Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-16, 15:02
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Polisanmälan mot Carl Bildts blogg har lämnats till åklagare.
Däremot är inte innehållet på bloggen ett ärende för justitiekanslern (JK):

Citat:
JK Göran Lambertz säger till Ekot att eftersom utrikesministerns internetforum enligt hans bedömning inte är skyddat av grundlagen så får frågan prövas av polis och åklagare. JK är den ende åklagare som kan väcka åtal i mål som rör yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen.

Bakgrunden är debattinlägg på Bildts blogg, i vilka skribenter gjort hatiska utfall mot palestinier. En polisanmälan gjordes om hets mot folkgrupp. Bildt har sagt till Ekot att han spärrat en del personer från att skriva. Men flera av de hätska inläggen ska ha legat kvar på sidan i flera veckor.

Stockholmspolisen har nu lämnat ärendet till åklagarkammaren i city. Där ska en åklagare avgöra om en förundersökning ska startas.

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/st...071343,00.html

Vänsterflygeln ger inte upp. Som iglar letar dom efter varje tänkbar anledning till personangreppp mot utrikesministern. Skall dock bli intressant att se hur det hela hanteras, läste på en blogg att det ej finns något vägledande rättsfall, ännu?
Citera
2007-05-16, 15:25
Medlem
Det är ett stort hot mot vår nya frihet som internet gett oss om polisen nu börjar aktivt övervaka vad som sägs och skrivs.
Citera
2007-05-16, 15:25
Medlem
Vet någon vem som anmält Bildt? Min spontana gissning skulle bli Mehmet Kaplan (mp) och/eller Yvonne Ruwaida (mp)
Citera
2007-05-16, 15:29
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yourfriend
Vet någon vem som anmält Bildt? Min spontana gissning skulle bli Mehmet Kaplan (mp) och/eller Yvonne Ruwaida (mp)

Nej, vill minnas att det var Jinge, rättshaveristen du vet.
Citera
2007-05-16, 15:32
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Nej, vill minnas att det var Jinge, rättshaveristen du vet.
Stämmer bra, Jan-Inge Flücht, sen brukar det väl bli flera anmälningar på sådana grejer men JIF fick väl "äran".

http://jinge.se/
Citera
2007-05-16, 15:48
Medlem
TrialByErrors avatar
Lagen i detta avseende är faktiskt rätt märklig, vi anmäler knappast ägaren till en anslagstavla på stan för hets mot folkgrupp därför att någon satt upp en lapp som är "kritisk" till en folkgrupp.

Det är något med internet som ger förbudsivrarna stånd, vad det kan vara vet jag inte men det särbehandlas friskt. Varför ser vi inte samma lagar och regler för post och anslagstavlor som vi ser för BBS, forum och vanlig post?

Jag kan skicka CD skivor med copyrightskyddat material via posten men inte hör vi klagomål på att posten låter kriminella härja fritt, inga krav på att posten ska "övervaka" posttrafiken för att se vilka brev som är kriminella.
Vi ser inga "cease and desist" brev till ägare av anslagstavlor om någon sätter upp en bild på Kalle Anka osv.

Den enda skillnaden är naturligtvis att det nu blivit tekniskt möjligt att övervaka medborgaren, och det trista är att medborgaren faktiskt inte bara går med på det utan även hejjar på dessa frihetsinskränkande åtgärder. Jag kräver nu att samma lagar ska gälla de olika medierna, ska de läsa samtlig epost ska de även öppna samtliga försändelser i posten, ska Bildt vara ansvarig vad andra skriver på sin anslagstavla så ska samtliga reklampelare och annonstavlor i Sverige förses med en censurerare som godkänner varje uppsatt lapp, det kanske är en idé för S i nästa val, många jobb blir det som Peter Dalle skulle säga
Citera
2007-05-16, 15:55
Medlem
Så, vem polisanmäler jinge för brott mot samma lag? Jag hittar då ingen information om "i vilken utsträckning inkomna meddelanden blir tillgängliga för andra användare."
Citera
2007-05-16, 16:25
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Så, vem polisanmäler jinge för brott mot samma lag? Jag hittar då ingen information om "i vilken utsträckning inkomna meddelanden blir tillgängliga för andra användare."

Det är bara att hålla koll på Jinges web och direkt anmäla om en hetsande kommentar dyker upp. Jag tror iofs att Jinge kommer att hålla rätt bra koll på detta en tid nu.
Citera
2007-05-16, 16:33
Medlem
Raouls avatar
Det är väl egentligen inga problem att lägga in en fb-hatattack mot denne Jinge-haverist. Är det mödan värt, undrar jag bara?
Citera
2007-05-16, 16:48
Medlem
Det är alltid värt att markera mot smygfascister som låtsas vara goda demokrater men vill förbjuda allt och alla.
Citera
2007-05-16, 16:54
Medlem
santamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Det är väl egentligen inga problem att lägga in en fb-hatattack mot denne Jinge-haverist. Är det mödan värt, undrar jag bara?
Tror han enbart skulle välkomna den uppmärksamheten då han verkar väldigt kåt på att synas.
Citera
2007-05-16, 20:53
Medlem
deliverers avatar
Grundproblemet är inte att Wordpress (inte Bildt) eventuellt bryter mot svensk lag. Grundproblemet är en efterbliven lag som stavas Hets mot folkgrupp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in