Så här ligger det till.
Jag har lagt upp en oanvänd xperia z3a på tradera. Priset la jag på 3800kr.
Jag fick nyss ett meddelande av en tjej vid namn Jenny.
Meddelandet lyder så här : Hej, Jag vill att du ska veta att jag är interseted i telefonen och jag kommer att vilja köpa det för min kusin som bor i Västafrika Nigeria för en ceremoniell gåva, och jag kommer att betala dig ett belopp på 4400kr plus frakt via Posten rekommenderat brev till min kusin i Nigeria och jag kommer att göra betalning via banköverföring, om det är okej med dig, gå tillbaka till mig snabbt så att du kan ge mig dina betalningsuppgifter och jag kommer att göra betalningen så snart jag kan. Vänligen berätta för mig om det är i gott skick, kommer jag att vänta för att läsa från dig Mvh, Jenny
Det känns lite konstigt. Varför bjuder hon 4400kr när jag la 3800kr för telefonen?
Som ni då ser vill hon att jag ska skicka mina bankuppgifter. Är det ens säkert att göra det?
Jag har blivit lurad en gång förut, och det var då på blocket, jag vill verkligen inte gå igenom detta igen.
Så nu undrar jag. Hur ska jag göra så att jag inte blir lurad? Ska jag först se till att jag har pengarna på kontot? Ska jag ens ge ut mitt bankkontonummer?
Hur ska jag göra?
Tackar för alla svar