Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-15, 23:44
Medlem
Det är med stor glädje som denna FAQ, som i ärlighetens namn behövts ganska länge, äntligen finns tillgänglig för alla. Den är författad av Kannan och FrasseFloyd, så all creds åt de båda herrarna. Skulle någon ha synpunkter på FAQ:n, eller önska lägga till frågor och svar, är det enklast att kontakta någon av moderatorerna här i Utbildning & studier via antingen PM eller genom att rapportera det här inlägget.

---------------

Nu har jag sökt in till Lunds universitet! Vad kan jag göra redan nu för att få en bostad i Lund?
En hel del faktiskt! Men det finns några enkla saker man kan göra för att förbättra oddsen för att få bostad tills det är dags att börja studera:
• En bra början är att sätta in en annons på www.blocket.se och/eller Bopoolen.nu. Blocket känner ni alla till, www.bopoolen.nu är en gratis annonseringsplats för bostäder i Lund och ibland Malmö, ofta inneboende och ofta inflyttningar med kort varsel. Det är dock värt att poängtera att bopoolen.nu har avsevärt bättre rykte än .se-alternativet. Dels förmedlas fler bostäder, dels drivs det av Lunds studentkårer och syftet är att helt ideellt hjälpa studenter.
• Känner du redan någon som pluggar i Lund? Länsa ditt kontaktnät, kanske är dina studerande vänner aktiva på nation (nationerna och deras bostäder går vi in på lite längre ner), kanske känner de folk som behöver inneboende, etc.
• Har du bra gymnasiebetyg kan du söka ett stipendium som ger dig bostad på Michaels Hansens kollegium (www.mhklund.se).
• Börja redan här bekanta dig med AFBs bostäder på www.afb.se, och hur det funkar med registrering och kösystem.

Yes, jag kom in! Vad gör jag nu?
Vad kul! Nu är det dags att registrera sig på AFB. AFB står för Akademiska Föreningen Bostäder och tillhandahåller korridorsrum och lägenheter till studenter.
AFBs bokningssystem är helt internetbaserat och fungerar helt enkelt så att från den dag du registrerar dig fram till aktuellt datum blir din kötid. På hemsidan, under lediga bostäder, finns en lista med olika bostäder som för tillfället är lediga. Längst till höger finns en liten ruta där man kryssar i vilken bostad man vill ha, tänk på att man kan boka max 3 åt gången. Till vänster om rutan kommer det stå exempelvis 4/15. Det betyder att om du kryssar i rutan så kommer du inneha plats 4 i kön av 15 intresserade. Senare kanske någon med bättre kötid än dig välja att kryssa i någon annan bostad i listan, då hoppar du upp ett snäpp (och om det ställer sig någon med längre kötid än dig i kön så kommer denne givetvis att hamna före dig). Den som ligger etta efter sista bokningsdatum får bostaden.
Så funkar AFB. För att underlätta för novischer (färska studenter, du!) har AFB inför varje terminsstart ett visst antal bostäder (främst eller enbart korridorsrum) som bara novischer kan boka. När du registrerar dig på AFB för första gången kommer du få ett utlottat könummer (för att alla novischer ska ha lika stor chans att få bostad). Detta könummer gäller bara vid ditt första tillfälle och din första termin. Det är alltså slumpen som avgör om du får bostad via AFB eller inte.
Notera att alla som är folkbokförda i Skåne Län räknas som boende inom pendlingsavstånd från Lund och får således inget könummer under novischlotteriet, men är givetvis fullt tillåtna att ställa sig i kö ändå.[/quote]

Okej, nu har jag registrerat mig och fått ett könummer! Men vad finns det för olika bostäder inom AFB?
Det finns ett helt gäng utspridda över hela Lund!
Delphi. AFBs största bostadsområde. Här bor ca 1500 studenter. De flesta korridorer är hyfsat fräscha i förhållande till mycket annat i Lund. Lägenheterna är även de i regel fräscha. Gym finns inom området och Willys ligger precis bredvid. Närheten till LTH gör att Delphi i hög grad är bosatt av teknologer. Det finns flera busshållplatser precis i anslutning till området och det tar ca 10 min att cykla in till stan.
Kämnärsrätten. Ligger precis bredvid Delphi. Kämnärs består till största del av små ettor på ca 20-25 kvadrat som ligger packade på varandra. Billigt och bra lägenhetsboende, dock är inte standarden något att hurra över direkt (dock finns det några lägenheter som är nybyggda). Även korridorer och större lägenheter finns. Det finns flera busshållplatser precis i anslutning till området och det tar ca 10 min att cykla in till stan.
Parentesen. För den som vill ha det galna studentlivet. Här finns ca 300 korridorsrum med gemensam dusch. Undertecknad har varit på många fester på Parentesen och detta är faktiskt inget som rekommenderas för den som vill ha konstant lugn och ro, här går det vilt till. Parentesen har stämpeln som det festglada studentområdet och de som bor där gör allt för att hålla denna image levande. Den som gillar galna upptåg och spårade fester kommer trivas som fisk i vatten. Nu låter det som att det är party 24/7 men det är givetvis fullt beboeligt även om man vill vara för sig själv ibland. Parantesen ligger 2 minuters promenad från centrala Lund.
Vildanden. Anses ligga lite off, då området ligger på andra sidan järnvägen. Här bor ca 1200 studenter och allt finns i närheten, med gräsytorna och med de små parkerna på innergårdarna känns det nästan som en egen liten stad. Avståndet till Lunds övriga studentliv kan avskräcka många, men känslan säger att detta faktiskt är ett av de områdena med nöjdast studenter. Med cykel tar det drygt 5 minuter att ta sig in till stan, och det finns även busshållplatser precis utanför området.
Ulrikedal. Området för ”de äldre”. Ligger nästan mitt i stan och det tar således ett par terminers köande innan man kan flytta in här. Beachvolleyplan på innergården och grillar lite här och var. Förhållandevis lugnt område.
Sparta. Ligger precis bredvid Ekonomihögskolan och LTH. Ser ut som ett öststatskomplex och insidan är inte heller jättefräsch. Billigt är det dock och dessutom centralt.
Magasinet. Det populäraste området av dom alla. Ligger mitt i stan, nära centralstationen. Få har varit här, färre har bort här. Här finns 81 unika bostäder och kötiden är lång för att få bo här.
• Sen finns det några mindre områden också, som det inte finns så mycket att säga om, all info finns på www.afb.se

Jag har registrerat mig hos AFB, och nu har bostäderna börjat dyka upp. Vad gör jag som har så pass dålig kötid att jag förmodligen inte får något till terminstarten?
Ge inte upp! Det finns många alternativ, utöver AFB. Som tidigare nämnts finns Blocket, Bopoolen, Mikael Hansens kollegium och dessutom ett gäng nationer som alla har bostäder.
Nationerna är 13 till antalet och förfogar tillsammans över nästan 1400 bostäder (rum och lägenheter). På pappret har alla nationer (tror jag iaf.) bostadsköer. Vissa är så pass strukturerade så att det finns poängsystem där engagemang i nationen genererar poäng, andra har bara en pärm som ens ansökan hamnar i. Viktigt är att förklara för nationen varför just du ska få en av deras bostäder. Hur en perfekt ansökan ser ut vet jag inte, men det handlar naturligtvis om att göra ett gott intryck och att sticka ut lite från mängden.
Vill man vara strategisk så börjar man bearbeta Lunds, Malmö, Helsingkrona och Smålands, då de har flest bostäder. I segmentet under de fyra finner man Hallands, Västgöta, Blekingska och Kalmar, så alla har ett gäng rum och lägenheter. Minst till antalet är Östgöta, Sydskånska, Krischan och Wermlands och Göteborgs.
Jag har inte själv varit i alla nationers bostadshus men ska jag säga något spontant så är det att både Smålands och Malmös är ganska grisiga. Låt inte det avskräcka dig, för du är en simpel jävla student och att bo lite ofräscht är en erfarenhet som kan vara trevlig att ha upplevt - om inte annat så för att uppskatta bättre boenden ännu mer. Ytterligare en iakttagelse jag gjort är att de mindre nationerna ofta är trivsamma och trevliga på ett sätt som är svårt att lösa om man är stor.

forts. följer nedan
Senast redigerad av Semester 2015-11-09 kl. 22:41.
Citera
Medlem
Är i situationen att jag tyvärr inte har någon novischförtur hos AFB och ska börja i Lund nu i januari. Var är bäst att bo om man inte vill hamna helt öde? Tittar lite på bostadsrätter och sånt då det verkar vara det enda som fungerar om man vill kunna få boende med en gång.
Senast redigerad av FrasseFloyd 2011-06-20 kl. 15:06.
Citera
Medlem
Stora tråden om studentboende i Lund - Nu med FAQ

Och alternativ utöver nationerna då?
Visst finns det ännu fler alternativ. Det finns en del kristna samfund som hyr ut bostäder (Micklagård, Laurentiistiftelsen), det finns renodlade bostäder för män och kvinnor (Thomanders och Studentskegården), Internationella bostäder (Spoletorp) samt en del andra (IM, Klostergården, Östra Torn m. fl.).
Det står ofta väldigt utförligt på hemsidorna vad som krävs för att kunna få bostad på respektive ställe.

--------------------------------------------------------

LÄNKAR TILL INLÄGG I TRÅDEN

#five. förklarar lite mer ingående hur det går till när man registrerar sig, vad novischlotteritet är och hur köplatssystemet fungerar.
#Dest88 förtydligar ett par saker om lotteriet och kösystemet.
Senast redigerad av FrasseFloyd 2011-06-28 kl. 23:59.
Citera
2006-12-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svante2k
Är i situationen att jag tyvärr inte har någon novischförtur hos AFB och ska börja i Lund nu i januari. Var är bäst att bo om man inte vill hamna helt öde? Tittar lite på bostadsrätter och sånt då det verkar vara det enda som fungerar om man vill kunna få boende med en gång.

http://www.afb.lu.se/pdf/kartalund.pdf

Allt i triangeln Studentlyckan-Magasinet-Delphi är så centralt att du inte kommer bo helt isolerad från övriga studenter. Ju mer centralt desto bättre givetvis men då kostar det förstås därefter.

Lund är å andra sidan inte stort så tror inte det kommer kännas som att du bor långt bort från alla hur du än bosätter dig.
Citera
2006-12-16, 16:48
Medlem
rejmans avatar
Finns fullt med studentlägenheter i lund .. dom bygger nya studentlägenheter i N fäladen också
Citera
2006-12-17, 17:50
Medlem
Niccoos avatar
Givetvis ska du bo på nation! Gå förbi expen på någon av nationerna på Tornavägen och anmäl ditt intresse, givetvis skadar det inte att du samtidigt berättar att du är sugen på att jobba ideellt..
Citera
2006-12-17, 23:21
Medlem
Det är ok att bo lite överallt i Lund, förutom områdena öster om motorvägen, som rent allmänt har lite sämre rykte än övriga staden. Jag bor själv på Kämnärsrätten och tycker det är ett jättetrevligt område, har också bott i korridor på Delphi och det var helt ok, dock synd att de stängde när-Icat.

Ska du köpa lägenhet kommer den att gå på mellan 400 000 och 700 000 kr, men se som sagt upp för Linero och Östra torn, om du inte vill bo i ett område med relativt låg status och ha jättelångt in till stan. Klostergården, Kobjer och Möllevången (Sofiaparken) är relativt fina områden som har nära till centrum, men även Norra fäladen och Väster är helt ok.
Citera
2006-12-17, 23:45
Medlem
Jag bodde i Lund i slutet av nittiotalet och då på ett pensionat som ligger på Stora Södergatan (minns ej exakt vilket nummer)... Pensionatet hyr ut studentrum och är sjukt kul att bo på. Det ägs bla av en professor som byggt en helikopterplatta på taket för UFO's och är helt övertygad om att han vet var Atlantis sjönk (och har därför tillverkat en kajak för att hitta det ) Samt att det varje helg kommer dit en busslast med polska smugglartanter som säljer bira billigt. Jag bodde där med en hel del roligt folk och vi hade en massa trevliga fester med ca två hundra inbjudna gäster osv Så om du vill bo centralt i Lund och träffa en massa orginal så sök dig dit.
Citera
2006-12-18, 01:19
Medlem
Lutar lite just nu åt att det blir en lägenhet eventuellt i området kring filippagatan eller Karl XII-vägen. Är detta okej ställen att bo på? Missar man mycket om man inte bor i studentrum? Känns som det blir svårt med nåt annat om man vill ha lägenhet till starten av nollningen och det.
Citera
2006-12-18, 02:20
Medlem
Grapevines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svante2k
Lutar lite just nu åt att det blir en lägenhet eventuellt i området kring filippagatan eller Karl XII-vägen. Är detta okej ställen att bo på? Missar man mycket om man inte bor i studentrum? Känns som det blir svårt med nåt annat om man vill ha lägenhet till starten av nollningen och det.

Rent lägesmässigt är båda områdena bra, många studenter skulle nog vilja ha en egen lägenhet där. Hur det ser ut inne i husen har jag ingen aning om, men utsidorna är fina. Den enda delen av stan som du ska undvika är, som sagt, den östra delen, mest på grund av att det är så jävla långt till allt, Norra fäladen ligger bra till men är otroligt fult, där vill du inte heller bo.
Tror inte du missar så mycket på att inte bo i korridor, på Parentesen är det mycket fester, men i de övriga områdena är det inte alls säkert att du hamnar i en korridor där det händer saker. Det är inte speciellt svårt att få kontakt med folk i början av första terminen, alla är i samma sits och blir sjukt kontaktsökande, du lär inte bli isolerad oavsett var du bor.
Citera
2007-01-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det är ok att bo lite överallt i Lund, förutom områdena öster om motorvägen, som rent allmänt har lite sämre rykte än övriga staden. Jag bor själv på Kämnärsrätten och tycker det är ett jättetrevligt område, har också bott i korridor på Delphi och det var helt ok, dock synd att de stängde när-Icat.

Ska du köpa lägenhet kommer den att gå på mellan 400 000 och 700 000 kr, men se som sagt upp för Linero och Östra torn, om du inte vill bo i ett område med relativt låg status och ha jättelångt in till stan. Klostergården, Kobjer och Möllevången (Sofiaparken) är relativt fina områden som har nära till centrum, men även Norra fäladen och Väster är helt ok.

Sämre rykte? Skitsnack. I dina kretsar möjligen, men endast där.
Citera
2007-01-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Sämre rykte? Skitsnack. I dina kretsar möjligen, men endast där.

Eller hur, jag tänkte också vafan babblar han om? Och att Klostergården är lite finare? pff... det är bara soclägenheter... Linero, KG och N Fäladen är typ dåligt att bo i... men Östra Torn? Ok att det är mest barnfamiljer o så men det är fan ett av Lunds finare områden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in