Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 19:55
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Men om någon har några tips vad jag kan göra... Annars kanske detta kan fungera som en varning för andra köpare att Tradera inte gör något åt säljare som endast tar banköverföring och luras, förrens deras feedback är under 75%.

Jag vet inte om man kan göra så mycket åt saken. Jag råkade ut för samma sak för några år sedan, köpte en DVD till brorsan på Tradera, sen när jag fick filmen så såg man tydligt att det är en bränd skiva med tryck på. Omslaget var utskrivet på vanligt A4-papper.

Jag har en fråga angående Ebay, finns det något kortkommando man kan skriva i sökfältet för att filtrera produkter från att dyka upp i sökresultatet? Även om jag så mycket som möjligt försöker använda mig av checklistan på vänster fält så får jag upp oönskade produkter i sökresultatet.
Citera
2018-04-07, 22:28
Medlem
tigerrakets avatar
Ja, att trycka in att man vill bara ha saker som finns i EU är ju lögn i helvete. Kina kina kina
Citera
2018-04-20, 11:30
Medlem
Har köpt två billiga grejer för under 20 spänn från ebay senaste månaden och fått tullavgift på båda, har ni samma grej? Är det nån ny regel? Har aldrig hänt förut.
Citera
2018-04-20, 18:43
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boghalamon
Har köpt två billiga grejer för under 20 spänn från ebay senaste månaden och fått tullavgift på båda, har ni samma grej? Är det nån ny regel? Har aldrig hänt förut.

Nä det är ingen ny regel, men tidigare så brydde sig inte Postnord om att se till att den efterlevdes. Det gör de nu.
Citera
2018-04-20, 19:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
..//..
När jag frågar Tradera om vad som krävs att en säljare ska stängas av, då varken felaktig beskrivning, piratkopior och kontaktuppgifter som inte gäller, är tillräckligt, då säger de att de går 100% på omdömesprocenten. Om En säljare har mindre positivt omdöme än 75%, då blir de avstängda. Kollade säljarens feedback, och det är många negativa omdömen, dock mest klagomål på att produkterna stinker cigarettrök. Hans feedback score är inte riktigt nere på 75%, så han får alltså fortsätta att missköta sig ett tag innan en avstängning blir aktuell, trots att det finns ett genuint klagomål från en köpare att de mottagit en piratkopierad version av helt fel film.

Kundtjänstpersonen jag chattade med vägrade dessutom lämna ut någon form av kontaktuppgift till någon överordnad/chef/ansvarig, när jag bad om det.

Antar att jag är körd i detta läge. Egentligen bryr jag mig inte om pengarna, då varan inte kostade så mycket, detta är mer av en principsak. Hade Tradera stängt av säljaren hade jag varit nöjd, även om jag inte fått tillbaka pengarna, men istället får han fortsätta sälja brända DVD:er och lura fler, med felaktiga kontaktuppgifter.
Känns som när jag säljer på Tradera blir jag rövknullad och sedan när jag köper blir jag rövknullad också.
Men om någon har några tips vad jag kan göra... Annars kanske detta kan fungera som en varning för andra köpare att Tradera inte gör något åt säljare som endast tar banköverföring och luras, förrens deras feedback är under 75%.

Har sett exempel på oseriösa säljare som lyckas kringgå den regeln, då de sporadiskt köper/vinner några billiga objekt av en säljare som har automatiska omdömessvar inlagda (dvs. så fort köparen gett positivt omdöme, så får hen direkt ett positivt - automatgenererat - omdöme tillbaka).

På så sätt håller den oseriöse säljare kvar sin "positiva 75%-kvot", trots att han i egenskap av säljare får övervägande negativa omdömen
Citera
2018-04-20, 21:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Det kallas dropshipping, ganska etablerad försäljningsteknik. Inget speciellt fräckt med det, finns mycket folk som inte vågar beställa utomlands eller inte är smarta nog att priskolla varor.
Alltså, det står ju Artiklestandort/Item location. Stämmer inte uppgiften är det naturligtvis fräckt och bedrägligt, då det kan ta förrycka leveranstiden något oerhört och orsaka tullproblem.
Citera
2018-04-20, 21:17
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Köpte en begagnad DVD (som är ett 2-disc set av en TV-serie) på Tradera. Säljaren accepterade endast betalning via banköverföring. DVD:n (som stank cigarettrök) anlände cirka 10 dagar senare, dock så är det fel disc 2 i fodralet. Istället för disc 2 ligger det en bränd DVD-R som innehåller en piratnedladdad Hollywoodfilm i AVI-format. Mailade säljaren med bild av DVD-R:en och frågade efter den korrekta skivan då jag tog för givet att det rörde sig om ett slarvfel, men fick inget svar. Ringde / SMS:ade men ingen svarade på detta heller.
Chattade med Tradera i morse och de säger att gällande mina pengar finns inget de kan göra då det rör sig om en banköverföring, vilket jag kan acceptera. Vad jag däremot inte accepterar är att de inte tänker göra något åt säljaren. Han får fortsätta sälja som om ingenting hade hänt. Så säljaren har alltså:
1. Skickat en vara som inte matchar beskrivningen i annonsen (ena skivan innehåller fel film)
2. Dessutom är den felaktiga filmen en piratkopia / en illegal nedladdning
3. Svarar inte på mail / telefonsamtal / SMS
När jag frågar Tradera om vad som krävs att en säljare ska stängas av, då varken felaktig beskrivning, piratkopior och kontaktuppgifter som inte gäller, är tillräckligt, då säger de att de går 100% på omdömesprocenten. Om en säljare har mindre positivt omdöme än 75%, då blir de avstängda. Kollade säljarens feedback, och det är många negativa omdömen, dock mest klagomål på att produkterna stinker cigarettrök. Hans feedback score är inte riktigt nere på 75%, så han får alltså fortsätta att missköta sig ett tag innan en avstängning blir aktuell, trots att det finns ett genuint klagomål från en köpare att de mottagit en piratkopierad version av helt fel film.

Kundtjänstpersonen jag chattade med vägrade dessutom lämna ut någon form av kontaktuppgift till någon överordnad/chef/ansvarig, när jag bad om det.

Antar att jag är körd i detta läge. Egentligen bryr jag mig inte om pengarna, då varan inte kostade så mycket, detta är mer av en principsak. Hade Tradera stängt av säljaren hade jag varit nöjd, även om jag inte fått tillbaka pengarna, men istället får han fortsätta sälja brända DVD:er och lura fler, med felaktiga kontaktuppgifter.
Känns som när jag säljer på Tradera blir jag rövknullad och sedan när jag köper blir jag rövknullad också.
Handla inte från säljare med låga betyg. Om det är en som säljer mycket varor skulle jag dra öronen åt mig om betyget låg under 99,5%. Jag skulle gå in och läsa omdömen och se vad folk klagar på.

I Ebays barndom låg försäljarna på Ebay.it oftast på sådär 60-75% i omdöme. Det reglerade sig självt eftersom ingen vettig människa handlar från sådana typer. Jag har aldrig blivit lurad av en italiensk Ebay-handlare. Penningens makt är starkare än nationalkaraktärens.
Citera
2018-04-21, 00:08
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Alltså, det står ju Artiklestandort/Item location. Stämmer inte uppgiften är det naturligtvis fräckt och bedrägligt, då det kan ta förrycka leveranstiden något oerhört och orsaka tullproblem.

Visst, de fåtal gånger det skulle hända, men i 99% av all dropshipping så är det klart beskrivet var varan kommer komma ifrån, vissa köpare har dock problem med att läsa beskrivningar innan de köper saker. Så det är inte en "fräck" försäljningsstrategi i sig.

När det gäller Tradera så kommer ju inte varan skickas från Uppsala bara för att användaren har sin adress där.
Citera
2018-04-21, 10:43
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf

Ja det där är fult. Jag har blivit lurad på det någon gång och beställt en sak som jag ville ha hyfsat snabbt från en säljare i Belgien, då jag tänkte att vanlig post från Belgien till Sverige knappast kan ta mer än två-tre dagar. Det tog flera veckor och paketet kom från Kina. Nu var detta innan Postnord började bry sig om moms, men hade det varit i dag så hade jag varan dessutom blivit mycket dyrare. Jag bråkade inte om detta då det var en ganska liten och obetydlig pryl, men det skulle man väl egentligen ha gjort. Dåligt omdöme gav jag dock.
Citera
2018-04-21, 10:47
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Visst, de fåtal gånger det skulle hända, men i 99% av all dropshipping så är det klart beskrivet var varan kommer komma ifrån, vissa köpare har dock problem med att läsa beskrivningar innan de köper saker. Så det är inte en "fräck" försäljningsstrategi i sig.

När det gäller Tradera så kommer ju inte varan skickas från Uppsala bara för att användaren har sin adress där.

Tja, det är väl ändå rimligt att förutsätta att den som påstår sig bo i Uppsala även skickar paketen därifrån. Det skulle jag förutsätta. Är det så att säljaren bor i Uppsala men varan kommer att skickas från Långtbortistan så får han väl ange det i beskrivningen i så fall. Det tror jag inte att alla gör.
Citera
2018-04-22, 12:08
Medlem
japanskbruds avatar
någon som plötsligt har fått vägglöss och kackerlackor efter att ha köpt något på tradera ? ? Jag ser det som mkt sannolikt att sånt kan gömma sig i kläder/kamerahus och retrokonsoller.. etc
Citera
2018-04-24, 14:36
Medlem
Waldschrats avatar
Flera fick säkert mail idag om Traderas nya regler/policy:

http://info.tradera.com/sakerhetscen...5-e41abbb8e14b

Vad innebär det konkret för mig som säljare och köpare? Mer spioneri?

Svårare att bjuda på sina egna saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in