Har några snabba frågor:
1. Finns det någon statistik över den genomsnittliga omkretsen?
2. Vad har ni själva för storlek på handlederna?
3. Går det att träna den delen av armarna så att de blir bredare, eller är omkretsen något konstant?
Har några snabba frågor:
1. Finns det någon statistik över den genomsnittliga omkretsen?
2. Vad har ni själva för storlek på handlederna?
3. Går det att träna den delen av armarna så att de blir bredare, eller är omkretsen något konstant?
Tack på förhand
Arkhon
1. Ingen aning.
2. Ingen aning.
3. Det går inte att träna, men finns dem som ökat omkretsen med 2 cm, tar ett par år.
menar du handled som i leden, eller handled som i underarmarna?
(jag och polarn har haft långa gräl om vad olika muskler heter. han hävdar med bestämdhet att axlar heter nacke och underarmar heter handleder, men han vill inte kalla biceps armbåge )
(jag och polarn har haft långa gräl om vad olika muskler heter. han hävdar med bestämdhet att axlar heter nacke och underarmar heter handleder, men han vill inte kalla biceps armbåge )
menar du handled som i leden, eller handled som i underarmarna?
Jag menar handleden som ligger mellan underarmen och handen, så att säga.
Jag har själv cirka 18 cm omkrets, men tycker att det ser ganska smalt ut (är runt 25 år gammal).
Tveksam om det går at träna handleden så att den får större omkrets. Tränade själv mkt som tonåring och underarmarna blev större men mina spinkiga handleder fortsatte att vara just spinkiga. Till slut såg armen ut som ett jävla kycklinglår, för jävla fult.
Tyvärr är det så att musklerna slutar en bit upp på armen och själva handleden består mestadels av ben (radius och ulna) samt de senor som löper från underarm och ned till handen. Det finns således inte mycket av muskelbukar i själva handleden. Handledens grovlek beror således ffa på benens grovlek och avståndet mellan benen.
Vart mäter ni? Över, under eller på knölen?
Rent instinktivt så antar jag det är över knölen och innan själva handen.
Mäter nästan 18 nu, 17.8 för att vara exakt.
Kollade upp mina mått jag skrev ner innan jag börjat träna då hade jag 17, fast jag är osäker vart jag mätte då och hur exakt jag mätte. Var det under knölen så har jag samma mått nu, var det över så har nog det växt lite i alla fall.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!