Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-01, 00:44
  #1
Medlem
ayanamiis avatar
En någon vilseledande topic kanske, men jag kom inte på något bättre.

I varje fall, så gäller min frågeställning huruvida liberaler måste vara liberala som privatpersoner bara för de har en liberal ideologi.
Anledninge till detta är att inte alltför sällan när jag diskuterat med folk och uttryckt mitt hat mot kommunister, araber, muslimer, UNF:are eller utspökade femtonåringar och liknande grupper i samhället så brukar jag få höra "Men, du är ju liberal då ska du inte tycka sådär. Alla har rätt att leva som de vill".

Folk verkar inte kunna skilja på sak och person, bara för att jag tycker alla har rätt att leva som de vill(så länge de inte skadar andra) betyder det inte att jag personligen anser andra lever eller beter sig på ett bra sätt.
Det jag irriterar mig mest på är att meningsmotståndare använder detta som någon form av argument mot mina liberala åsikter, och hävdar att "du är inte alls liberal".
Då känns det genast som man måste gå ner sig några nivåer i diskussionen, och vänligt förklara att man får skilja på abstrakta resonemang och vad jag som privatperson anser om diverse människor.

Nu har jag svävat ut om min situation mer än nog, men har ni upplevt samma sak?
Och hur är ni som personer, gillar ni allt och alla?

Till sist(inte för jag finner det troligt, men ändå) så finns det väl knappast någon motsättning mot att vara liberal och samtidigt förakta olika grupperingar i samhället?

Ett ostrukturerat inlägg, men ändå i mitt tycke intressanta frågor att diskutera.
Citera
2007-06-01, 01:07
  #2
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Anledninge till detta är att inte alltför sällan när jag diskuterat med folk och uttryckt mitt hat mot kommunister, araber, muslimer, UNF:are eller utspökade femtonåringar och liknande grupper i samhället så brukar jag få höra "Men, du är ju liberal då ska du inte tycka sådär. Alla har rätt att leva som de vill".

Folk verkar inte kunna skilja på sak och person, bara för att jag tycker alla har rätt att leva som de vill(så länge de inte skadar andra) betyder det inte att jag personligen anser andra lever eller beter sig på ett bra sätt.
Det jag irriterar mig mest på är att meningsmotståndare använder detta som någon form av argument mot mina liberala åsikter, och hävdar att "du är inte alls liberal".

Då känns det genast som man måste gå ner sig några nivåer i diskussionen, och vänligt förklara att man får skilja på abstrakta resonemang och vad jag som privatperson anser om diverse människor.

Vad du verkar göra är att uttala värdeomdömen om andra människor baserat på olika typer av grupptillhörighet. Det är nog det som skär sig med liberalismen, som är tydligt individualistisk. Det är inte fel att fälla värdeomdömen, men du bör göra det baserat på rationella grunder, och rikta det mot individer, åsikter, handlingar. Inte generalisera och döma folk på irrationell grund.

Citat:
Nu har jag svävat ut om min situation mer än nog, men har ni upplevt samma sak? Och hur är ni som personer, gillar ni allt och alla?

Jag gillar verkligen inte allt och alla, och ibland lyckas man inte vara helt rationell i sina värderingar. Jag strävar dock efter att följa mina råd ovan. Vi bör fördöma saker som är fel, och hylla det som är rätt, men vi kan inte vara ofelbara.

Citat:
Till sist(inte för jag finner det troligt, men ändå) så finns det väl knappast någon motsättning mot att vara liberal och samtidigt förakta olika grupperingar i samhället?

Att "förakta" är ju knappast brottsligt eller ens omoraliskt, men det kollektivistiska inslaget skär sig med liberalismen. Undantag finns, men då är gruppindelningen sådan att varje medlem i gruppen uppfyller de kriterier som motiverar föraktet (t.ex gruppen "kallblodiga barnamördare").
Citera
2007-06-01, 01:12
  #3
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Vad du verkar göra är att uttala värdeomdömen om andra människor baserat på olika typer av grupptillhörighet. Det är nog det som skär sig med liberalismen, som är tydligt individualistisk. Det är inte fel att fälla värdeomdömen, men du bör göra det baserat på rationella grunder, och rikta det mot individer, åsikter, handlingar. Inte generalisera och döma folk på irrationell grund.

Se det såhär, ifall vi hade levt i en liberal stat hade jag inte interagerat med dessa grupper. Jag hade inte på något sätt velat förbjuda dessa, men fortfarande hållt mig borta från dem. Jag hade t ex inte anställt muslimer(eller kristna) i mitt företag, men är fullt tillfreds med att de lever på sitt eget vis.
Citera
2007-06-01, 02:51
  #4
Medlem
Det kan tyckas rationellt att undvika interaktion med de man själv vet är irrationella, men du kanske gör en felbedömning när du väljer vilka du kallar irrationella.

Att bedöma vilka som är bäst är rätt och liberalt, det oliberala är när man börjar höfta bort individer p.g.a. en abstrakt grupptillhörighet.


Citat:
Ursprungligen postat av Ayn Rand
Racism is the lowest, most crudely primitive form of collectivism. It is the notion of ascribing moral, social or political significance to a man's genetic lineage -- the notion that a man's intellectual and characterological traits are produced and transmitted by his internal body chemistry. Which means, in practice, that a man is to be judged, not by his own character and actions, but by the characters and actions of a collective of ancestors.

Nu är det inte rasistiskt att hålla sig borta från religiösa, men du förstår poängen - när du offrar din framgång för en kollektivistisk och felaktig föreställning om individers egenskaper gör du fel, men det är inget offer om föreställningen är icke-kollektivistisk och rationell.

(märkligt bruk av ordet kollektivistisk där, men det är mitt i natten i slutet av en skolvecka ffs).

Man måste alltså inte älska alla för att vara liberal. Ayn Rand, vars lära av vissa inte anses vara liberalism, men det struntar jag i, skriver någonstans i Och Världen Skälvde(bl.a.) att detta all-älskande är en skymf mot det man egentligen älskar, och ofta påtvingat.
Citera
2007-06-01, 03:04
  #5
Medlem
Realizts avatar
Det är helt förenligt med liberalism att spy sin galla över kollektiv och att vara intolerant!

Den enda gränsen går vid användande och förespråkande av tvång.
Citera
2007-06-01, 08:28
  #6
Medlem
Kheperas avatar
Jag är liberal och individualist. Annars har man fått liberalismen om bakfoten, måste jag tillstå. Så, ja, jag är liberal även "personligen".
Citera
2007-06-01, 09:38
  #7
Medlem
det är absolut förenligt med liberalismen att ha åsikter, de som inte fattar det är av persontyp "ufo", som vi liberaler så väl är bekanta med.
Citera
2007-06-01, 18:45
  #8
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Se det såhär, ifall vi hade levt i en liberal stat hade jag inte interagerat med dessa grupper. Jag hade inte på något sätt velat förbjuda dessa, men fortfarande hållt mig borta från dem. Jag hade t ex inte anställt muslimer(eller kristna) i mitt företag, men är fullt tillfreds med att de lever på sitt eget vis.

Att agera så är naturligtvis förenligt med det fria samhället, men frågan är om du som individ verkligen kan sägas vara liberal. Jag skulle säga att du har en kollektivistisk syn på människor, samt att du generaliserar och värderar på irrationell grund. Du kommer antagligen att få aningen sämre kompetens i ditt företag till aningen högre pris, men det är ju ditt problem. Du snävar helt enkelt in ditt urval så att du missar några av de mest kompetenta för att de också råkar ha en viss religion.

Du verkar förespråka ett (med få undantag) fritt samhälle, men du verkar inte ha helt liberala värderingar på det mer filosofiska planet (eller i ditt agerande). Det är bara dig själv du skadar.

Arkels Rand-citat rekommenderas.
Citera
2007-06-03, 16:16
  #9
Medlem
ayanamiis avatar
Ok, men hur är det med andra halvan av mitt inlägg angående argument. Är det bara jag som stött på folk som säger så där? Och vad säger ni isåfall?
Citera
2007-06-03, 16:37
  #10
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
du generaliserar och värderar på irrationell grund.
Att "generalisera" är lite av motsatsen till att "diskriminera", som du i en annan tråd påpekade egentligen bara betyder att "skilja åt" (ungefär). Att generalisera är att "slå samman" utifrån statistiska eller möjligen anekdotiska likheter. Båda funktionerna är nödvändiga för praktiskt resonerande.

Inte konstigt alltså, att PK-propagandan slår ned på både "diskriminering" och "generalisering" när det gäller att trumfa igenom den högt prioriterade mångkulturpolitiken. Det ska nämligen inte lämnas något utrymme för resonemang om den saken.

Citat:
Ursprungligen postat av ayanami
Ok, men hur är det med andra halvan av mitt inlägg angående argument. Är det bara jag som stött på folk som säger så där? Och vad säger ni isåfall?
Poängtera våldets användning: De (islamister m.fl.) förespråkar aggression. Det gör inte du. Det gör dig till liberal och dem till totalitarister. Där ligger den politiska skillnaden. Politik handlar uteslutande om våldsanvändning. Åsikter och livsstil är sen en annan sak (som bara kan väljas i ett liberalt samhälle, där man slipper andras tvång i frågan).
Citera
2007-06-03, 22:40
  #11
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Att "generalisera" är lite av motsatsen till att "diskriminera", som du i en annan tråd påpekade egentligen bara betyder att "skilja åt" (ungefär). Att generalisera är att "slå samman" utifrån statistiska eller möjligen anekdotiska likheter. Båda funktionerna är nödvändiga för praktiskt resonerande.

Att generalisera i allmänhet är inte fel (det är nödvändigt för all kunskap och begreppsbildning). Det blir dock fel när man gör det på irrationella grunder (vilket var vad jag skrev i inlägget).

Citat:
Poängtera våldets användning: De (islamister m.fl.) förespråkar aggression. Det gör inte du. Det gör dig till liberal och dem till totalitarister.

Bra, men att säga att alla muslimer är för aggression är en felaktig generalisering. Man kan lika gärna vara ännu tydligare och säga att man fördömer de som faktiskt förespråkar aggression, oavsett vad de kallar sig och vad de har för tro eller ideologi.
Citera
2007-06-04, 23:56
  #12
Medlem
Fargoths avatar
Japp. Antiliberalargumentet nummer ett. Förutom "köpa-upp-marken-runt-folks-hus-och-bygga-mur-där"-argumentet.

Som sagt, jag tror att många människor inte förstår sig på att man kan tycka illa om saker samtidigt som man inte vill förbjuda dem. Men å andra sidan lever vi i Sverige anno 2007
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in