Citat:
Okay tack, vart på sidan exakt? står det klart och tydligt om reservationspriset är uppnått?" det finns ett fenomen som heter "Eller köp nu" som verkar har ett högre pris än där buden ligger i detta fall, jag antar att det är en slags inofficiellt reservationspris om inte annat?Det stämmer, poängen med ett reservationspris är att inte sälja objektet ”för billigt” och det lockar till sig intresse då objektet ofta startar på en summa som är mycket lägre än vad det egentligen är värt. Har du tur är kanske reservationspriset under 1000kr, har du ”otur” ligger det över. När någon nått reservationspriset så står det klart och tydligt och alla ser detta och kan buda på tills tiden är ute. Kommer ingen upp till reservationspriset kommer objektet inte att säljas.
Om jag minns rätt så fungerar det så här:
Om reservationspriset är på exempelvis 900kr och du lägger ett maxbud på 950kr, då budar systemet automatiskt upp tills reservationspriset når 900kr, lägger något annan ett bud över 900 men under 950 så kommer systemet buda upp till 950kr åt dig.
Ett sätt att ana ett pris är att kolla på liknande produkter, om alla går för exempelvis runt 3000kr är sannolikheten relativt hög att säljaren satt reservationspriset någonstans i närheten. Reservationspris brukar ofta tyda på att säljaren har koll på objektets värde eller att den prövar lyckan med att sälja objektet för att tjäna pengar (ofta vanligt bland fordonsauktioner med reservationspris).
Om jag minns rätt så fungerar det så här:
Om reservationspriset är på exempelvis 900kr och du lägger ett maxbud på 950kr, då budar systemet automatiskt upp tills reservationspriset når 900kr, lägger något annan ett bud över 900 men under 950 så kommer systemet buda upp till 950kr åt dig.
Ett sätt att ana ett pris är att kolla på liknande produkter, om alla går för exempelvis runt 3000kr är sannolikheten relativt hög att säljaren satt reservationspriset någonstans i närheten. Reservationspris brukar ofta tyda på att säljaren har koll på objektets värde eller att den prövar lyckan med att sälja objektet för att tjäna pengar (ofta vanligt bland fordonsauktioner med reservationspris).
Ja alla mobiler som kostar 3000 kr i butik verkar av annonserna att döma budas upp till 1000, sedan har vi några som efter 30 bud knappt vill över 500 när det är bara nån dag kvar av budningen. där finns det risk att vi gapar efter mycket
Det är bra som säljare att detta finns, men dåligt att man kan råka bjuda onödigt mycket när det står först efteråt man redan nått reservationsbudet, det kan ju bli en onödig mellanskillnad nedåt i pris där, varför inte ha ett synligt reservationspris bara? men då blir det väl ingen sport antar jag? det är väl därför man kan göra tv av budgivning som i "bytt är bytt" där man ska skatta var nått är värt också
Senast redigerad av Crapmagic 2024-10-26 kl. 10:39.
Senast redigerad av Crapmagic 2024-10-26 kl. 10:39.