Citat:
Ursprungligen postat av fasooa
Ok tack för informationen, men jag undrar också vad som menas med det här som står längst ner på intyget jag har länkat till:
Arbetsintyg är en skriftlig handling som en arbetsgivare utfärdar angående en arbetstagares anställning då denna upphör. Någon allmän lagregel om arbetsintyg
finns inte, men enligt domstolspraxis ska arbetsgivaren utfärda ett intyg som anger anställningstiden och beskriver utförda arbetsuppgifter. Arbetsintyg ska också
på begäran innehålla vitsord om hur arbetstagaren har skött sina åligganden.
Här framgår ingenting annat än det jag skrev i föregående post.
Om ett tjänstgöringsintyg (arbetsintyg) är en absolut nödvändighet för dig, återstår att kontrollera vad kollektivavtalet reglerar.
En del avtal på arbetsmarknaden (men långt ifrån alla) föreskriver arbetsgivares skyldighet att utfärda ett tjänstgöringsintyg, med vitsord om den enskilde så önskar. Avtalets giltighet förutsätter också att din arbetsgivare är bunden till kollektivavtal.
Kollektivavtalet ägs av de avtalsbärande parterna, dvs facket och arbetsgivarorganisationerna. Det innebär att du måste vända dig till facket för att sanktionera brott mot avtalet, vilket i sin tur förutsätter medlemskap i facket.