Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-29, 18:55
Medlem
Jovan Rajs, märklig person att be om skvaller om kanske? Efter att ha sett denna herre figurera flitigt i dagspressen i form av debattör och expertkommentator under ett antal decennier, så fick jag verkligen upp ögonen för denne före detta chef på rättsläkarstationen i Solna, när jag läste Per Lindebergs bok Döden är en Man, om styckmordet på Catrine da Costa. Karln är ju hysteriskt rolig, utan att veta om det själv! Det går knappt ett citat utan att han raljerar om personer med "dålig karaktär, idioter" och nekrofiler på rättsläkarstationen, tyskättade rättsläkarkollegor beskylls för varandes antisemiter som konspirerar mot den judiske Rajs, etc.

Är man intresserad av 80-kriminaltalshistoria i Sverige går Rajs namn som en röd tråd genom de flesta fall, då han som medarbetare och senare chef på rättsläkarstationen i Solna befann sig "mitt i smeten." Da Costa, Palmemordet, Osmo Vallo, tycks även minnas att han obducerade kollegan Milan Valverius, som drevs till självmord efter att han beskylldes ha läckt material ur Palmeobduktionen, och säkert fler uppmärksammade fall jag inte kommer ihåg nu. Den synskadade Rajs har även fått stå förlaga till den halvblinde doktor Liknöjd som hälsar på krukväxterna i lobbyn i Leif G.W. Perssons romaner.

Så till frågan, har någon något skvaller eller anekdoter eller dylikt om herr Rajs?
Citera
2007-05-29, 19:09
Medlem
En fruktpizzas avatar
Svar direkt!

Jovan är ett unikum vad gäller kompetens och rättspatos. Tiden kommer att visa hur rätt han har vad gäller sanningen om det starkt ljusskygga rättsmedicinalverket. Att ett flertal säger sig ha olika "fakta" om Rajs och vad han skall ha sagt låter jag stå för dem... Däremot så är/var han en extremt kompetent rättsläkare som ALLTID arbetade utan att ha någon politisk framförhållning. Kanske är det också därför som såpass många har lite svårt för honom. Jovan är en man med en mycket stor integritet, och dem som har denna egenskapen råkar också tveklöst ut för mothugg i alla de former. Jovan är också en mycket färgstark personlighet som ingen inte har någon uppfattning om. Om man söker på medicinska artiklar världen över så förstår nog många hur kunnig han är. Och, nej. Det har inte slagit slint hos honom - tvärtom! Som sagt, tiden kommer att visa sanningen och att han också är helt rätt ute i sin kritik när det kommer till hans forna kollegor och chefer. Jovan har också en massa vänner kvar inom RMV, så helt ute i kylan är han inte!
Citera
2007-05-29, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Jovan är ett unikum vad gäller kompetens och rättspatos. (snip...) Jovan har också en massa vänner kvar inom RMV, så helt ute i kylan är han inte!

Så. Låt mig gissa. Du har någon form av bakgrund i det forna jugoslavien?
Citera
2007-05-30, 05:26
Medlem
En fruktpizzas avatar
Öhh?

Citat:
Ursprungligen postat av redan nog
Så. Låt mig gissa. Du har någon form av bakgrund i det forna jugoslavien?

Nope, men då måste du vara självaste generaldirektören Erna Zelmin själv som undrar - eller? Är det så, så har vi faktiskt redan träffats i verkligheten vid minst ett par tillfällen!

PS. TS önskan var ju lite skvaller, så, har du något matnyttigt att komma med?

Lycka till!
Citera
2007-05-30, 19:04
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Han gjorde sig väl med ovän med den kvinna som skulle skriva hans biografi vill jag minnas, vilket fick till följd att hon avsade sig jobbet.
Citera
2009-11-24, 04:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Han gjorde sig väl med ovän med den kvinna som skulle skriva hans biografi vill jag minnas, vilket fick till följd att hon avsade sig jobbet.

Författarinnan om bråket med biografin.

http://wwwc.aftonbladet.se/debatt/0105/31/debatt.html
Citera
2009-12-02, 01:16
Bannlyst
Rajs är väl aktuell i rättegången som läkarna har mot staten? Kommer kanske fram något i tidningarna inför detta om professorn.
Citera
2009-12-09, 15:34
Medlem
Skvaller

http://www.newsmill.se/artikel/2009/...smalet-avgoras

Här var lite om den ökände Rajs.
Citera
2009-12-09, 18:16
Medlem
Chamoniards avatar
Don't get me started.....

Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Jovan är ett unikum vad gäller kompetens och rättspatos. Tiden kommer att visa hur rätt han har vad gäller sanningen om det starkt ljusskygga rättsmedicinalverket. Att ett flertal säger sig ha olika "fakta" om Rajs och vad han skall ha sagt låter jag stå för dem... Däremot så är/var han en extremt kompetent rättsläkare som ALLTID arbetade utan att ha någon politisk framförhållning. Kanske är det också därför som såpass många har lite svårt för honom. Jovan är en man med en mycket stor integritet, och dem som har denna egenskapen råkar också tveklöst ut för mothugg i alla de former. Jovan är också en mycket färgstark personlighet som ingen inte har någon uppfattning om. Om man söker på medicinska artiklar världen över så förstår nog många hur kunnig han är. Och, nej. Det har inte slagit slint hos honom - tvärtom! Som sagt, tiden kommer att visa sanningen och att han också är helt rätt ute i sin kritik när det kommer till hans forna kollegor och chefer. Jovan har också en massa vänner kvar inom RMV, så helt ute i kylan är han inte!

Här kan jag för en gångs skull uttala mig med blygsam auktoritet. Jovan Rajs ÄR ute i kylan. Hans yrkesliv betraktas som skamlig epok i svensk rättsmedicin.

Jovan rajs är ett stående skämt men också en tragedi för svensk rättsmedicin.

Skämtet ligger i att det rör sig om en karismatisk man med uppenbar narcissistisk/histrionisk/psykopatisk personlighetsstörning, tendens till mytomani, alltför att skapa dramatik runt sin egen personlighet. I stort sett alla andra nu verksamma rättsmedicinare att räkna med betraktar honom som inkompetent och som just ett skämt.

Tragedien ligger i hur hans inkompetens och antagna psykiska sjukdom kom att prägla och vanställa många av sveriges mest omfattande och berömda brottsutredningar. Da Costa fallet är naturligtvis den stora skandalen. Osmo Vallo fallet är ett annat.

För att förstå hur han nådde sin position måste man nog förstå den mediaepoken rådde, som präglades av kvällstidningarnas vilja att piska upp hysteriska tillstånd runt de mest osannolika fenomen. Vi hade nazistnojan, de svenska djävulsdyrkarna som åt barn, sjöbohysterin, palmemordet, obducenten och allmänläkaren med mera...... Jag tror många är överens med mig om att liknande idiothysterier inte förekommer idag.

En sån tid passade knasbollar och mytomaner som Christian Diesen, Eva Lundgren och Jovan Rajs ypperligt. Deras sensationella, och i efterhand galna, utsagor basunerades i allehanda media och svenskarna, som ännu inte hade internet, köpte allt som sades utan att ha samma möjlighet att bilda sig en egen uppfattning som vi har idag. Dr Rajs valde alltså ofta att presentera en vild, fantasifull förklaring snarare än sanningen. Alltför att mätts sitt uppmärksamhetesbehov.

Snacka om rätt man på rätt plats i rätt tid! Så byggde han sin karriär.

Hans forskning, som ovanstående skribent hänvisar till, anses vara minerad mark med många tvivelaktiga resultat.... Och framför allt om man betraktar hur rajs hanterade sanningen i många kända brottsfall måste man nästan oxå anta att hans forskning till betydande del är ren falsifikation,

Det tog dessvärre lång tid innan de verkliga storheterna och kanonerna inom svensk rättsmedicin orkade samla sig för ett motangrepp. Legenden Peter Krantz med flera skriver:
http://www.mediemordet.com/fem.html
Texten berör bla Rajs osannolika förmåga att se konspirationer, rasism och det ena med det andra så fort det minsta lilla kritik riktades mot honom internt eller externt.

Jovan Rajs var när det begav sig en mycket, mycket farlig man, men nu äntligen har han exponerats som den clown han egentligen var. det enda man kanske kan önska ytterliggare är att han hamnar där han hör hemma, i fängelse....
Senast redigerad av Chamoniard 2009-12-09 kl. 18:37.
Citera
2009-12-09, 18:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
"Och vem vinner? Jag vinner alltid!", säger Jovan Rajs i artikeln i Arena.
Ett sådant uttalande är skrämmande. Han har gjort rättsläkarens
sakkunniguppgift till en maktkamp, där det gäller att vinna över sina
meningsmotståndare. Vi har i Sverige en fri bevisprövning, där det står
domstolen fritt att anta eller förkasta framlagda bevis. Det
rättsmedicinska utlåtandet är en del, om än viktig, bland många andra
faktorer, som skall sammanvägas inför ett domslut. Den rättsläkare som
anser att han "vinner" om domstolen godtar hans framlagda slutsatser,
men "förlorar" om domstolen anser att andra omständigheter väger tyngre
har helt missförstått sin roll i den svenska rättsprocessen
.

Verkar vara en mycket farlig man. En tvättäkta dåre med stort inflytande.
Citera
2009-12-10, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
.

Verkar vara en mycket farlig man. En tvättäkta dåre med stort inflytande.

Dåre var ordet.
Citera
2009-12-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Här kan jag för en gångs skull uttala mig med blygsam auktoritet. Jovan Rajs ÄR ute i kylan. Hans yrkesliv betraktas som skamlig epok i svensk rättsmedicin.

Jovan rajs är ett stående skämt men också en tragedi för svensk rättsmedicin.

Skämtet ligger i att det rör sig om en karismatisk man med uppenbar narcissistisk/histrionisk/psykopatisk personlighetsstörning, tendens till mytomani, alltför att skapa dramatik runt sin egen personlighet. I stort sett alla andra nu verksamma rättsmedicinare att räkna med betraktar honom som inkompetent och som just ett skämt.

Tragedien ligger i hur hans inkompetens och antagna psykiska sjukdom kom att prägla och vanställa många av sveriges mest omfattande och berömda brottsutredningar. Da Costa fallet är naturligtvis den stora skandalen. Osmo Vallo fallet är ett annat.

För att förstå hur han nådde sin position måste man nog förstå den mediaepoken rådde, som präglades av kvällstidningarnas vilja att piska upp hysteriska tillstånd runt de mest osannolika fenomen. Vi hade nazistnojan, de svenska djävulsdyrkarna som åt barn, sjöbohysterin, palmemordet, obducenten och allmänläkaren med mera...... Jag tror många är överens med mig om att liknande idiothysterier inte förekommer idag.

En sån tid passade knasbollar och mytomaner som Christian Diesen, Eva Lundgren och Jovan Rajs ypperligt. Deras sensationella, och i efterhand galna, utsagor basunerades i allehanda media och svenskarna, som ännu inte hade internet, köpte allt som sades utan att ha samma möjlighet att bilda sig en egen uppfattning som vi har idag. Dr Rajs valde alltså ofta att presentera en vild, fantasifull förklaring snarare än sanningen. Alltför att mätts sitt uppmärksamhetesbehov.

Snacka om rätt man på rätt plats i rätt tid! Så byggde han sin karriär.

Hans forskning, som ovanstående skribent hänvisar till, anses vara minerad mark med många tvivelaktiga resultat.... Och framför allt om man betraktar hur rajs hanterade sanningen i många kända brottsfall måste man nästan oxå anta att hans forskning till betydande del är ren falsifikation,

Det tog dessvärre lång tid innan de verkliga storheterna och kanonerna inom svensk rättsmedicin orkade samla sig för ett motangrepp. Legenden Peter Krantz med flera skriver:
Texten berör bla Rajs osannolika förmåga att se konspirationer, rasism och det ena med det andra så fort det minsta lilla kritik riktades mot honom internt eller externt.

Jovan Rajs var när det begav sig en mycket, mycket farlig man, men nu äntligen har han exponerats som den clown han egentligen var. det enda man kanske kan önska ytterliggare är att han hamnar där han hör hemma, i fängelse....
Vad menar du med sjöbohysterin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in