Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-05-31, 12:55
Medlem
JAg och en polare..som är välbyggda c.a 190cm+ och breda över axlarna kommer åka till staterna. Men hur är det med platsen? Sitter man trångt?

Kan man få önskemål o typ sitta vid utgångarna eller så.....bara så man inte sabbar knäna helt.....

Det är en 747:a vi åker..EJ förstaklass. Tänkte ifall dem är lite större jämfört med vanliga flyg som man tar t,ex till vanliga solsemestrar.
Citera
2007-05-31, 17:59
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henka111
JAg och en polare..som är välbyggda c.a 190cm+ och breda över axlarna kommer åka till staterna. Men hur är det med platsen? Sitter man trångt?

Kan man få önskemål o typ sitta vid utgångarna eller så.....bara så man inte sabbar knäna helt.....

Det är en 747:a vi åker..EJ förstaklass. Tänkte ifall dem är lite större jämfört med vanliga flyg som man tar t,ex till vanliga solsemestrar.

Paggan kan säkert svara på denna frågan men sitsar i sig är ju inte större än vanliga andra flygplan. Det är bara att 747 tar mer passagerare än de andra planen. Du kan säkert fråga vid incheckning om en plats vid utgång.
Citera
2007-05-31, 18:00
Medlem
Får jag fråga var ni åker ifrån?

Om du är framme i gaten i tid, kan man be om att få byta plats, gatepersonalen brukar ha bra koll på vilka platser som skulle passa dig, men om du kommer fram till gaten 2 minuter innan boarding kan dom vara lite grinigare.
Citera
2007-05-31, 18:09
Bannlyst
Jag och mina polare har flera gånger blivit ombedda att sätta oss vid nödutgångarna pga pensionärer och kvinnor har haft platserna och det vore lämpligare med yngre killar som kan hantera en eventuell nödevakuering. Både KLM och AirFrance sant Ryan har varit så snälla, Det är ju riktigt skönt när man är 190 och få lite benutrymme.

/X
Citera
2007-05-31, 18:27
Medlem
jokers avatar
Hur stor plats det är i planet är olika mellan olika bolag och flygplanstyper.
Man kan inte säga att B747 generellt har bättre utrymme än tex B737.

Kolla in http://www.seatguru.com/ De listar benutrymmet på många stora bolag.

Det är i INCHECKNINGEN du ska be om att få sitta vid en nödutgång, eller annan plats med bra utrymme. Vissa idiot-bolag tar extra betalt för dessa platser dock. Vid gate är det oftast för sent eftersom seating sker vid chek-in. Med många bolag kan man dessutom välja stol redan när man köper biljett online.

Om jag får välja mellan två atlantflygningar i ekonomiklass där den ena kostar 5800 kr och den andra kostar 5500 kr så väljer jag den dyrare om jag får välja sittplats vid bokningen, men inte kan göra det på den andra. Det är ett HELVETE att flyga i fel stor om man är välväxt. Enda fördelen är väl att flygvärdinnan kan tro att man har en penis av standard FB-format också
Citera
2007-05-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Hur stor plats det är i planet är olika mellan olika bolag och flygplanstyper.
Man kan inte säga att B747 generellt har bättre utrymme än tex B737.

Kolla in http://www.seatguru.com/ De listar benutrymmet på många stora bolag.

Det är i INCHECKNINGEN du ska be om att få sitta vid en nödutgång, eller annan plats med bra utrymme. Vissa idiot-bolag tar extra betalt för dessa platser dock. Vid gate är det oftast för sent eftersom seating sker vid chek-in. Med många bolag kan man dessutom välja stol redan när man köper biljett online.

Om jag får välja mellan två atlantflygningar i ekonomiklass där den ena kostar 5800 kr och den andra kostar 5500 kr så väljer jag den dyrare om jag får välja sittplats vid bokningen, men inte kan göra det på den andra. Det är ett HELVETE att flyga i fel stor om man är välväxt. Enda fördelen är väl att flygvärdinnan kan tro att man har en penis av standard FB-format också

Vid gate behöver du inte betala extra för ett byte..
Citera
2007-05-31, 19:21
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbban87
Vid gate behöver du inte betala extra för ett byte..

Det förutsätter att det finns lediga platser kvar när du är vid gate, och att gaten är bemannad! På tex Arlanda är det ganska vanligt att gaten bemannas vid en tid då de flesta redan checkat in, och valt de bästa sätena i check-in.

Mig veterligen så är det ett litet fåtal bolag som tar extra betalt för att sitta på nödutgång, främst charterbolag och lcc:er.

Edit:
Nåja, bästa är givetvis att prova alla sätt. Först försöka få en bra plats vid onlinebokningen, sedan försöka få en bra plats vid check-in, funkar inte det så kollar man vid gaten och slutligen så ska man givetvis försöka byta ombord. Minns en gång på en charterflygning när jag blev pre-seatad in en MD-8x på absolut sämsta platsen, precis vid motorn och med minsta benutrymmet. När jag väl kom ombord på planet så var hela stolsraden vid nötutgångarna ledig!
Citera
2007-05-31, 19:46
Medlem
Jag flög Frankfurt-Atlanta med Lufthansa ekonomiklass för några år sen, och det gick förvånansvärt bra trots att jag är 196cm lång.
Citera
2007-06-01, 08:15
Medlem
paggans avatar
Förseating kan önskas hos de flesta flygbolag på interkont sträckor i förväg. Av en anledning är oftast platserna längst fram i avdelningen (speciellt på de större planen) blockerade och avsedda för familjer med spädbarn som behöver en vagga/säng längst fram. De övriga attraktiva platserna är också svåra att få, dels eftersom flygbolagen blockerar dessa till kunder med hög status på på bonuskorten eller för passagerare med speciella behov. Personer som är långa priveligeras inte nämnvärt såvida man inte kommer till flygplatsen och det är gott om lediga platser kvar. Först då kan man önska en sådan plats.

Av någon underlig anledning skriver de flesta av våra resenärer att de är 2 meter långa och behöver mer benutrymme.

Ibland har man tur och lyckas förseata sig på en bra plats men oftast får man ta det som finns av de oattraktiva, vanliga platserna och som lång är ju då gångplatser att föredra.
Citera
2007-06-01, 08:24
Bannlyst
Var det inte snack om att "stora" personer skulle få betala extra? Det tycker jag låter som en alldeles ypperlig idé.. Tycker inte speciellt synd om feta personer som får sitta trångt, det är betydligt värre för den stackare som får sitta bredvid en fet, svettstinkande frossare som breder ut sig i ett trångt flygplanssäte.. det är ju inte den skötsamme som ätit sig fet och gnäller om allt pga sin lättja, ändå är det de feta som gnäller och klagar för att det är trångt.. inför boskapsplan åt såna!!
Citera
2007-06-01, 14:45
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Var det inte snack om att "stora" personer skulle få betala extra? Det tycker jag låter som en alldeles ypperlig idé.. Tycker inte speciellt synd om feta personer som får sitta trångt, det är betydligt värre för den stackare som får sitta bredvid en fet, svettstinkande frossare som breder ut sig i ett trångt flygplanssäte.. det är ju inte den skötsamme som ätit sig fet och gnäller om allt pga sin lättja, ändå är det de feta som gnäller och klagar för att det är trångt.. inför boskapsplan åt såna!!

Maersk påbörjade sådana biljetter där man kunde köpa Normal, Large och Extra Large beroende på sätesstorlek. Det föll dock inte ut så väl.
Är man oerhört tjock kan man köpa en extrastol och betala en del av totalpriset föe den stolen.
Citera
2007-06-01, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry

Håller med om att feta personer kan få betala extra, det vore inte dumt. Men "stor" kan väl också betyda att man är lång? Och sin längd kan man ju knappast rå för själv..
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f495184

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här