Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Museer skiter rätt mycket i hur bra du säljer, mest pga de inte själva bedriver någon försäljning. Men det är sant att intresset för en ökar iom en museeshow.
Det vanligaste gallerister gör är att plocka lovande konstnärer på konsthögskolornas utställningar, och tro mig, de flesta gallerister gör betydligt mer på egen smak än på hur bra konstnärerna sålt på gruppupställningar.
Mässor kommer du i allmänhet inte in på som oberoende konstnär, du behöver ett galleri som jobbar med dig och tror på dig. Ett gallerikontrakt är ett ömsesidigt risktagande konstnär/gallerist. Det är heller verkligen inte bara målare som får gallerikontrakt.
Ja visst är det så, men de ger knappast dessa nyexaminerade konstnärer en solo-show, eller sätter prislappen på 100,000,000, eller hur? Och om man nu inte är ny-examinerad från den lokala konsthögskolan (vilket de absolut flesta konstnärer förmodligen inte är) så är det inte så mycket att gå på.
Ordet 'mässa' använde jag dock väldigt slarvigt, ber om ursäkt för det. Jag menade förstås att sälja tavlor på egen hand, utanför galleri-sfären. Mässa var bara det första som dök upp i huvudet vilket självklar är helt fel.
Museer bedriver kanske inte försäljning, men de behöver ändå locka folk och de vet mycket väl att tavlor som säljer är tavlor som folk bevisligen gillar. Försök ta in din konst på ett större museum utan någon bakgrund som arbetande konstnär. Du behöver nästan vara DaVinci's reinkarnation för att de över huvud taget ska överväga att ta in det. Mindre museum... visst. En del lokala platser tar in mycket lokal konst. Men man kommer ändå inte lyckas driva upp sina priser något vidare mycket på det sättet.