Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-13, 10:37
Medlem
FlashyBackys avatar
Har märkt att nästan ingen vill säga sin politiska läggning.

"Vilket parti röstade du på?"
"Det är hemligt, jag vill inte säga."
"Tror du på gud?"

Vad är anledningen till att svenska folket inte vill säga sina politiska läggning eller om dom tror på gud? Varför är detta så himla privat? Tycker det nästan är lite irriterande även fast jag respekterar deras beslut.
Citera
2007-05-13, 11:24
Medlem
Kivans avatar
De tar omvarlden, men i storsta synnerlighet sig sjalva pa for stort allvar.
Citera
2007-05-13, 11:26
Medlem
diannos avatar
för att folk kan få en felaktig uppfattning då? bara för att du är öppen och fin så är inte alla andra det. testa till exempel att säga att du röstade på valfritt vänsterparti här på flashback och se om folk ser dig som en vettig människa.
Citera
2007-05-13, 11:31
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBacky
Har märkt att nästan ingen vill säga sin politiska läggning.

"Vilket parti röstade du på?"
"Tror du på gud?"

Vad är anledningen till att svenska folket inte vill säga sina politiska läggning eller om dom tror på gud? Varför är detta så himla privat? Tycker det nästan är lite irriterande även fast jag respekterar deras beslut.

Varför vill du veta vad folk röstar på? Varför är det så viktigt för dig?
Citera
2007-05-13, 12:52
Medlem
Guldbäfers avatar
Jag håller mina riktiga åsikter "hemliga# dels för att jag inte är säker på dem och dels för att jag är politisk hora. Väljer åsikter efter siuation där det gynnar mig.
Citera
2007-05-13, 13:10
Medlem
katten80s avatar
Det är en intressant fråga. Men i vilka länder är de mer öppna då?
Citera
2007-05-13, 13:34
Medlem
Fruktpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Det är en intressant fråga. Men i vilka länder är de mer öppna då?
I Nordkorea är man nog rätt öppen med vilken politisk läggning man har.
Citera
2007-05-13, 14:00
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Varför skall man avslöja vad man röstade? Varför skall man låta någon veta vilket fack de skall placera in en i, särskilt om man tvekade och delibererade över flera olika partier och alltså inte ens kan placera in sig själv i ett fack?
Jag blir mer fascinerad/störd av folk som är helt öppna med vad de röstade på. "Jag röstade på vänsterpartiet." Det är som att säga att man är en jubelidiot och stolt över det.
Det finns inga bra partier, bara usla, dåliga och mindre dåliga. Vart 4:e år får man som undersåte i Sverige en liten chans att gissa vilka som är mindre dåliga, därefter skiter partierna i en i nästan 4 år till.....det kallas demokrati...
Citera
2007-05-13, 23:40
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
De tar omvarlden, men i storsta synnerlighet sig sjalva pa for stort allvar.

Eller rent av inte alls på allvar, utan ser sig själva som helt hjälplösa och inte vågar på grund av att de tror sig vara sålda i det ögonblicket de visar egen vilja. Attityden de visar upp är på liv och död för dem.
Citera
2007-05-14, 02:41
Medlem
llduces avatar
Sverige är i vissa avseende ett väldigt intolerant land därför kan det bli problem om man går ut med sina politiska åsikter. Jag brukar vara ärlig med vad jag tycker om jag diskuterar med nära vänner och liknande men det är inte alltid så klokt att diskutera politiska eller religiösa frågor i större sällskap eller på jobbet. Folk tar ofta väldigt illa vid sig om man kommer med skarp kritik mot deras innersta övertygelser.
Citera
2007-05-14, 10:49
Medlem
SilverDoggs avatar
jag brukar själv inte ha nåt problem med att säga hur jag röstade, men jag respekterar dom som inte vill berätta.
varför är det egentligen så viktigt att veta? vill du ha reda på om dom verkligen kan vara så bra kompisar som dom verkar vara eller är det nåt annat? vill du ha en hållhake på dom?
Citera
2007-05-14, 13:41
Medlem
Reflexivitets avatar
Att inte berätta vad man röstade på kan ses som ett avståndstagande från den som frågar, och kan därmed såra. Det är lite som att säga "dig vill jag inte vara öppen mot, nej, jag vill till och med vara så stängd mot dig att jag inte ens kan avslöja en sådan liten skitsak som vad jag röstade på".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in