Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Beroende på var du skriver ÅÄÖ så är det inte säkert att det kommer upp annat än hieroglyfer i mottagarens dator!

Fast just det borde väl inte vara någon risk på eBay? Som i alla fall helt utan knussel har godkänt min adress med ÅÄÖ, precis som Paypal har gjort (det sistnämnda finns väl i en svensk version förvisso). Då är det väl också så min adress kommer att visas för säljaren?

Huruvida säljaren sen skriver för hand eller inte, vet jag ju inte däremot eftersom säljaren är ett registrerat företag (om än ett mindre sådant).
Senast redigerad av ntfu 2011-03-21 kl. 13:06.
Citera
2011-03-21, 18:06
Medlem
har en fråga:

Har just nu en del auktioner på tradera, och samtidigt annons(er) på blocket, i blocket annonsen står inga priser, bara kort info om prylararna! och dom som mailar på blocket annonsen ger jag svar med en länk till aktuell auktion på tradera!

det enda jag hittar på blocket är att man inte får länka direkt i annonsen till annan sajt osv! och det hade ju inte gått igenom kontrollen ändå!

Vad är rätt och fel? jag vill exponera mina varor så mycket som möjligt självklart..
Citera
2011-03-21, 19:51
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menvaihelvete
har en fråga:

Har just nu en del auktioner på tradera, och samtidigt annons(er) på blocket, i blocket annonsen står inga priser, bara kort info om prylararna! och dom som mailar på blocket annonsen ger jag svar med en länk till aktuell auktion på tradera!

det enda jag hittar på blocket är att man inte får länka direkt i annonsen till annan sajt osv! och det hade ju inte gått igenom kontrollen ändå!

Vad är rätt och fel? jag vill exponera mina varor så mycket som möjligt självklart..
Har du fast pris på tradera-annonserna då? Bara korkat att länka till tradera, vill de köpa på blocket så säljer du och avslutar annonsen på tradera (förutsatt att du inte har budgivning och inte kan avsluta auktionen). Dessutom blir det extra avgifter om du säljer den via tradera, än om du bara avslutar annonsen.

Vill du nu har så mycket exponering så skippa länkandet. Inte alla som har tradera, dessutom är det knappast så roligt för köparen att bli vidareskickad till tradera.
Citera
2011-03-21, 20:10
Medlem
nä, har inget fast pris på tradera och alla auktioner är igång så att avsluta dom går inte! startade traderaannonserna först och ville bara komplettera med blocket (inte alltid samma typ av folk på de båda sajterna=mer genomslag)

Är mer ute efter om tradera/blocket kan ta bort mina auktioner/annonser, hittar inget om detta i deras vilkor mer än att man inte får länka/göra direktlänkar i själva annonserna och det gör jag ju inte!

Det går rätt bra på tradera, och vill ju inte att dom auktionerna ska försvinna osv..!
Citera
2011-03-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ntfu
Fast just det borde väl inte vara någon risk på eBay? Som i alla fall helt utan knussel har godkänt min adress med ÅÄÖ, precis som Paypal har gjort (det sistnämnda finns väl i en svensk version förvisso). Då är det väl också så min adress kommer att visas för säljaren?

Huruvida säljaren sen skriver för hand eller inte, vet jag ju inte däremot eftersom säljaren är ett registrerat företag (om än ett mindre sådant).

Det är inte så enkelt , utan det beror på vilka program som säljaren har i sin dator.
Email/webbläsare/ordbehandling/faktureringsprogram.
Men är det ett företag så kommer de nog att luska ut vad som är rätt.
Ligger företaget i Kina bör du nog se upp.

Du brukar ju också ha möjlighet att ändra leverans adressen vid varje köp.
Mitt råd är i alla fall att byta ut alla ÅÄÖ.
Du kan lika gärna skriva bara AAO eftersom några prickar kommer det inte att finnas på din försändelse
Och jag har mycket erfarenhet av detta.Har bott och jobbat utomlands i hella mitt liv.
Citera
2011-03-22, 09:06
Medlem
Citat:
har en fråga:

Det enda kruxet som jag ser det är att du får inte sälja till någon på Blocket direkt om någon lagt ett bud på Tradera. Det är i så fall ett brott mot Traderas regler.
Citera
2011-03-22, 09:17
Medlem
Citat:
Det enda kruxet som jag ser det är att du får inte sälja till någon på Blocket direkt om någon lagt ett bud på Tradera. Det är i så fall ett brott mot Traderas regler.

ok, ja det tänkte jag ju inte göra, inte haft några somhelst prisdiskussioner utan hänvisat till pågående budgivning.

jag är en ärlig och bra säljare, vill bara synas så mycket som möjligt! har inte fått något mail av varken blocket eller tradera så det verkar vara lugnt! tradera kan väl inte heller bara avbryta auktionerna när det är bud på dom osv.?
Citera
2011-03-23, 00:33
Medlem
Citat:
Det är inte så enkelt , utan det beror på vilka program som säljaren har i sin dator.
Email/webbläsare/ordbehandling/faktureringsprogram.
Men är det ett företag så kommer de nog att luska ut vad som är rätt.
Ligger företaget i Kina bör du nog se upp.

Du brukar ju också ha möjlighet att ändra leverans adressen vid varje köp.
Mitt råd är i alla fall att byta ut alla ÅÄÖ.
Du kan lika gärna skriva bara AAO eftersom några prickar kommer det inte att finnas på din försändelse
Och jag har mycket erfarenhet av detta.Har bott och jobbat utomlands i hella mitt liv.

Ah, det är klart. Nu har jag i alla fall genomfört köpet och jag bytte ut mot AAO, så får väl se om paketet kommer fram helt enkelt. Det gör det säkert.

Tack till alla som har svarat!
Citera
2011-03-31, 01:23
Medlem
Jag hade tänkt lägga ett bud på en pryl som jag jäkligt gärna vill ha, men som är rätt svår att få tag på (det är en rätt obskyr pryl men har redan förlorat en budgivning med den). Jag funderade på att använda en såkallad "Ebay Sniper" som automatiskt lägger ditt bud i den sista sekunden. Det finns en gratis som kallas "Gixen" (http://www.gixen.com). Jag googlade runt lite och vad jag kan se så verkar det vara en säker sida men jag är självklart fortfarande misstänksam. Har någon här erfarenhet av att använda den? Är sidan säker?
Citera
2011-03-31, 10:07
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
har en fråga:

Det där tyckte jag lät som en rätt så dålig grej. Dom som svarar på Blocketannonsen förväntar sig ju att dom ska kunna komma och köpa varan på en gång, inte få en länk till en auktion. Om du inte har fast pris så tror jag att exponeringen är i onödan. Är väl inte många av dom som hör av sig på Blocket som lär buda på tradera.
Citera
2011-03-31, 21:55
Medlem
Hej,

Har en undran angående objekt som jag säljer på tradera. Säg att jag säljer en iPhone 4 för 5000 kr, får in pengarna på mitt konto och sedan säger att jag har skickat iPhonen fast jag inte egentligen inte gjort det. Vad kan hända? Jag kan ju bara säga att jag skickat varan, man visar ju inte leg när man skickar iväg det.

Dinka
Citera
2011-03-31, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinka
Hej,

Har en undran angående objekt som jag säljer på tradera. Säg att jag säljer en iPhone 4 för 5000 kr, får in pengarna på mitt konto och sedan säger att jag har skickat iPhonen fast jag inte egentligen inte gjort det. Vad kan hända? Jag kan ju bara säga att jag skickat varan, man visar ju inte leg när man skickar iväg det.

Dinka
Om man köper något på tradera för 5000 kronor så lär man be om att få det skickat som REK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in