen du tänkte på?
Jag kommer under dagen att ringa runt till olika godkända läkare och höra hur dom resonerar och bedömer kring 5% avvikande färgseende.
Citera
2014-05-20, 10:15
Medlem
Citat:
Jag läste någonstans om att det kunde göras en särskild bedömning om man redan var anställd inom järnvägen, är det den dispensen du tänkte på?
Jag kommer under dagen att ringa runt till olika godkända läkare och höra hur dom resonerar och bedömer kring 5% avvikande färgseende.

Jag fick min dispens innan jag var anställd, men detta var några år sedan, du ska inte ringa till godkända läkare, du ska ringa till medicinskt ansvarig läkare på transportstyrelsen, det är transportstyrelsen som ansvarar för särskild bedömning, och är således dom du ska prata med.
Citera
2014-05-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovo
Hur ska jag göra för att bli lokförare, och finns det gått om jobb, samt hur mkt ligger en månadslön Roslagsbanan - SJ.

Någon som jobbar som lokis?

SL kör väl betalda utbildningar med jämna mellanrum, har jag för mig. Ett år, med lön, sen garanterat jobb.
Citera
2014-05-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stealthmodebomber
SL kör väl betalda utbildningar med jämna mellanrum, har jag för mig. Ett år, med lön, sen garanterat jobb.

Bara 7 år sedan han ställde frågan
Citera
2014-05-27, 23:10
Medlem
MisterMonkeys avatar
Då har man blivit godkänd på psykologutvärderingen också
Citera
2014-05-30, 22:48
Medlem
Ricins avatar
Är det någon här som vet vad förarna som faktiskt kör roslags, saltsjö och lidingöbanan kan tjäna? har försökt att hitta kollektivavtalet, men det enda jag hittar är just för lokförare, och dessa förare är ju inte några lokförare direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in