Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-08, 21:36
Medlem
Leeanns avatar
Här går Pat igenom hela eller iaf de delar som går att hitta om Fias bakgrund.

https://m.youtube.com/watch?v=lpnaEpmSp6E
Citera
2023-03-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leeann
Denna youtuber Pat Brown som är beteendevetare och kriminolog går igenom varför hon tror att Mccann är skyldiga. Hon har även skrivit en bok om fallet.

https://m.youtube.com/watch?v=PD8OlQqRhT8

Hon har även studerat Fia och Julia och avslöjat Fia som en scammer. Fia har i princip ljugit om hela sin bakgrund. Eller iaf skönmålat den gigantisk…

Det kan absolut vara så men just det att säga att någon inte gråter eller reagerar på ett visst sätt är ju inte ett bevis men annorlunda om man studerar en person en längre tid så man vet vad som är normalt för den personen och hur de brukar reagera och följer dem ett längre tag. Jag menade bara att man vid ett tillfälle inte kan vara så säker på något.

Jag är inte alls inläst på detta utan började just tänka på det här när den här flickan dök upp och menade att det är hon. Det är ganska fascinerande med såna som tror att det är dem eller rent bara hittar på det.
Citera
2023-03-14, 13:28
Medlem
Nu har Julia gjort DNA-test i Usa.
Citera
2023-03-14, 16:21
Medlem
Crime-boy2s avatar
Uppgiften om att Maddie inte längre är vid liv. Var kommer den ifrån?
Citera
2023-03-14, 16:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har en stark känsla av att Maddie dog väldigt tidigt i förloppet, men det har ju hänt förr att kidnappade brottsoffer dyker upp efter många år. Och Frankrike är väl generellt känsliga med DNA-tester, i alla fall i släktforskningssyfte.

Man behöver inte uppgifter från frankrike för att konstatera vilket ursprung man har med hjälp av DNA-test. Det går ganska tydligt att se vilka länder föräldrarna härstammar från. Skulle en träff matcha med Maddie så skulle det visa att föräldrarna har brittisk ursprung med typ 15% från skandinavien etc.
Citera
2023-03-14, 17:17
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man behöver inte uppgifter från frankrike för att konstatera vilket ursprung man har med hjälp av DNA-test. Det går ganska tydligt att se vilka länder föräldrarna härstammar från. Skulle en träff matcha med Maddie så skulle det visa att föräldrarna har brittisk ursprung med typ 15% från skandinavien etc.

Jag menar att man inte dna-testar så mycket i Frankrike, inte att det inte går.

Etnicitetsresultat är ganska osäkra, däremot kan man testa mot släktforskningsföretagen för att se vilka personer (med familjeträd) man matchar med, vilket ger säkrare resultat. Men det kräver lite arbete.
Citera
2023-03-14, 17:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag menar att man inte dna-testar så mycket i Frankrike, inte att det inte går.

Etnicitetsresultat är ganska osäkra, däremot kan man testa mot släktforskningsföretagen för att se vilka personer (med familjeträd) man matchar med, vilket ger säkrare resultat. Men det kräver lite arbete.

Det tar typ 30 minuter att konstantera vilken avlägsen släkt en person har om man jämför på de vanligaste sajterna. Testar man på t.ex. myheritage så kan man bestämma ursprung med typ 95% noggrannhet och man får runt 10.000 DNA-matchningar på avlägsna släktingar (beroende på vilket land personen kommer från, västvärlden har fler än öst).

Chansen är också stor att man får träff på "storfamilj" vilket är personer man delar mer än 1% DNA med. Normalt har man 5-10 personer med mer än 1% delad DNA. Det räcker för att konstatera om personen kan vara Maddie eller ej.

Vad jag förstår så har vissa av Maddies närmare släktingar lagt upp sin DNA i olika släktforskningssajter vilket innebär att de i såfall dyker upp ifall Maddies DNA skulle kollas mot sajterna.
Citera
2023-03-14, 17:55
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Det tar typ 30 minuter att konstantera vilken avlägsen släkt en person har om man jämför på de vanligaste sajterna. Testar man på t.ex. myheritage så kan man bestämma ursprung med typ 95% noggrannhet och man får runt 10.000 DNA-matchningar på avlägsna släktingar (beroende på vilket land personen kommer från, västvärlden har fler än öst).

Chansen är också stor att man får träff på "storfamilj" vilket är personer man delar mer än 1% DNA med. Normalt har man 5-10 personer med mer än 1% delad DNA. Det räcker för att konstatera om personen kan vara Maddie eller ej.

Vad jag förstår så har vissa av Maddies närmare släktingar lagt upp sin DNA i olika släktforskningssajter vilket innebär att de i såfall dyker upp ifall Maddies DNA skulle kollas mot sajterna.

Jag är väldigt bra på att jämföra en persons dna mot familj. Har lärt mig genom släktforskning.
Citera
2023-03-15, 12:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag är väldigt bra på att jämföra en persons dna mot familj. Har lärt mig genom släktforskning.

Ja, samma här. Har inga problem att kartlägga släktingar som har så lite som 0.3% gemensamt DNA. Använder mig av Myheritage för DNA-matchning men eftersom den sajten är så dyr om man har stor släktdatabas så dokumenterar jag istället i geni.com.

Eftersom antalet som tar DNA-test ökar så ökar också matchningarna år från år. Antalet matchningar har dubblats för varje år. Under pandemin ökade släktforskningen och DNA-testerna väldigt mycket.

Det gör också att det är mycket lättare att få nära matchningar idag än för bara 2-3 år sen. Det är också en anledning till att vissa som kommit till med spermadonation och som gör DNA-test nu finner att de har typ 500 halvsyskon..

De kvinnor som tror att de kan vara Maddie kan alltså ganska enkelt och billigt göra ett DNA-test och kolla med släkforskningssajterna för att se om de kan vara Maddie. Det är inget de behöver gå ut till pressen och spekulera om så jag tror alla dessa som kommer ut bara fabulerar.
Citera
2023-03-15, 13:12
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Det är inget de behöver gå ut till pressen och spekulera om så jag tror alla dessa som kommer ut bara fabulerar.

Ja, tyvärr är det nog så, och Maddie är nog också borta. Men det finns säkert andra som är offer för diverse illegala adoptioner och pedofiler som fortfarande lever.
Citera
2023-03-15, 14:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja, tyvärr är det nog så, och Maddie är nog också borta. Men det finns säkert andra som är offer för diverse illegala adoptioner och pedofiler som fortfarande lever.

Vad som talar för Julia är att hon inte finns registrerad som född i Polen och att hennes föräldrar vägrar DNA-test.

Nu har hon skickat in tre olika tester (typ från ett av varje större dna-testföretag) och lär få svar inom en vecka. När svaret kommit så kan man direkt se om hon kan avfärdas eller ej. Men jag tror ändå att man kan se tämligen direkt om hon tillhör Mccanns släkt.
Citera
2023-03-15, 14:26
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Vad som talar för Julia är att hon inte finns registrerad som född i Polen och att hennes föräldrar vägrar DNA-test.

Nu har hon skickat in tre olika tester (typ från ett av varje större dna-testföretag) och lär få svar inom en vecka. När svaret kommit så kan man direkt se om hon kan avfärdas eller ej. Men jag tror ändå att man kan se tämligen direkt om hon tillhör Mccanns släkt.
Det som definitivt avskriver Julia är att hon inte ”har” Maddies öga.
Jag trodde att födelsebevis var ett krav för att kunna få ett polskt pass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in