• 1
  • 2
2007-06-10, 19:42
Medlem
SpeedingBullets avatar
Tjenare, ngon som vet vad man behver fr att hyra motorcykel i Thailand/pattaya? Hrt att det rcker med vanligt bilkrkort.
tack p frhand
Citera
2007-06-10, 19:50
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedingBullet
Tjenare, ngon som vet vad man behver fr att hyra motorcykel i Thailand/pattaya? Hrt att det rcker med vanligt bilkrkort.
tack p frhand
Pass och pengar men om du inte kr motorcykel vanligtvis s skulle jag rekommendera dig att hyra moppe istllet.
Jag har sett ett antal motorcykelolyckor i Thailand och de beror alla p oerfarna frare som ger sig ut i det gytter som r ASEAN lndernas trafik. Jag kr MC i Thailand och Hong Kong men skulle aldrig prova p det i Vietnam, Cambodia, Kina eller Fillipinerna.
Citera
2007-06-10, 19:56
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Pass och pengar men om du inte kr motorcykel vanligtvis s skulle jag rekommendera dig att hyra moppe istllet.
Jag har sett ett antal motorcykelolyckor i Thailand och de beror alla p oerfarna frare som ger sig ut i det gytter som r ASEAN lndernas trafik. Jag kr MC i Thailand och Hong Kong men skulle aldrig prova p det i Vietnam, Cambodia, Kina eller Fillipinerna.

tack fr svaret!
jag r knappast en erfaren motorcykel frare men bara jag fr ivg den till ett lugnt omrde/tomma vgar s..
det r mest bara fr att jag vill prova p, hade inte tnkt cruisa igenom pattaya i mardrms trafiken.
Citera
2007-06-10, 19:59
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
tack fr svaret!
jag r knappast en erfaren motorcykel frare men bara jag fr ivg den till ett lugnt omrde/tomma vgar s..
lugnt omrde/tomma vgar i Thailand
Hur hade du tnkt ta cykeln frn beach road eller liknande soi utan att kra?

Citat:
det r mest bara fr att jag vill prova p, hade inte tnkt cruisa igenom pattaya i mardrms trafiken.
Kolla lite utanfr Pattaya d om de har cyklar, ex Jomtien, Bang Saen, Koh Chang m.m.
Citera
2007-06-10, 20:25
Medlem
SpeedingBullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
lugnt omrde/tomma vgar i Thailand
Hur hade du tnkt ta cykeln frn beach road eller liknande soi utan att kra?

Kolla lite utanfr Pattaya d om de har cyklar, ex Jomtien, Bang Saen, Koh Chang m.m.

ska dit med pronen frst i augusti, farsan fr kra ut den frn innerstan fr de hade jag nog inte vgat gra sjlv frsta gngen p en motorcykel, sen fr jag vl testa kra lite.
Citera
2007-06-11, 01:36
Medlem
666Hates avatar
Jag har krt mc strre delen av mitt liv och det enda stllet i Thailand jag har vgat kra p r Koh Chang.
Skulle inte rekommendera dig att kra dr, speciellt om du inte r en van mc-frare.
Citera
2007-06-11, 13:54
Medlem
Zumas avatar
Om du inte krt motorcykel ska du inte brja med det i Thailand verhuvudtaget sger jag.
Citera
2007-06-11, 18:16
Medlem
nolifers avatar
r man totalt ovan vid vnstertrafik s kan man brja emd att g ett par dar tills man vant sig, sen kan man testa med moppen.....p ngot halvlungt stlle....inte bkk eller pattaya

Gller bara att flyta med trafiken, lmna kvar regeltnkandet hemma i Sverige,,,,,
Citera
2007-06-11, 19:56
Medlem
PlayTheGames avatar
Hller med tidigare inlgg. Ge helt enkelt fan i att kra MC i Thailand.
Vnstertrafiken r nog krnglig och ingen bryr sig om de f trafikregler som finns.
Mitt tips r att hyra en moppe och kr satans frsiktigt. Glm inte hjlmen fr d blir det bter

Nr Du kommer till Thailand s frstr Du vad vi pratar om.....
Citera
2007-06-11, 22:47
Medlem
SpeedingBullets avatar
Jag har varit i Pattaya ett stort antal gnger, frlt om min post fick verka som om jag inte varit dr.
Jag vet att trafiken r hemsk, hatar den verkligen dr nere.
Jag vet ven att det r vnster trafik och det r kanske inte s smart att brja kra mc dr frsta gngen.
Men jag r s sugen p att testa kra bara, kommer aldrig f motorcykelkrkort/motorcykel hr hemma i Sverige s enda stllet jag kan testa p r dr. Vi fr se hur det blir, kommer antagligen inte bli av men drmma kan man ju alltid gra

ps. Moppe? jag tar hellre en taxi fr 2kronor :P
Citera
2007-06-12, 10:13
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
tack p frhand
B-kort rcker.
Se fr fan till att dokumentera alla skador som redan fanns p hojen och gr uthyraren medveten om att du har noterat dessa, det verkar vara ganska vanligt att uthyrare frsker blsa oss blgda svennar p ngra extra hundrngar/tusingar. Vurpar du s kan du inte rkna med ngon hjlp.

r man en VAN frare s brukar trafiklget inte spela ngon roll, man anpassar sig, men r du det minsta ovan - avst att kra om du inte knner dis sker, och brja med en ltt mc/moppe: vanligast r scooters om 125 - 200cc som r halvautomatiska och enkla att hantera...men det r inte hanteringen av hojen som r problemet, utan den myrstacksliknande trafiken..

Jag har dock hyrt olika hojar och krt utan problem p de flesta stllen i Thailand (utom Bangkok, eftersom det r enklare med tuk-tuk/taxi).
Citera
2007-06-23, 22:00
Medlem
Om du skall vara i pattis , vad skall du med motorcykel/moppe till?
Snabbaste, billigaste, skraste sttet att frdas r att ta en moppetaxi, ven om du skall 10 mil bort.
Kr du p fyllan hemma? du lr gra det hr.
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f499808

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in