Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-06-04, 09:44
Medlem
bluehills avatar
Står till höger och gillar tanken att sälja ut allmännyttan, men på de villkoren som det nu sker tycker jag är fel.

Det är ren och skär jävla kommunism att de boende skall ha företräde till lägenheterna och till såna jävla underpriser att det är ju för fan ren välgörenhet. Det är ett stort rättviseproblem att vissa av kommunens invånare ( eller de med kontrakt hos allmännyttan) får ta del av en förmögenhetsöverföring medan resten står utanför.

Skall de säljas så skall det ske till högstbjudande och om två vill betala lika mycket och de boende är en av dom så först då anser jag de skall ha företräde.
Citera
2007-06-04, 12:07
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluehill
Står till höger och gillar tanken att sälja ut allmännyttan, men på de villkoren som det nu sker tycker jag är fel.

Det är ren och skär jävla kommunism att de boende skall ha företräde till lägenheterna och till såna jävla underpriser att det är ju för fan ren välgörenhet. Det är ett stort rättviseproblem att vissa av kommunens invånare ( eller de med kontrakt hos allmännyttan) får ta del av en förmögenhetsöverföring medan resten står utanför.

Skall de säljas så skall det ske till högstbjudande och om två vill betala lika mycket och de boende är en av dom så först då anser jag de skall ha företräde.

Men då kastar man ju ut många människor från sina hem, där de bott i många år. Hur är det rättvist?
Citera
2007-06-04, 12:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Instämmer helt med trådskaparen. Visst kan man hävda att kommunen inte ska äga en massa bostäder, men att skänka bort mellanskillnaden till de som bor där är fan skandal. Det är ännu ett exempel på det kasttänkande som råder i Sverige: besittningsskyddet när det gäller jobb och bostäder får absurda konsekvenser.

Jag känner f ö många med vänsteråsikter som går och hoppas att deras hyreslägenheter ska ombildas. Hyckleriet hos vänstern har, som vanligt, inga gränser. Freivalds var bara toppen på isberget.
Citera
2007-06-04, 12:30
Medlem
Kolla igenom kommunallagen så kanske du får en hint ,)

Där kan det finnas något som påverkar kommunens agerande, eller vad tror du?
Citera
2007-06-04, 12:44
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Men då kastar man ju ut många människor från sina hem, där de bott i många år. Hur är det rättvist?
Ingen är tvingad att ombilda.
Citera
2007-06-04, 13:20
Medlem
Citat:

Håller med. De ska enbart vara glada att de fått bo där så länge utan att behöva låna skjortan av sig. Första tjing, men bara om deras bud tangerar det högsta.

Vet inte om jag skulle kalla det underpriser dock. Det faktiska materiella värdet på en kvadratmeter parkettgolv i Sthlm är väl 50 max spänn. Allt annat är ett överpris. Gamla ruttna arbetarbostäder med råttor under diskbänken, rostiga rör, tvåglasfönster och sopor som isoleringsmaterial. Att det inbillade värdet är 50.000:- handlar väl mer om en bisarr masspsykos än om verkligheten. Få saker äcklar mig så mycket som Stockholm bostadsmarknad. Fastighetsmäklare är en av de lägst stående människotyperna, lägre än advokater, ungefär i nivå med pedofiler och nekrofiler.
Citera
2007-06-04, 13:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Ingen är tvingad att ombilda.

Men om majoriteten nu vill ombilda så är det väl inte rimligt att ha kvar ett par, tre hyresrätter? De hänger ju per automatik med, och har man då bott där i 20 år och helt plötsligt får "köpa ut" sitt hyrda hem för 2 miljoner blir det ju tokigt. Äh, hyresrätter är värdelösa. Borde endast finnas för temporärt boende, annars borde det vara en självklarhet att man ska äga sitt hem. Min bostadsrätt har stigit i värde med ungefär 1200% sen den köptes. Vilken investering!
Citera
2007-06-04, 13:41
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att det inbillade värdet är 50.000:- handlar väl mer om en bisarr masspsykos än om verkligheten. Få saker äcklar mig så mycket som Stockholm bostadsmarknad. Fastighetsmäklare är en av de lägst stående människotyperna, lägre än advokater, ungefär i nivå med pedofiler och nekrofiler.
Masspsykos utförd av mäklarna då eller? Håller iofs med dig om att mäklare är ett jävla pack. Men att skylla bostadspriserna enbart på dom kan väl inte vara helt rättvist? Folk är uppenbarligen beredda att betala för att få bo i innerstan. Marknadsekonomi lixom. Brukar inte se dig gnälla på den i andra trådar (vad jag kan minnas). Eller?
Citera
2007-06-04, 13:46
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Håller fullständigt med men det hela låter sig svårligen göras som vi vill så länge bruksvärdesystemet och skyddet av hyresrätten finns kvar.

I ett nötskal om innerstaden o dyl:
Kommunen äger ett hus och i huset bor det en hyresgäst med hyresrätt; dvs rätt att bo kvar tills han dör så länge han kan betala den planekonomiskt låga hyran. Om kommunen säljer andelar (bostadsrätter) i huset till någon annan än den som råkar bo i andelen/bostaden får kommunen inte mycket betalt då den som köper inte får en bostad utan inkomsten från en hyresgäst som inte betalar marknadspris. Om de försöker sälja till det fulla marknadsvärdet (för motsv bostadsrätter) till hyresgästen så blir det sannolikt ingen affär då hyresgästen inte har något att vinna på det, hade han velat köpa bostadsrätt till marknadspris hade han redan gjort det. Återstår alternativet att rea ut andelen till hyresgästen. Idiotsystemet med hyresreglering innebär att politikerna tvingas förskingra stora värden till redan subventionerade hyresgäster för att genomföra sin iofs vällovliga tanke att minska det offentliga ägandet.

Själv tycker jag det vore bättre att vänta med utförsäljningen tills dess att bruksvärdessystemet avskaffats och skattebetalarna kan få fullt marknadsvärde för sin egendom. Eftersom Sverige nu påstås ha en borgerlig regering med egen majoritet så undrar vän av ordning förstås var i h e l v e t e propositionen om det nämnda systemets avskaffande är någonstans?
Citera
2007-06-04, 13:53
Medlem
bluehills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Kolla igenom kommunallagen så kanske du får en hint ,)

Där kan det finnas något som påverkar kommunens agerande, eller vad tror du?

Utveckla tack!
Citera
2007-06-04, 13:56
Medlem
alltså kommunen säljer ju inte till hyresgästen utan till bostadsrättsföreningen, ju större yta man köper desto mer "rabatt" får man.

titta bara på 3:or och 4:or dom har inte alls samma marknadsvärde som en 1:a. En hel fastighet är sjukt mycket billigare än en enskild lägenhet.

bostadsrättsföreningen består av de boende så det är inget konstigt att dom får företräde då dom som inte bor i huset inte kan bli medlemmar i den.

sen att jag föraktar dom som bor i hyresrätt och snyltar på "rabatten" är en annan sak.
Citera
2007-06-04, 14:06
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Men om majoriteten nu vill ombilda så är det väl inte rimligt att ha kvar ett par, tre hyresrätter? De hänger ju per automatik med, och har man då bott där i 20 år och helt plötsligt får "köpa ut" sitt hyrda hem för 2 miljoner blir det ju tokigt.
Ja men de måste inte hänga med. Det går väl utmärkt att bo kvar som hyresgäst, fast med föreningen som värd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in