Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Eh, är det inte människan som har skapat livsvillkoren i samhället då, Gud vill väl inte att någon lider, det är väl människor i de högre skikten av samhället som styr hur samhället ska fungera och är de sadister och njuter av att plåga folk är det dem som man ska angripa. Alla religioner har tankar om moral och etik men det har alltid varit människor som har bestämt vad som är moraliskt och etiskt riktigt och oavsett religion så kan man göra fel när man kräver att människor ska följa moraliska och etiska regler, det gäller inte bara de Abrahamitiska religionerna.
Resten av dina tankar ryms väl under det man kallar för teodiceproblemet som jag förstår det
Om personer i kyrkan, mosken, synagogan, buddisttemplet eller vad det nu är, gör fel för att de är giriga och tokiga och har missuppfattat och tolkat sakr och ting fel innebär de ju inte automatiskt att det är fel på religionen. Männsikor har en egen vilja, ingen religiös människa är en viljelös
nickedocka, inte ens Dalai Lama, påven eller någon annan människa.
Ok !människan är ett klantarsle som har skapat sitt eget lilla helvete. Adam och Eva dom trögisarna åt av kunskapens träd.Så nu fick vi andra lång näsa..
Och tolkar man någon av dom instruktionsböcker vi fått till handa fel så är det ju inte fel på dom, utan vi korkade individer som inte klarar av att tolka dessa lättförståligt skrivna böcker.Ock vilken bok man sen skall läsa det borde man ju faktiskt veta, speciellt när man får så lång tid som 70-80 år här på jorden..
Allt detta verkar ju vettigt och så,men fortfarande har jag inte fått något svar på min fråga?
Var det så att gud vaknade upp en morgon och tänkte..
Just ja! människor måste det ju finnas,och sedan skapade han oss för vi måste faktiskt finnas!(det bara är så)..
Eller vaknade han upp en morgon och hade långtråkigt,och tänkte att lite underhållning vore inte fel.Jag skapar till några förvirrade Homo sapiens som får springa omkring med fria viljor och klanta till det,kan nog bli rätt så kul!
Eller var han helt enkelt ensam och ville ha sällskap...
Man planterar en blomma för att ha något vackert att se på,man sätter en potatis för att få något att äta,man kan skaffa ett fadderbarn någonstans för att man känner att man vill hjälpa till lite..
Att skapa någonting som inte finns, borde väl rimligen också ha en mening eller finnas en tanke bakom?
Personligen tror jag på att om gud har skapat oss så tror jag vi är underhållning.Om han varit ensam och velat haft sällskap tror jag inte han varit så svår, och ställt sådana hårda krav på oss i begynnelsen...
Och av godhet för att det är så himmla kul att finnas.....njaaa det går bort oxå tycker jag.Då kunde väl vi fått komma till paradiset direkt tycker jag nog.
Våran existens måste ha en djupare mening tror jag,är det ingen som vet ?