Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Jag är väldigt bra på att jämföra en persons dna mot familj. Har lärt mig genom släktforskning.
Ja, samma här. Har inga problem att kartlägga släktingar som har så lite som 0.3% gemensamt DNA. Använder mig av Myheritage för DNA-matchning men eftersom den sajten är så dyr om man har stor släktdatabas så dokumenterar jag istället i geni.com.
Eftersom antalet som tar DNA-test ökar så ökar också matchningarna år från år. Antalet matchningar har dubblats för varje år. Under pandemin ökade släktforskningen och DNA-testerna väldigt mycket.
Det gör också att det är mycket lättare att få nära matchningar idag än för bara 2-3 år sen. Det är också en anledning till att vissa som kommit till med spermadonation och som gör DNA-test nu finner att de har typ 500 halvsyskon..
De kvinnor som tror att de kan vara Maddie kan alltså ganska enkelt och billigt göra ett DNA-test och kolla med släkforskningssajterna för att se om de kan vara Maddie. Det är inget de behöver gå ut till pressen och spekulera om så jag tror alla dessa som kommer ut bara fabulerar.