Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-26, 10:21
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Det stämmer, poängen med ett reservationspris är att inte sälja objektet ”för billigt” och det lockar till sig intresse då objektet ofta startar på en summa som är mycket lägre än vad det egentligen är värt. Har du tur är kanske reservationspriset under 1000kr, har du ”otur” ligger det över. När någon nått reservationspriset så står det klart och tydligt och alla ser detta och kan buda på tills tiden är ute. Kommer ingen upp till reservationspriset kommer objektet inte att säljas.

Om jag minns rätt så fungerar det så här:
Om reservationspriset är på exempelvis 900kr och du lägger ett maxbud på 950kr, då budar systemet automatiskt upp tills reservationspriset når 900kr, lägger något annan ett bud över 900 men under 950 så kommer systemet buda upp till 950kr åt dig.

Ett sätt att ana ett pris är att kolla på liknande produkter, om alla går för exempelvis runt 3000kr är sannolikheten relativt hög att säljaren satt reservationspriset någonstans i närheten. Reservationspris brukar ofta tyda på att säljaren har koll på objektets värde eller att den prövar lyckan med att sälja objektet för att tjäna pengar (ofta vanligt bland fordonsauktioner med reservationspris).
Okay tack, vart på sidan exakt? står det klart och tydligt om reservationspriset är uppnått?" det finns ett fenomen som heter "Eller köp nu" som verkar har ett högre pris än där buden ligger i detta fall, jag antar att det är en slags inofficiellt reservationspris om inte annat?

Ja alla mobiler som kostar 3000 kr i butik verkar av annonserna att döma budas upp till 1000, sedan har vi några som efter 30 bud knappt vill över 500 när det är bara nån dag kvar av budningen. där finns det risk att vi gapar efter mycket

Det är bra som säljare att detta finns, men dåligt att man kan råka bjuda onödigt mycket när det står först efteråt man redan nått reservationsbudet, det kan ju bli en onödig mellanskillnad nedåt i pris där, varför inte ha ett synligt reservationspris bara? men då blir det väl ingen sport antar jag? det är väl därför man kan göra tv av budgivning som i "bytt är bytt" där man ska skatta var nått är värt också
Senast redigerad av Crapmagic 2024-10-26 kl. 10:39.
Citera
2024-10-28, 14:06
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Okay tack, vart på sidan exakt? står det klart och tydligt om reservationspriset är uppnått?" det finns ett fenomen som heter "Eller köp nu" som verkar har ett högre pris än där buden ligger i detta fall, jag antar att det är en slags inofficiellt reservationspris om inte annat?

Ja alla mobiler som kostar 3000 kr i butik verkar av annonserna att döma budas upp till 1000, sedan har vi några som efter 30 bud knappt vill över 500 när det är bara nån dag kvar av budningen. där finns det risk att vi gapar efter mycket

Det är bra som säljare att detta finns, men dåligt att man kan råka bjuda onödigt mycket när det står först efteråt man redan nått reservationsbudet, det kan ju bli en onödig mellanskillnad nedåt i pris där, varför inte ha ett synligt reservationspris bara? men då blir det väl ingen sport antar jag? det är väl därför man kan göra tv av budgivning som i "bytt är bytt" där man ska skatta var nått är värt också

Jag har forskat runt lite grann och det verkar som att texten "Reservationspris uppnått" är borttagen, när nu reservationspriset är uppnått så står det ingenting utan auktionen ser ut som en vanlig auktion. Det är tydligen enbart när reservationspriset inte är uppnått som det står med röd text under auktionens nuvarande bud.

Om man tittar på denna auktion
https://www.tradera.com/item/302482/...rescent-e-type
så kan man se hoppet i budhistoriken från startbudet på 1100 kr till 25.000 kr, där har budgivaren satt ett maxbud som motsvarade reservationspriset.

Men det verkar som att om en auktion inte når reservationspriset och auktionen avslutas utan vinnande bud så har man en möjlighet att "Föreslå pris", för auktioner utan reservation så finns någon slags procent vilket man inte får gå under när man föreslår pris, med reservationspris vet jag inte då man egentligen inte vet vad säljaren förväntade sig. Vad jag dock kan se verkar man inte kunna föreslå pris på alla avslutade auktioner så jag är osäker på vad som gör att man kan föreslå pris, jag själv har fått prisförslag på objekt som jag hade ute på Tradera för 2-3 månader sedan utan att ha valt att ha detta alternativ så som sagt jag vet inte vad som styr det.

Men om auktionen du är intresserad av inte når upp till reservationspriset så verkar det som att du eventuellt kan få en möjlighet att föreslå ett pris.

Ja alltså jag är inte heller så positiv till reservationspriser, jag tycker också att utgångspriset bör spegla vad säljaren kan tänka sig som lägsta pris för att sälja objektet men tyvärr så hör reservationspriser till auktionsvärlden, speciellt när det rör dyrare objekt likt tavlor och eftertraktade veteranfordon.
Citera
2024-11-20, 14:32
Medlem
NioLivs avatar
Får man ha en länk i sin annons på tradera?
Exempel om jag vill länka till ebay?

Mvh

Edit:
Kanske va lite otydlig.
Va jag mena va om jag tex har en annons där jag säljer en banan för 100kr och skriver tex löjligt billigt och sen har en länk till ebay där samma banan kostar 150kr.
Senast redigerad av NioLiv 2024-11-20 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in