Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-01, 14:31
Medlem
Viktoorrs avatar
Ännu en google tråd! Som några av kanske också gör så får jag Pär Ström:s nyhetsbrev (www.atomerochbitar.se). Det här är saxat från det senaste BBB brevet:

Citat:
Är du aggressiv eller diplomatisk? Social eller blyg? Snart kan Google ha kartlagt din personlighet utan att du har märkt det, genom att analysera ditt sätt att spela dataspel. Sedan används informationen om dig i kommersiellt syfte.

Det är innebörden av ett patent som Google nyligen ansökte om i Europa och USA. Tanken är att låta programvaror automatiskt upprätta personlighetsprofiler för miljontals människor. Eftersom människors personlighet styr vad de köper går den informationen att använda för att rikta reklam på ett lönsammare sätt.

Dataspelare ska analyseras på två sätt:
- Vad säger de i onlinedialogen med andra spelare?
- Hur hanterar de spelet via mus, kommandon och olika val?

Så här står det i patentansökan: "Användardialog (till exempel från rollspel, simuleringsspel etc) kan användas för att beskriva användaren (till exempel som allmänbildad, grov, rakt på sak, artig, tystlåten etc). Vidare kan användarens spel användas för att beskriva användare (till exempel försiktig, aggressiv, konfliktundvikande, smygande, hederlig, samarbetsvillig, ej samarbetsvillig, etc)."

Sedan ska annonser visas baserat på personlighetstyp. Den som visar intresse att utforska en spelvärld klassas kanske som en "utforskande" personlighet och får exempelvis reklam om resor. Den som pratar mycket med andra spelare bedöms förmodligen som "social" och får kanske reklam för mobiltelefoni. Och så vidare. Google skriver i sin patentansökan att spel som Second Life och World of Warcraft är särskilt intressanta som bas för personlighetskartläggningen eftersom de antagligen återspeglar det beteende som spelarna uppvisar i den verkliga världen.

Det är dock inte bara PC-spel som ska ligga till grund för kartläggningen av oss. I patentansökan anges att även internetuppkopplade spelkonsoller såsom Xbox, Sony PlayStation och Nintendo Wii ska utföra personlighetsanalys. Google avser också hämta information om spelarna som finns lagrad på konsollernas minneskort. "Sådan sparad information kan betraktas som tillståndsinformation, och utgör en värdefull informationskälla för annonsörer", skriver Google.

Det är intressant att notera att Google nyligen köpte ett företag som är verksamt inom just reklam i dataspel, AdScape. Reklam i dataspel är en boomande bransch, vars omsättning enligt tidningen Guardian förväntas öka från 250 miljoner pund i år till 2 miljarder pund år 2010. Google säger i en kommentar till avslöjandet om den aktuella patentansökan att det inte är säkert att man kommer att använda sig av teknologin.

http://technology.guardian.co.uk/new...078061,00.html

Låter helt sjukt faktiskt, när jag spelar brukar jag inte direkt vara den person jag är i verkliga livet. Ska de då göra en profil av mig beroende på hur jag agerar i diverse spel?

Sen är det här ens möjligt med dagens teknik, det låter som ett riktigt snuskigt dyrt projekt.
Citera
2007-06-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoorr
Låter helt sjukt faktiskt, när jag spelar brukar jag inte direkt vara den person jag är i verkliga livet. Ska de då göra en profil av mig beroende på hur jag agerar i diverse spel?

Sen är det här ens möjligt med dagens teknik, det låter som ett riktigt snuskigt dyrt projekt.
HAHAHAHA, om de kartlägger min dataspelspersonlighet så kommer de få en sjuhelvettes shock!
Specielt om de ska försöka matcha den med reklam
Citera
2007-06-02, 13:50
Bannlyst
Det kommer nog dessvärre bli missvisande. På internet är man anonym och därmed kan man tex bli väldigt social även om man IRL inte är mycket till pratkvarn. Tror inte det är vanligt att den personlighet man visar i ett spel återspeglar vad man är för person i verkliga livet. Men de gör det ju i syfte att skicka en massa reklam utifrån vad de tror att man skulle kunna intressera sig av, rätt så intressant sätt att gå till väga egentligen.
Citera
2007-06-02, 13:59
Medlem
Rainys avatar
Som ni säger så kan personligheterna skilja sig åt. Men jag tror Mr. Google är medveten om det. Hursomhelst, så tycker jag det annars är bra med mer riktad reklam. Varför behöva bombas med reklam man inte är intresserad av?
Citera
2007-06-02, 16:39
Medlem
Lappiss avatar
Kan inte google komma hem till mig och dokumentera mitt liv och kolla vilka produkter jag köper osv så att dom kan kartlägga hur dom ska marknadsföra reklam för mitt tycke?

"Mer riktad reklam är bättre" Jag tycker att ingen reklam alls är bättre..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in