Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2009-07-11, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx
Jag föredrar kall bearnaisesås. Delikatessfabrikens flaskor är ju helt oslagbara. Varm bearnaisesås som man gör själv (pulver eller egen) är inte ens i närheten.

Håller med till 100%

Delikatessfabrikens "Bearnaise kall sås" är en gåva från ovan. Desvärre finns den inte att köpa här i södra delen av Sverige, men när min moster alternativt några kusiner från Örnsköldsvik åker söderut har dem en stående beställning på 3 flaskor att leverera!
Citera
2009-07-18, 15:21
Medlem
schabo-labos avatar
Vet ni hur Max (hamburger-kedjan) får till sin beasås? Kan man tillsätta något i en pulversås för att få den härliga krämiga och goa smaken som de fått fram.

Själv använder jag alltid pulversås och föredrar den varm eller kall beroende på vad som serveras till. Hemligheten tycker jag är att kombinera rätt del med grädde och rätt del smör till samt lite vatten/mjölk.
Citera
2009-07-18, 15:37
Medlem
brunstigs avatar
Bearnaisesås på påse som är i pulverform tycker jag är fasligt äckligt. Däremot finns det en mängd färdiga såser på burk och i påse som smakar riktigt bra. En klar favorit som jag kan rekommendera är Tryfferad bearnaisesås från rydbergs. Innehåller någon tryffelolja och är riktigt god särskilt kall.
Citera
2009-07-20, 22:25
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det jobbigaste med att göra egen är att man på ett väldigt konkret sätt ser hur mycket fett det är.
Det bästa med att göra egen är att man på ett väldigt konkret sätt ser hur lite kolhydrater det är.
Citera
2009-07-21, 02:46
Medlem
cineramas avatar
Här ser jag någonting som normalt går emot min smakvanor!

Jag tycker alla färdiga mixer och såser är anus totalanus. Men just bea älskar jag påsbea, och av den gamla sorten. Nu har de flesta märken ändrat på innehållet så det smakar mer som äkta bea och det tycker jag inte om!

Nu i efterhand förstår jag självklart att det är för att jag är uppvuxen(?) med påsbea. Eller snarare, inte uppvuxen, mina föräldrar ratar bea överhuvudtaget. Men när man var 16 började man göra mat själv när man flyttat ut och dels genom vänner så "upptäckte" man påsbea och älskade det.... Sen efter ett antal år åt jag äkta bea och jag fick kväljningar.

Egentligen borde äkta bea heta bea, och påsbea heta någonting annat för det är 2 helt olika såser.

Det här är roligt eftersom jag normalt föredrar äkta vara all the way.
Citera
2014-04-07, 16:10
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Jag är en stor motståndare mot påsbea, likaså dessa färdiga bearnaisesåser på burk/flaska. De är inte ens i närheten av en riktig bearnaisesås.

Jag säger ANUS!

Så länge det inte är Lohmanders som jag tycker är rätt äcklig så brukar de flesta vara rätt goda ändå!
Citera
2014-04-07, 16:55
Medlem
Jag tycker inte man ska blanda ihop bearnaise med dragonmajonnäs.
Citera
2014-04-07, 17:40
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Jag tycker inte man ska blanda ihop bearnaise med dragonmajonnäs.

Skilladen är smöraromen.
Citera
2014-04-07, 17:57
Medlem
Blixtmannens avatar
Om jag måste välja mellan "pulver-bea" och de där dallriga färdigsåserna blir det pulver alla dagar i veckan. Men givetvis som med allt annat är det inget som slår hemmagjort.
Citera
2014-04-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Så länge det inte är Lohmanders som jag tycker är rätt äcklig så brukar de flesta vara rätt goda ändå!

Håller med.., Dock är Lohmanders bland dom bästa, färdiga, jag har smakat.
En aning för mycket fett bara!

Rydbergs smakar rent ut sagt dåligt.., plastigt på nåt vis.
Blåbands bea-sås i nödfall.
Brukar köpa från den närliggande pizzerian.

En som jag gillar är ju denna:
http://www.delikatessfabriken.se/produkter/bearnaise/

Förresten är det någon som har prövat Knorr's pås-bea?
Senast redigerad av V.H.B.V 2014-04-07 kl. 18:04. Anledning: Glömt ord
Citera
2014-04-07, 18:04
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V.H.B.V
Håller med.., Lohmander är bland dom bästa, färdiga, jag har smakat.
En aning för mycket fett bara!

Rydbergs smakar rent ut sagt dåligt.., plastigt på nåt vis.
Blåbands bea-sås i nödfall.

En som jag gillar är ju denna:
http://www.delikatessfabriken.se/produkter/bearnaise/

Förresten är det någon som har prövat Knorr's pås-bea?

Har alltid velat testa delikatessfabrikens bearnaisesås, men den finns ju inte att köpa i Stockholm Jag har testat Knorr förut nån gång, det blir inte alls särskilt bra om man följer det recept som finns på förpackningen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in