• 1
  • 2
2007-05-28, 20:49
Medlem
Anonymitetftws avatar
Ursäkta om det redan finns någon tråd om samma sak, kunde inte hitta någon med sökfunktionen (förutom en om DMAE, som jag för övrigt funderar på att införskaffa och gärna vill veta mer om).

Det jag undrar är om det finns smarta droger som faktiskt fungerar? Mer specifikt, finns det droger som kan förbättra hjärnans funktion med tiden? Finns det droger som kan göra en pågående utbildning lättare?

Skulle gärna vilja höra lite åsikter från någon som kör på eller har testat smarta droger.

Ifall det nu visar sig finnas droger som faktiskt fungerar bra, vad heter dessa? Var kan man få tag på dem?

Det finns ju en helt enorm lista på wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Nootropic. Ska man kombinera flera olika? Vilka fungerar bra?
Citera
2007-05-29, 06:56
Medlem
Ssjoss avatar
Jag har läst på en del i ämnet och även sökt i flashback forumet.
Tyvär har jag inte blivit så mycket klokare i hurvida dem fungerar eller inte.

Jag får känslan av att det inte har utförts så många (kliniska) försök med smartdrugs där effekt har kunnat påvisas.

Det mesta om smartdrugs som finns på nätet verkar antingen vara relaterat till spekulationer kring farmakologiska verkningsvägar eller "folkmedecin".

Jag förhåller mig skeptisk till de smartdrugs som finns på marknaden tills det finns mer vetenskaplig dokumentation kring dessa. Dem påverkar trots allt de kognetiva funktionerna och det är svårt att veta om regelbundet intag hjälper eller om det till och med kan vara skadligt.

Vidare kan man tänka sig att vissa preparat kan vara cancerogena och/eller toxiska i andra delar av kroppen. Antagligen inte i någon större utsträckning i de doser som föreskrivs men ändock.
Citera
2007-05-29, 07:40
Medlem
Trollishs avatar
5-htp räknas väl som en smartdrug?

och den ska funka har jag läst.
Citera
2007-05-29, 23:56
Medlem
ysd4ns avatar
jag har stoppat i mig en del under åren iaf. piracetam, oxiracetam, pramiracetam, vinpocetin, hydergin, sulbutiamin, lite olika kolin-varianter, dmae, centrofenoxin, huperzin, vasopressin, pikamilon, och så lite olika örter och vitaminer och sånt..

började när jag gick på gymnasiet för sådär 10 år sedan.

jag vet inte om det har fungerat.. fick iaf rätt bra resultat på högskoleprovet ..men det kanske jag hade fått ändå..

på senare tid har jag försökt med oxiracetam + alpha-gpc för att förhindra minnesförlust på bensodiazepiner. men det har inte hjälp så bra tyvärr..

dmae tyckte jag inte om, jag fick svårt att sova av det.
Citera
2007-05-29, 23:59
Medlem
ysd4ns avatar
här är ett bra forum om nootroper och var man kan få tag i dem:
http://www.imminst.org/forum/index.php?s=&act=SF&f=169
Citera
2007-05-30, 08:01
Medlem
Anonymitetftws avatar
Tack för länken , nu har jag en del att läsa på.
Citera
2008-01-14, 21:00
Medlem
Boxis avatar
Jag tänkte återuppliva tråden i hopp om att fler lägger till sina erfarenheter och tips.
Jag själv har provat detta:
Tyvärr står det inte hur mycket av varje det är... Men pillret är på 1200mg
Lecithin (kommer från sojabönan)
Kolin
Inositol
Fleromättade fettsyror

Den andra innehållandes:
Gingko biloba 500mg
Nått himmla bärextrakt jag inte bryr mig om i nuläget
Bacopa 150mg
Lecithin 20mg
Phosphatydine serine 10mg
L-carnitine 2mg
L-Glutamine 2mg
RNA 2mg

Kommentarer:
Kolingivare ska man ta 1-2 gram om dagen beroende på tolerans osv, så jag ligger i nuläget i underkant på den fronten.
Bacopan hade gärna fått va högre dos på då de flesta experiment använder sig av 2-400 mg per dos, och ibland denna dos 2x om dagen.
Ginkgon har jag inget spec att lägga till om, den verkar dubious.
Dessa:
L-carnitine 2mg
L-Glutamine 2mg
Är i en ytterst låg dos, varför kan jag inte svara på, lär inte skada iaf.
Vad RNA't gör i mixen har jag ingen aning om, aldrig sett ngn äta RNA som tillskott, lär inte skada, man är ju proppfull av det...

Effektkommentar:
Efter cirka en månads användande vill jag påstå att en lömsk men påtaglig effekt framträtt, det är ingen dunderkur, men värt det för att få känn på det.
Jag har blivit stabilare i mitt humör, mindre svängningar upp och ner vilket gjort mig nöjdare med tillvaron. Kan bero på bacopan, kan bero på biloban, kan bero på kolinet, kan bero på placebo.
Jag kan inte bevisa att det var dessa saker som gav effekt, det kan lika gärna vara placebo, men jag väljer att tro att det var tillskotten som gjorde det.

Framtida mål:
Piracetam, det verkar vara the shit för en smidig och mjuk hjärna i toppform.
DMAE, verkar synergiskt med piracetam, och kan i sig självt ge en god effekt.
L-Theanine, verkar svagt lugnande och hjälper koncentration.
Eventuellt köper jag ngn utav dessa likaså:
Centrophenoxine
picamilone
vinpocetine
huperzine A
Dessa får ni söka info på egen hand.

Over and Out!
Citera
2008-01-14, 21:20
Medlem
Citat:
Det jag undrar är om det finns smarta droger som faktiskt fungerar?

Sulbutiamine och Chocamine är bägge milda stimulanter. Phenibut och i viss grad l-Theanine verkar åt andra hållet, dvs lugnande/avslappnande.
Citera
2008-07-11, 20:57
Medlem
Boxis avatar
För dom det berör:
Jag har nu provat piracetam och huperzine bland dom i listan jag skrev ovan.
Båda funkade dom första dagarna, jag blev pigg och manisk, städade rummet pedantiskt och fixade en massa saker. Men efter ett par dagar fick jag somnolens, insomnia och kände mig som en zombie. Nu har jag skaffat citicholine och alpha gpc och känner inte av någon bieffekt när jag tar huperzine, har inte tatt piracetam på länge så jag vet inte om jag reagerar bra på det också, min gissning är att det inte är några problem nu.
Det funkar utan tvekan, man blir skärpt och får sinne för detaljer som man minns lättare, så det är något jag ska använda när jag studerar till hösten.
Citera
2008-07-11, 21:16
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
För dom det berör:
Jag har nu provat piracetam och huperzine bland dom i listan jag skrev ovan.
Båda funkade dom första dagarna, jag blev pigg och manisk, städade rummet pedantiskt och fixade en massa saker. Men efter ett par dagar fick jag somnolens, insomnia och kände mig som en zombie. Nu har jag skaffat citicholine och alpha gpc och känner inte av någon bieffekt när jag tar huperzine, har inte tatt piracetam på länge så jag vet inte om jag reagerar bra på det också, min gissning är att det inte är några problem nu.
Det funkar utan tvekan, man blir skärpt och får sinne för detaljer som man minns lättare, så det är något jag ska använda när jag studerar till hösten.

Vilket "det" funkar?

*racetamerna ser ju ut som amfetaminer, ungefär, så det är klart som sodavatten att de fungerar som stimulanter och ger en känsla av att man är bättre än innan.
Citera
2008-07-11, 21:29
Medlem
Boxis avatar
*racetam är ett derivat av GABA och inte är det klart som något vatten att det är stimulerande då?

"Det" jag syftade på är piracetam.

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/M...ge____172.aspx
Citera
2008-07-11, 21:52
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
*racetam är ett derivat av GABA och inte är det klart som något vatten att det är stimulerande då?

"Det" jag syftade på är piracetam.

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/M...ge____172.aspx

Nej. De är strukturella derivat av GABA.

Strukturen på de vanligaste racetamerna ser stimulanta ut. De påminner mig om amfetaminer, och är strukturellt och neurofarmakologiskt (såvitt man vet något alls förutom att man kissar ut lika mycket som man ätit) besläktade med nikotin.

Edit: Djävligt ful text, men den får stå kvar.
Senast redigerad av Qidush 2008-07-11 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in