2024-01-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatkontroll
Problemet? Visar sig att de tagit ut 25% moms på boken vilket är för mycket. Det går inte för sig.

Fick du betala moms igen för att den du betalat var med fel procentsats alltså? Låter helgalet.

Citat:
Eller bara att säljaren glömmer att skriva upp IOSS-numret på paketet (för förstås, även med digital överföring av deklarationen måste det också vara där).

Men vad sjutton. Jag trodde hela källan till problemet var att Postnord inte bryr sig om vad som står på etiketten? Låter iofs rimligt att det måste stämma överens med deras digitala info. Tack för varningen, det hade jag lätt missat annars.

Citat:
Annat om du beställer från någon slags tredje part som inte är ett globalt bolag, då kan du mer eller mindre glömma IOSS även om det erbjuds öppet.

Du menar att det är enklare att köpa av mindre företag som inte är IOSS-anslutna? Jo, jag försöker alltid göra det och har undvikit ebay några år, men nu gick det inte längre.

Tur i oturen är att jag bor i stockholmsområdet och kan göra importdeklarationen själv på plats = ingen avgift till Postnord.
Citera
2024-02-10, 14:24
Medlem
Uppdatering: ebaypaketet jag väntade på gick igenom tullen utan problem trots att IOSS-numret inte stod på etiketten, men däremot fanns i det digitala systemet (kollat med säljaren innan). Vet inte vad det innebär, men känns ju lite illavarslande om det är godtyckligt vad som krävs.

Just nu försöker jag få svar från Postnord på om man kan göra importdeklarationen själv ifall IOSS-deklarationen inte godtas, så man åtminstone slipper betala deras avgift (som man ju inte kan få tillbaka sen), men det verkade de inte veta på kundtjänst för Privatimport...
Citera
2024-02-11, 16:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 56thAcademyAwards
Ni som handlat på ebay från ett land utanför EU nyligen, är det fortfarande krångel med det där IOSS-systemet så man riskerar att få betala dubbel moms? Har googlat lite och förstått att problemet brukar vara att IOSS-numret inte registreras digitalt så att Postnord inte kan se att momsen är betald. Ebay-säljaren säger dock att IOSS-nr registreras automatiskt i systemet numera. Har de alltså lyckats lösa det, eller ska jag förbereda mig på krångel?

Om säljaren skickar via ebay global shipping program, så sköter ebay momsrapporteringen och du behöver ej oroa dej för problem.
Däremot måste säljare som skickar via postkontor själv se till att ioss registreras rätt när de bokar leverans via nätet. På royalmail.com kan tex säljare från UK numera välja om det avser försäljning via ebay, med 1-2 knapptryck. Men de måste även föra in vissa nummer från ebay (försäljningsnummer) och värdet på varan får inte överstiga 1500 SEK när de fyller i tulldeklarationen, även det viktigt. Så gör dem fel där så går inte paketet igenom.

Så ebay har ej automatiserat något av detta. Allt är fortfarande som det alltid varit.
Du kan ka fortfarande åka på dubbelmoms och vice versa beroende på vilka fel säljarna gör.
Senast redigerad av fonzen 2024-02-11 kl. 16:36.
Citera
2024-02-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Om säljaren skickar via ebay global shipping program, så sköter ebay momsrapporteringen och du behöver ej oroa dej för problem.
Däremot måste säljare som skickar via postkontor själv se till att ioss registreras rätt när de bokar leverans via nätet. På royalmail.com kan tex säljare från UK numera välja om det avser försäljning via ebay, med 1-2 knapptryck. Men de måste även föra in vissa nummer från ebay (försäljningsnummer) och värdet på varan får inte överstiga 1500 SEK när de fyller i tulldeklarationen, även det viktigt. Så gör dem fel där så går inte paketet igenom.

Så ebay har ej automatiserat något av detta. Allt är fortfarande som det alltid varit.
Du kan ka fortfarande åka på dubbelmoms och vice versa beroende på vilka fel säljarna gör.

Så om jag förstått rätt är det här alltså en sak mellan säljaren och fraktföretaget (som oftast inte är ebay), vilket verkar dumt eftersom det är pga att varan säljs via ebay som det alls finns nåt IOSS-nummer... Särskilt som ebay inte verkar göra det särskilt enkelt eller ens informera säljarna om saken typ alls.

Bra att Royal Mail fixat det iaf. (Gränsen bör väl vara 1800kr nu?) Såg en som haft problem med Royal Mail pga att säljaren köpt frakt över disk på ett postkontor, och inte hade nån kontroll över vad som fördes in i några digitala system. Varken säljare eller köpare kände ens till IOSS och det blev så klart dubbelmoms.
Citera
2024-02-12, 18:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 56thAcademyAwards
Så om jag förstått rätt är det här alltså en sak mellan säljaren och fraktföretaget (som oftast inte är ebay), vilket verkar dumt eftersom det är pga att varan säljs via ebay som det alls finns nåt IOSS-nummer... Särskilt som ebay inte verkar göra det särskilt enkelt eller ens informera säljarna om saken typ alls.

Bra att Royal Mail fixat det iaf. (Gränsen bör väl vara 1800kr nu?) Såg en som haft problem med Royal Mail pga att säljaren köpt frakt över disk på ett postkontor, och inte hade nån kontroll över vad som fördes in i några digitala system. Varken säljare eller köpare kände ens till IOSS och det blev så klart dubbelmoms.

Ja, dubbelmoms suger. Så jag brukar göra upp med säljare utanför ebay numera och betalar på paypal. Då slipper jag ebay's moms och även postnords moms då jag ber dem registrera paketet som gåva under 500-lappen på postkontoret.

Har även fått dubbelmoms på iherb.com när jag köpt kostillskott från USA. De drar 12% moms där när det ska vara 25% moms enligt tullverket och postnord stoppar paketet direkt och ska lägga på ny moms och allt. Men iherb.com är i alla fall snälla och betalar tillbaka hela summan som postnord kräver sålänge man skickar in bildbevis. Ebay är inte lika snälla och betalar oftast enbart tillbaka sin egen moms. Ibland är postnords moms+avgift betydligt högre än den som dragits på ebay. Postnord har också höjt sin hanteringsavgift från 75kr till 100kr rätt så nyligen. 150 för kostillskott.
Senast redigerad av fonzen 2024-02-12 kl. 18:08.
Citera
2024-03-06, 16:41
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jaha nu har Tradera sedan en tid tillbaka bara verifiering med Mobilt bankID och inte vanligt BankID som tidigare. Detta gör att jag inte kan använda sidan mer tack idioter.

Jag skapade ett konto där i dag och upptäckte att det inte går att betala med webbläsaren. Det finns en knapp som säger "betala", men lik förbannat så dyker det inte upp någonting. Jag kan se att det finns en ruta med någon form av skript som körs.

Vad är det för platthuvuden som har kådat ihop sidan?

Jag var till slut tvungen att installera Traderas app i mobilen. Appen krävde face-id eller fingeravtryck för att ens starta nedladdningen.
Citera
2024-03-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag skapade ett konto där i dag och upptäckte att det inte går att betala med webbläsaren. Det finns en knapp som säger "betala", men lik förbannat så dyker det inte upp någonting. Jag kan se att det finns en ruta med någon form av skript som körs.

Vad är det för platthuvuden som har kådat ihop sidan?

Jag var till slut tvungen att installera Traderas app i mobilen. Appen krävde face-id eller fingeravtryck för att ens starta nedladdningen.
Vad använda du för webbläsare?
Citera
2024-03-06, 21:51
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Vad använda du för webbläsare?

Jag använde Google Chrome med senaste uppdateringarna. Ganska värdelös sida som tvingar en att använda mobiltelefonen.

Pekplattan gick inte heller att använda på grund av att appen krävde en biometrisk autentisering.

Appen krävde BankID för att betala och sedan krävde banken en autentisering med BankID.

Vad fan!?! Dubbel autentisering med BankID för att kunna handla på Tradera!!!
Citera
2024-03-20, 15:22
Medlem
KinggKonggs avatar
.
Senast redigerad av KinggKongg 2024-03-20 kl. 15:38.
Citera
2024-03-20, 15:38
Medlem
KinggKonggs avatar
Jävligt bra att Tradera införde att man kan göra en direkt utbetalning per dag från sitt saldo! Det var som att bakåtsträva årtionden med att behöva vänta på nästkommande arbetsdag på att få betalningen. Man verkligen tillintetgjorde alla förbättringarna som Swish medförde.

Saldot i sig har jag inga problem med det är en otroligt smidig rundgång mellan inbetalningen-fraktköp-adressering där alla hela ens process blir klar på någon minut.

Maxtaket på 200 kr försäljningsavgift är ändå Traderas bästa funktion och vaför det kan löna sig att vara där istället för Ebay. Ebay har givetvis global exponering men där kan 1000-tals kr slukas upp av avgifter så att man blev sämre av av försäljningen i efterhand.
Citera
2024-03-20, 16:51
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Jaha nu har Tradera sedan en tid tillbaka bara verifiering med Mobilt bankID och inte vanligt BankID som tidigare. Detta gör att jag inte kan använda sidan mer tack idioter.
Har noterat samma sak. De senaste köpen gick dock att fullborda mha banköverföring och förstående säljare. Måste därmed sluta använda Tradera.
Idiotisk förändring som dessutom bara gäller boende i sverige. Skandinaver och andra kan legitimera sig med traditionells id-handlingar hos kundtjänst och så fungerar det igen. Riktigt svagsint!
Senast redigerad av megacrex 2024-03-20 kl. 16:54.
Citera
2024-03-28, 00:18
Medlem
Mattis kniv är till salu
https://vimmerbytidning.se/nyheter/v...sjalv/r2d161xj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in