Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-27, 23:09
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
När 15-årige Nineb skulle åka spårvagn fastnade han i en av Östgötatrafikens biljettkontoller.

Och när de klivit av blev det våldsamt. Två väktare tryckte upp honom mot glaset i hållplatskuren.

– De hoppade på mig och kastade sedan ner mig på marken med huvudet först och mina glasögon flyger av, säger Nineb.

Nere på marken hölls han fast av flera vakter som satte handbojor på honom. När polisen sedan kom lugnade situationen ner sig, handbojorna togs av och polispatrullen skjutsade hem honom till föräldrarna.

Nineb vägrar visa biljett vid biljettkontroll.
Nineb vägrar uppge sitt personnummer för kontrollanterna.
Nineb blir avtagen från spårvagnen.
Nineb börjar ifrågasätta kontrollanterna och gapa, "Vad gör ni, jag har inte gjort något".
Nineb blir satt vid hållplatsen.
Nineb börjar skrika, "efter hjälp".
Nineb gör våldsamt motstånd och ropar åt folk omkring att ringa Polisen.

Nineb blir då nedtryckt på marken och satt i handbojor och polisen behöver tillkallas.

Nu vill Nineb gråta ut i SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ndbojor-pa-sig

Nineb är troligen inte den första som skyller på att batteriet är slut på mobilen.
Nineb borde gå eller cykla istället för att tjuvåka på spårvagnen.
Nineb borde bete sig som en civiliserad människa för att slippa bli nedbrottad och handbojad.
Citera
2022-01-28, 01:17
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Nineb är troligen inte den första som skyller på att batteriet är slut på mobilen.
Nineb borde bete sig som en civiliserad människa för att slippa bli nedbrottad och handbojad.

Nineb är en idiot som fick utrymme i kvällspressen.
Citera
2022-01-28, 09:22
Medlem
sk33s avatar
Har inte 15-åringar "gratis busskort" i den där hålan han bor? Eller bor han för nära skolan?

Oavsett så har alla 15-åringar idag koll på att mobilen inte dör av batteribrist på eftermiddagen, de flesta har laddat mobilen så den är full när de går till skolan.

15 år är straffmyndighetsåldern, det är rimligt att man vid den åldern klarar att åka kollektivtrafik.

Hu, vad jag känner mig gammal och reaktionär nu.

Däremot har kanske vakterna uppfört sig klanderligt, har de bodycam på sig? Finns kamera vid hållplats?
Citera
2022-01-28, 09:31
Medlem
LKKINGENs avatar
Han har hört talas om en kille som fick 840 000 för att våldta en tjej så han tänkte att det kunde väl vara värt iallafall 6000 att bli tagen för tjuvåkning.
Citera
2022-01-29, 11:56
Medlem
Eva 65 blev vräkt när pensionen inte räckte till för både mediciner och hyra. Hon har jobbat i 40 år och får en pension på bara 7271 kr och hyran för en tvåa i Solna var 5600 kr. Är det möjligt att ha så låg pension efter ett normalt? arbetsliv på 40 år? Får man inte även bostadsbidrag för att att delvis täcka hyran om man har en så liten inkomst? Om man får så liten pension? Drygas den då också inte ut med lite garantipension? Visst förstår man att hon säkert har det knapert men man kan väl inte ha redovisat hela sanningen om hennes inkomster?

https://www.aftonbladet.se/minekonom...65-blev-hemlos
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-01-29 kl. 11:59.
Citera
2022-01-29, 14:48
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Eva 65 blev vräkt när pensionen inte räckte till för både mediciner och hyra. Hon har jobbat i 40 år och får en pension på bara 7271 kr och hyran för en tvåa i Solna var 5600 kr. Är det möjligt att ha så låg pension efter ett normalt? arbetsliv på 40 år? Får man inte även bostadsbidrag för att att delvis täcka hyran om man har en så liten inkomst? Om man får så liten pension? Drygas den då också inte ut med lite garantipension? Visst förstår man att hon säkert har det knapert men man kan väl inte ha redovisat hela sanningen om hennes inkomster?

Att flytta till en etta/billigare eller att hyra ut till inneboende var inte att tänka på?

Vad är f ö vinsten med att vara gift med turken?

Tröttnar aldrig folk på dessa vuxenbäbisar?
Citera
2022-01-29, 15:40
Medlem
godboys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Att flytta till en etta/billigare eller att hyra ut till inneboende var inte att tänka på?

Att hon för det första gifte sig med turken som var en "semesterfling" var ju direkt ointelligent. Sen att hon inte sett till att få igenom en skilsmässa på alla dessa år är ju också dumt. Sen så ser man ju på henne att hon inte ser frisk ut och sannolikt inte kommer kunna jobba. Dock borde hon försökt vara sjukskriven i stället och på sikt fått sjukpenning.

Men jag blir ändå arg på våra politker. Hon har jobbat som undersköterska i många år, vilket kan vara tungt, blir sjuk och samhället spottar på henne.

Jag säger som jag säger så många andra gånger. Hade vi gett fan i att ta hit massa odugliga somalier och annat MENA pack som aldrig kommer bidra till samhället så hade vi lätt haft råd att ta hand om människor som denna kvinna.
Citera
2022-01-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG

Högkostandeskyddet för mediciner är 2400 kr (2350 kr tidigare) och mediciner för diabetes borde väl rimligen vara receptbelagda. Att ökade medicinutgifter skulle vara den största orsaken till att hon blev vräkt är nog rent nonsens. Man blir väl inte vräkt för att ligga efter med 1 månads hyra?
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-01-29 kl. 16:13.
Citera
2022-01-29, 16:20
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Högkostandeskyddet för mediciner är 2400 kr (2350 kr tidigare) och mediciner för diabetes borde väl rimligen vara receptbelagda. Att ökade medicinutgifter skulle vara den största orsaken till att hon blev vräkt är nog rent nonsens. Man blir väl inte vräkt för att ligga efter med 1 månads hyra?

Alltid detta tjat om "mediciner" i dessa artiklar. Är journalister så korkade att de inte vet vad högkostnadsskyddet är?
Citera
2022-01-29, 16:50
Medlem
Kan jag ha missat något här? Måste man vara 65 år för att få bostadstillägg som pensionär trots att man haft rätt att gå i pension? Alternativt stå till arbetsmarknadens förfogande/få sjukersättning eller aktiveringsstöd? Samtidigt är det ju inte rimligt att socialkontoret skulle ansett att 1600 kr i månaden efter att hyran är betald ska räcka till att leva på.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-01-29 kl. 17:00.
Citera
2022-01-29, 18:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
När 15-årige Nineb skulle åka spårvagn fastnade han i en av Östgötatrafikens biljettkontoller.

Och när de klivit av blev det våldsamt. Två väktare tryckte upp honom mot glaset i hållplatskuren.

– De hoppade på mig och kastade sedan ner mig på marken med huvudet först och mina glasögon flyger av, säger Nineb.

Nere på marken hölls han fast av flera vakter som satte handbojor på honom. När polisen sedan kom lugnade situationen ner sig, handbojorna togs av och polispatrullen skjutsade hem honom till föräldrarna.

Nineb vägrar visa biljett vid biljettkontroll.
Nineb vägrar uppge sitt personnummer för kontrollanterna.
Nineb blir avtagen från spårvagnen.
Nineb börjar ifrågasätta kontrollanterna och gapa, "Vad gör ni, jag har inte gjort något".
Nineb blir satt vid hållplatsen.
Nineb börjar skrika, "efter hjälp".
Nineb gör våldsamt motstånd och ropar åt folk omkring att ringa Polisen.

Nineb blir då nedtryckt på marken och satt i handbojor och polisen behöver tillkallas.

Nu vill Nineb gråta ut i SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ndbojor-pa-sig

Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman

Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nineb är en idiot som fick utrymme i kvällspressen.

Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Har inte 15-åringar "gratis busskort" i den där hålan han bor? Eller bor han för nära skolan?

Oavsett så har alla 15-åringar idag koll på att mobilen inte dör av batteribrist på eftermiddagen, de flesta har laddat mobilen så den är full när de går till skolan.

15 år är straffmyndighetsåldern, det är rimligt att man vid den åldern klarar att åka kollektivtrafik.

Hu, vad jag känner mig gammal och reaktionär nu.

Däremot har kanske vakterna uppfört sig klanderligt, har de bodycam på sig? Finns kamera vid hållplats?
Problemet är att Nineb är en svarting som inte klarar av att leva i ett civiliserat samhälle. Dessutom har Nineb munskydd på sig på bilden vid SVT reportaget. Troligt att han hade det när han åkte dit för fuskåk.
Citera
2022-01-29, 18:43
Medlem
horomhebs avatar
Det är inte bara kvällspressen som har reportage om idioter. I DN härförledes kunde man se en bild på en man i 60-årsåldern, ärketypen för en egenföretagare, sittandes i ett uppglasat uterum bakom sin laptop. Även taket är uppglasat. Det är mitt på dan. Tända spotlights löper ovan fönstren, en ljusslinga är tänd, en tänd julstjärna hänger i fönstret, och en stor lampa ovan soffbordet är tänd. Han tycker han har höga elräkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in