2007-05-11, 15:07
Medlem
Äkta bea > färdig i plastpåse > pulverbea

Jag gör däremot aldrig bea, det är krångligt, och det finns färdiga alternativ som är fullt godkända. Jag menar, det är ju sällan jag käkar Kobebiff, så det känns lite overkill att slänga ihop en egen bearnaise till en billig köttbit och lite klyftpotatis...
Citera
2007-05-11, 16:22
Medlem
gulsots avatar
Lohmanders.. mmm
Citera
2007-05-11, 17:48
Medlem
ronnie10s avatar
Påsbearnaise får jag säga är BRA. Den godaste av alla såser som går att göra på nån minut. Att den inte är lika god eller annars än vad riktig bearnaise är gör den inte dålig.
Citera
2007-05-11, 18:02
Medlem
ariers avatar
saken hör till den att pås/pulver bea inte riktigt kan räknas in som bea då smaken är så olik den riktiga.

Bea är bea och det görs enbart på smör och kan då såklart inte förvaras en längre stund. Det andra pås/pulver bea tycker jag är ypperligt till en bit kött men då som en sås. Inte Bea. Kanske borde döpa om det istället. Knorrs extra kryddiga bea gjord på grädde smör och lite sambal är minst lika gott som bea.
Citera
2007-05-11, 18:35
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Äkta bea > färdig i plastpåse > pulverbea

Jag gör däremot aldrig bea, det är krångligt, och det finns färdiga alternativ som är fullt godkända. Jag menar, det är ju sällan jag käkar Kobebiff, så det känns lite overkill att slänga ihop en egen bearnaise till en billig köttbit och lite klyftpotatis...
Det är ju just till billigt kött man behöver bea. Eller till fisk, havregrynsgröt eller hundskit. Resultatet blir det samma, det smakar bara bea.
Citera
2009-07-11, 03:01
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Testa: Erik Lallerstedts - Bearnaisesås på burk. Vassare än Lohmanders. Helt gudomlig! Perfekt kryddat.
Citera
2009-07-11, 04:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Testa: Erik Lallerstedts - Bearnaisesås på burk. Vassare än Lohmanders. Helt gudomlig! Perfekt kryddat.

Om jag varit 80-talist hade ett "+1" kommit där.

Lallerstedts klart bäst, även om jag inte skulle gå så långt som att kalla den gudomlig. Lite för hög viskositet (kan aldrig fås att rinna) och för låg syra. Även Jesse´s är helt OK, något för söt. Att det öht finns en marknad för bea-pulversåsar är en gåta - minns Knorrs "bottenredda" med visst välbehag, Blå band smakade som ett insektsutrotningsmedel.
Citera
2009-07-11, 07:09
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Om jag varit 80-talist hade ett "+1" kommit där.

Lallerstedts klart bäst, även om jag inte skulle gå så långt som att kalla den gudomlig. Lite för hög viskositet (kan aldrig fås att rinna) och för låg syra. Även Jesse´s är helt OK, något för söt. Att det öht finns en marknad för bea-pulversåsar är en gåta - minns Knorrs "bottenredda" med visst välbehag, Blå band smakade som ett insektsutrotningsmedel.
Relativt. En nylagad sås av en mycket, mycket kunnig kock slår allt.
Citera
2009-07-11, 10:22
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Såg att OLW har en dip med smaken bearnaisesås, alltså vanlig chipsdip.
Någon som testat? Låter sjukt i mina öron iaf
Citera
2009-07-11, 11:57
Medlem
FordEscis avatar
Knorr´s pulverbearnaisesås var den bästa när den var i den gamla förpackningen, dvs röd och gul. Nu när den har bytt design på sin paket så har de ändrat innehållet också. Mindre smak, mindre sälta. Den gamla var bäst, hittar den ibland och köper då ett helt parti

Färdig sås i burk och liknande är svinigt äckligt. Majonnäsbaserat vidrigt skit, förstår inte hur halva sveriges befolkning verkligen kan gilla skitet.
Citera
2009-07-11, 15:17
Medlem
64550.s avatar
kan man värma Lohmanders tro?
Citera
2009-07-11, 15:34
Medlem
Jag föredrar kall bearnaisesås. Delikatessfabrikens flaskor är ju helt oslagbara. Varm bearnaisesås som man gör själv (pulver eller egen) är inte ens i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in