Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coesar

Jag ligger 19/70 på ett korridorrum, 29/112 på ett annat. Jag vet inte om vad jag känner mest: medlidande för dem som ligger där nere på sextio-sjuttio eller lägre, eller bara mer oro för hur usel min egen plats egentligen är.

Det förstnämnda, dvs mig
Och jag har ändå ködatum 08:XX 2009-07-10. Men man får ju olika budskap hela tiden. Vissa säger att det är kört för mig att någonsin kunna bo i korridorrum pga förlust av novischförtur och så medan andra säger att det inte är några som helst problem och jag lätt kommer ha bostad första terminen.
Aja, det e la bara vänta å se...
Citera
2009-08-25, 11:39
Medlem
Ah, novischångesten. Jag minns den väl.

Jag bodde min första termin i ett kommunalt korridorsboende i Landskrona. Flyttade till Delphi efter 9 månader i AFBs kö. En korridorspolare bodde på ungkarlshotell i Burlöv eller om det var Arlöv. Det var han och några alkisar som bodde där, annars verkar det fungerat som en vanlig korridor.

Bostadssituationen i Lund/Malmö är minst sagt surrealistisk.
MKB, Malmös kommunala bostadsbolag, verkar ha 1000 sökande - PER LEDIG LÄGENHET!
Sug på den ni som sitter och tittar på era siffror på AFBs bokningssystem.

Ang. andrahandsuthyrning av korridorsrum så är AFB ganska konservativa med att bevilja sådant. Men det kan gå att fixa. Många gör det svart förstås. Med risken att åka ut.
Citera
2009-08-26, 10:28
Medlem
pernil90s avatar
Myckjet snack om hur svårt det är att fixa boende nu till hösten. Jag överväger att börja VT10 och undrar därför om det kommer vara lika svårt att få tag i bostad då som nu? Har varit medlem på AFB väldigt länge men eftersom att jag inte hade några planer på att börja plugga HT09 så är jag nog inte med i lottningen.

Vet någon mer?

MVH
Citera
2009-08-26, 11:11
Medlem
Rent allmänt är det MYCKET lättare att skaffa bostad under VT jämfört med HT. AFB kör Novischförturen och det är endast ett mindre antal utbildningar som startar VT. Därför borde det vara ett mycket bättre utgångsläge.

Sedan vet jag inte hur länge man finns kvar i AFB kön. Jag har för mig att man behöver plocka ett visst antal poäng under terminen för att kunna stanna kvar i sin bostad, vilket även kanske gäller kön. Men som sagt... Är lite osäker på denna punkt.

Löser det sig inte kan du låna min soffa.
Citera
2009-08-26, 11:51
Medlem
williamwallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixtensparre
Rent allmänt är det MYCKET lättare att skaffa bostad under VT jämfört med HT. AFB kör Novischförturen och det är endast ett mindre antal utbildningar som startar VT. Därför borde det vara ett mycket bättre utgångsläge.

Sedan vet jag inte hur länge man finns kvar i AFB kön. Jag har för mig att man behöver plocka ett visst antal poäng under terminen för att kunna stanna kvar i sin bostad, vilket även kanske gäller kön. Men som sagt... Är lite osäker på denna punkt.

Löser det sig inte kan du låna min soffa.

För att stå i kö måste man plugga alt. nyligen blivit antagen till en kurs/ett program. Det är alltså inte ok att ställa sig i kö nu och inte börja plugga förrens till våren.
Citera
2009-08-26, 12:36
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamwallace
För att stå i kö måste man plugga alt. nyligen blivit antagen till en kurs/ett program. Det är alltså inte ok att ställa sig i kö nu och inte börja plugga förrens till våren.

Det har jag inte gjort (åtminstone inte med mening), man verkar behöva ha fått antagningsbesked för att kunna ställa sig i kö. Men mina chanser är alltså ganska goda att komma över en skaplig bostad trots att AFB kör lottning?
Citera
2009-08-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sixtensparre

Om det är ett mindre antal utbildningar som börjar VT så är det väl också ett mindra antal som slutar VT? (...=färre lägenheter/rum som blir tomma)
Så då borde det väl inte vara enklare utan snarare svårare med tanke på att vi "överblivna" från sommarn ligger på och ska ha bostäder på den lilla "icke novischmärkta" kvoten bostäder och vad jag förstått är det fler som inte får något alls nu än vad AFB totalt gav ut som icke nivisch märkta bostäder. eftersom de utdelade lägenheterna förmodligen är färre kommer dessa inte ens att räcka för de som inte fick något nu. dvs vissa från nu får vänta till nästa vår-sommar eller nått i den stilen. ILLA!

Det e ialla fall vad jag tror...det har ju blivit ännu högre söktryck än tidigare år, men knappt nå mer bostäder eller har jag fel?
Senast redigerad av Erikern 2009-08-26 kl. 20:49.
Citera
2009-08-26, 22:06
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikern
Om det är ett mindre antal utbildningar som börjar VT så är det väl också ett mindra antal som slutar VT? (...=färre lägenheter/rum som blir tomma)
Så då borde det väl inte vara enklare utan snarare svårare med tanke på att vi "överblivna" från sommarn ligger på och ska ha bostäder på den lilla "icke novischmärkta" kvoten bostäder och vad jag förstått är det fler som inte får något alls nu än vad AFB totalt gav ut som icke nivisch märkta bostäder. eftersom de utdelade lägenheterna förmodligen är färre kommer dessa inte ens att räcka för de som inte fick något nu. dvs vissa från nu får vänta till nästa vår-sommar eller nått i den stilen. ILLA!

Det e ialla fall vad jag tror...det har ju blivit ännu högre söktryck än tidigare år, men knappt nå mer bostäder eller har jag fel?

Borde inte de flesta ha fixat boende efter ett halvår?
Citera
2009-08-27, 00:17
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Genomsnittstiden är väl en 9 månader i kö på AFB
Citera
2009-08-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Antalet studenter växer mer än antalet bostäder, Jag har ett för dåligt könummer(den 9:e 18:58) för att få bostad just nu, men tror att jag kommer att få till nästa termin, däremot finns det de som har könummer typ klockan 12:30 den 10:e och de kommer förmodligen få vänta rätt jävla länge...

Så Nja... för just mig är situationen löst, men tycker fortfarande att det är in i hellvete illa skött av komunen, vad fan är lund för bondhåla om inte studenterna fanns där?
Citera
2009-08-27, 17:10
Medlem
Dest88s avatar
När jag som novisch förlorar min novischstatus, spelar det någon roll vilket ködatum jag har eller är jag bland alla andra och slåss?
Citera
2009-08-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
När jag som novisch förlorar min novischstatus, spelar det någon roll vilket ködatum jag har eller är jag bland alla andra och slåss?

MM asså du vet den där gröna "N" symbolen? de lägenheterna kommer du i princip inte kunna få eftersom folk med novisch förtur går före, om inte sötrycket drastiskt ändras och det blir massa tomma bostäder överallt...

Så ditt könummer kommer funka precis som nu vad gäller de icke N-märkta bostäderna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in