Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-02, 09:09
  #4273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmegaAlpha
Ja så förstod jag det också. Har dålig koll på hur utsikterna kommer se ut om man klarar steg 3, men misstänker att det blir någon sorts rangordning utefter resultat. Bara att hålla tummarna och se hur det går helt enkelt.

Jag fick precis ett positivt besked att jag klarat steg 3, vilken oerhörd lättnad! Nu är det bara att vänta tills rangordningen är klar och se om man får en direkt- eller reservplats. Håller tummarna att det gått vägen även för dig.
Citera
2021-12-02, 11:07
  #4274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0rky
Jag fick precis ett positivt besked att jag klarat steg 3, vilken oerhörd lättnad! Nu är det bara att vänta tills rangordningen är klar och se om man får en direkt- eller reservplats. Håller tummarna att det gått vägen även för dig.

Samma här! Snacka om att en stor sten släppte nu. Bara att invänta rangordningen nu då. Önskar dig (och mig själv) lycka till!
Citera
2021-12-02, 14:05
  #4275
Medlem
Jag är absolut inte någon som har alkoholproblem eller whatsoever, däremot när jag väl festar till det kan det bli ganska hårt (händer väl 1, kanske 2 gånger i månaden), har läkarundersökning nästa vecka och undrar hur det är med alkholtestet (cdt) om jag skulle få för mig att dricka nu till helgen, bör man dricka med måtta eller sprollar det?

Har hört att det måste vara stora mängder och framförallt dagligen, men vill bara vara på den säkra sidan
Citera
2021-12-02, 18:05
  #4276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Jag är absolut inte någon som har alkoholproblem eller whatsoever, däremot när jag väl festar till det kan det bli ganska hårt (händer väl 1, kanske 2 gånger i månaden), har läkarundersökning nästa vecka och undrar hur det är med alkholtestet (cdt) om jag skulle få för mig att dricka nu till helgen, bör man dricka med måtta eller sprollar det?

Har hört att det måste vara stora mängder och framförallt dagligen, men vill bara vara på den säkra sidan

Jag dricker bara ca 2 ggr i mån, och då super jag till det rejält (9-10 enheter minst). Jag skrev det på blanketten och det var inga problem. Kom in på utbildningen utan frågetecken!
Citera
2021-12-02, 19:05
  #4277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Jag är absolut inte någon som har alkoholproblem eller whatsoever, däremot när jag väl festar till det kan det bli ganska hårt (händer väl 1, kanske 2 gånger i månaden), har läkarundersökning nästa vecka och undrar hur det är med alkholtestet (cdt) om jag skulle få för mig att dricka nu till helgen, bör man dricka med måtta eller sprollar det?

Har hört att det måste vara stora mängder och framförallt dagligen, men vill bara vara på den säkra sidan

CDT mäter långtidsalkoholintag genom att ett visst protein i blodet återfinns i en viss mängd vid större alkoholintag.
Varför chansa och dricka sig så berusad nu innan hälsokontrollen?
Hade det varit jag hade jag druckit med måtta, men det är såklart jag det. Du kommer även få svara på frågor om alkoholkonsumtion på hälsokontrollen.

Vissa som är nykterister eller dricker väldigt lite har ändå åkt dit på CDT-värde, så det är ingen absolut säker metod.
__________________
Senast redigerad av JoyyeBoy 2021-12-02 kl. 19:13.
Citera
2021-12-03, 12:11
  #4278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
CDT mäter långtidsalkoholintag genom att ett visst protein i blodet återfinns i en viss mängd vid större alkoholintag.
Varför chansa och dricka sig så berusad nu innan hälsokontrollen?
Hade det varit jag hade jag druckit med måtta, men det är såklart jag det. Du kommer även få svara på frågor om alkoholkonsumtion på hälsokontrollen.

Vissa som är nykterister eller dricker väldigt lite har ändå åkt dit på CDT-värde, så det är ingen absolut säker metod.

Nu lyckades jag hitta en blankett hos transportstyrelsen där det står att man behöver dricka ca 420g ren alkohol per vecka flera veckor i streck för att det ska kunna visas på cdt. 4 cl ren sprit= 12g, alltså 140 cl ren sprit.

Hur kan folk som är nykterister då visa positivt det låter ju jätte skumt?
Nä självklart vill jag ej chansa o riskera åka dit på en helgs festande, då skippar jag hellre.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleet
Jag dricker bara ca 2 ggr i mån, och då super jag till det rejält (9-10 enheter minst). Jag skrev det på blanketten och det var inga problem. Kom in på utbildningen utan frågetecken!

Men dåså, nä det lär ju ej mest troligt inte vara några som helsta problem, däremot tänker jag om cdt kan vara missledande om man dricker så tätt inpå ( 2-3 dagar före testet ska göras )
Citera
2021-12-03, 15:09
  #4279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Nu lyckades jag hitta en blankett hos transportstyrelsen där det står att man behöver dricka ca 420g ren alkohol per vecka flera veckor i streck för att det ska kunna visas på cdt. 4 cl ren sprit= 12g, alltså 140 cl ren sprit.

Hur kan folk som är nykterister då visa positivt det låter ju jätte skumt?
Nä självklart vill jag ej chansa o riskera åka dit på en helgs festande, då skippar jag hellre.



Men dåså, nä det lär ju ej mest troligt inte vara några som helsta problem, däremot tänker jag om cdt kan vara missledande om man dricker så tätt inpå ( 2-3 dagar före testet ska göras )

Nä då, sporadiskt drickande förhöjer normalt sett inte värdet på CDT. För konsumtion så tätt inpå används markören PEth. Går att läsa mer om det här: https://www.transportstyrelsen.se/gl...-och-cdt-2.pdf
Citera
2021-12-03, 15:51
  #4280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleet
Nä då, sporadiskt drickande förhöjer normalt sett inte värdet på CDT. För konsumtion så tätt inpå används markören PEth. Går att läsa mer om det här: https://www.transportstyrelsen.se/gl...-och-cdt-2.pdf
Tackar för svar!
Visst är det enbart CDT som tas på läkarundersökningen?
Citera
2021-12-03, 17:08
  #4281
Medlem
Det finns faktiskt de som varit nykterister och som ändå åkt dit på CDT-prov, så vissa kan nog ha detta protein ändå på något sätt. Det som hänt då är att de fått göra något annat mer rättvisande prov, som är dyrare att göra, och där har man sett att det inte var fråga om alkohol som visat träff i CDT-provet.

Ja, mig veterligen är det bara CDT-prov, alkoutandningsprov i vanlig alkotest som kan påverka alkoholen. Sedan är det ju bara blodsocker och drogtest som tas också.

Tror inte du behöver vara orolig för CDT-provet egentligen, men det kan ju ändå vara bra att inte dricka dagarna innan läkarkontrollen, lika lite som man inte ska vräka i sig socker heller kanske för att påverka blodsockernivåerna i onödan.
Citera
2021-12-04, 09:29
  #4282
Medlem
Jag dricker väldigt lite och sällan och vågade inte dricka någonting typ någon månad innan testet. Fick 1,2 (gränsvärdet var 2,0), jag trodde jag skulle ha typ 0, så blev lite förvånad. Men läkaren sa att man har olika värde i sig själv från början och de som har problem ligger långt över 2,0.
Citera
2021-12-04, 17:07
  #4283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag dricker väldigt lite och sällan och vågade inte dricka någonting typ någon månad innan testet. Fick 1,2 (gränsvärdet var 2,0), jag trodde jag skulle ha typ 0, så blev lite förvånad. Men läkaren sa att man har olika värde i sig själv från början och de som har problem ligger långt över 2,0.

Gällande blodproven för alkoholkonsumtion
fick jag följande:
1,3% S- CDT (kolhydratfattigt transferrin)
Referens är <2,0%
0,39 P-GT
Referens är <1,4 mikrokat/L

Dricker ungefär 6 enheter/öl per månad i snitt, så det är säkerligen väldigt olika från person till person var man hamnar.
__________________
Senast redigerad av Shelishia 2021-12-04 kl. 17:16.
Citera
2021-12-07, 11:23
  #4284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Var hos yrkespsykologen igår och han gröna mig, vilket innebär att det enbart är läkarundersökning kvar. Jag har vid tidigare tillfällen haft lite högt blodtryck vill jag minnas, är det mycket som krävs för att inte lyckas med läkarundersökningen?

citerar mig själv hära för en liten update, har gjort läkarundersökningen idag och allt gick bra, förutom att jag hade högt blodtryck, 154/93 tror jag det var.

Läkaren sa att han trodde det var för att jag var nervös och om jag skulle testa mig i soffan hemma hade det förmodligen visat normalt så han grönade mig, är detta något jag behöver fortsätta fundera på? Jag kände mig givetvis lite nervös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in