• 1
  • 2
2007-06-11, 15:44
Medlem
Hans Castorps avatar
En god vän har sagt upp sig från sitt på grund av konflikter av med sin chef. De kommer verkligen inte överens och jag delar min väns uppfattning om att chefen är mer än lovligt amatörmässig.

För att ytterligare djävlas vägrar nu chefen att ge ut något anställningsintyg. Alltså inget personligt omdömme utan bara uppgifter om anställningstid, arbetsuppgifter och lön. Men det är han väl skyldig enligt lag att göra?

(Facket kan vi inte använda oss av eftersom han aldrig varit med där, och även om man blir medlem hjälper de inte till med konflikter som uppkommit innan medlemskapet (och det tycker jag är rimligt).(

Går det att med lagstöd tvinga arbetsgivaren att ge ut ett anställningsintyg?
Citera
2007-06-11, 16:15
Medlem
Blackwolfs avatar
Utdrag från Arbetarskyddsdistrikten från hemsidan http://www.tyosuojelu.fi/se/arbetsavtal/233 :

Citat:

Skyldigheten att ge arbetsintyg gäller tio år

Arbetsgivaren är skyldig att ge arbetstagaren ett arbetsintyg om intyget begärs inom tio år från det anställningsförhållandet upphörde. Intyg över arbetstagarens arbetsskicklighet och uppförande skall emellertid begäras inom fem år från det anställningsförhållandet upphörde.

Om mer än tio år förflutit sedan anställningsförhållandet upphörde består skyldigheten att ge ett arbetsintyg med upplysningar om anställningsförhållandets längd och arbetsuppgifternas art endast om det inte medför oskäliga svårigheter för arbetsgivaren.

Underlåtenhet att ge arbetsintyg leder till väckande av åtal
En arbetsgivare som bryter mot bestämmelserna om arbetsintyg skall dömas för förseelse mot lagen om arbetsavtal till böter. Om arbetstagaren har bett om ett arbetsintyg av arbetsgivaren men inte fått det kan han informera arbetarskyddsdistriktet om förseelsen. Om arbetsgivaren trots arbetarskyddsdistriktets uppmaning inte ger ett arbetsintyg anmäler arbetarskyddsdistriktet förseelsen för den allmänna åklagaren.
Citera
2007-06-11, 16:30
Medlem
Enitys avatar
dom reglerna gäller somsagt i FINLAND, sen hur det är i sverige det förtäljer inte siten :P
Citera
2007-06-11, 18:50
Medlem
Hans Castorps avatar
Läste in mig på ämnet, för jag skule hjälpa en bekant också. Så till honom skrev jag följande PM. Hoppas de kan vara lite meningsfullt att dela med sig av denna information.

"Fråga om anställningsintyg.
Enligt alla gällande kollektiv avtal måste arbetsgivaren snarast efter anställningens avslutande utfärda ett anställningsintyg med uppgifter om anställningstid och arbetsuppgifter. Men detta kräver den anställde var med i facket vid tillfället för anställningens avslutande. Då har man också rätt att begära ett utlåtande om hur man skött sina arbetsuppgifter.

Har man inget kollektivavtal så har man ändå rätt att få ett anställningsintyg som redogör för anställningstid och arbetsuppgifter, man kan dock inte begära några vitsord. Det lämnar arbetsgivaren endast på frivillig grund.

I USA finns en lag som säger att alla arbetsgivare måste lämna omdöme om tidigare anställda. De har bara rätt att ge en objektiv värdering. Att lämna ett negativt utlåtande om den anställde trots att denne gjort bra ifrån sig är olagligt. Därför brukar vissa tidigare anställda be sina kompisar att ringa gamla chefer för att kolla att de verkligen ger ett korrekt vitsord. En sådan lag skulle vara utomordentligt bra även i Sverige, därför att många arbetsgivare lämnar falska och negativa vitsord av olika skäl. En del arbetsgivare – inte minst inom den offentliga sektorn – anser att varje uppsägning är en personlig förolämpning."

/Hans C
Citera
2007-06-11, 23:04
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
dom reglerna gäller somsagt i FINLAND, sen hur det är i sverige det förtäljer inte siten :P

Hahaha förlåt mig! Stod på svenska så jag letade bara upp det som såg bra ut från google sökningen
Citera
2008-10-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
En god vän har sagt upp sig från sitt på grund av konflikter av med sin chef. De kommer verkligen inte överens och jag delar min väns uppfattning om att chefen är mer än lovligt amatörmässig.

För att ytterligare djävlas vägrar nu chefen att ge ut något anställningsintyg. Alltså inget personligt omdömme utan bara uppgifter om anställningstid, arbetsuppgifter och lön. Men det är han väl skyldig enligt lag att göra?

(Facket kan vi inte använda oss av eftersom han aldrig varit med där, och även om man blir medlem hjälper de inte till med konflikter som uppkommit innan medlemskapet (och det tycker jag är rimligt).(

Går det att med lagstöd tvinga arbetsgivaren att ge ut ett anställningsintyg?

Har ungefär samma problem just nu. Frågade efter att jag sagt upp mitt sommarjobb om ett arbetsintyg, men fick svaret att jag inte hade rätt till det eftersom jag inte jobbat där i 6 månader (jobbade där i 2.5månader). har verkligen arbetsgivaren rätt att vägra mig ett arbetsintyg??

Sedan undrar jag om det finns någon lag eller annat som jag kan hänvisa till för att "tvinga" arbetsgivaren att utfärda ett arbetsintyg?
Citera
2008-10-02, 18:38
Medlem
Miss Blues avatar
Jag tror att man måste göra skillnad mellan ett anställningsintyg och tjänstgöringsbetyg. Ett anställningsintyg skall innehålla mellan vilka datum du varit anställd och arbetsuppgifterna. Ett tjänstgöringsbetyg innehåller detsamma men även hur du har utfört dina arbetsuppgifter. Vad jag förstår behöver inte en arbetsgivare skriva ett personligt omdöme om hur du har skött dina arbetsuppgifter om du varit anställd kortare tid än 6 månader.
Men varför neka att skriva ett arbetsintyg det förstår jag inte?
Vad är det du har begärt egentligen?
Obs såg nyss vad det var du hade begärt.

Däremot är arbetsgivaren skyldig att skriva ett arbetsgivarintyg om du begär det.
Senast redigerad av Miss Blue 2008-10-02 kl. 18:43.
Citera
2008-10-02, 19:10
Medlem
Aja Bajas avatar
Om han slutade pga. konflikter med chefen är det kanske bra att hans personliga åsikter om din kompis inte står med på intyget. Antagligen är det så att chefen inte kan komma på något positivt om din kompis och därför avstår han från att skriva något alls.
Citera
2008-10-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Blue
Jag tror att man måste göra skillnad mellan ett anställningsintyg och tjänstgöringsbetyg. Ett anställningsintyg skall innehålla mellan vilka datum du varit anställd och arbetsuppgifterna. Ett tjänstgöringsbetyg innehåller detsamma men även hur du har utfört dina arbetsuppgifter. Vad jag förstår behöver inte en arbetsgivare skriva ett personligt omdöme om hur du har skött dina arbetsuppgifter om du varit anställd kortare tid än 6 månader.
Men varför neka att skriva ett arbetsintyg det förstår jag inte?
Vad är det du har begärt egentligen?
Obs såg nyss vad det var du hade begärt.

Däremot är arbetsgivaren skyldig att skriva ett arbetsgivarintyg om du begär det.

Jag vet vad skillnaden är mellan tjänstgöringsbetyg och arbetsintyg. Det jag försöker få ut är något sorts bevis på att jag verkligen jobbat där, dvs ett arbetsintyg i stil med :
HTML-kod:
http://lo.se/home/loung/home.nsf/11c55a166c78d197c1256ddb00588df9/60b63c57bd72223dc1256e86005087a6/$FILE/Arbetsintyg.pdf

Finns det något jag kan hänvisa till som bevis på att det är hans skyldighet att skriva ut ett arbetsintyg åt mig?
Senast redigerad av fasooa 2008-10-02 kl. 20:03.
Citera
2008-10-02, 20:19
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasooa
Finns det något jag kan hänvisa till som bevis på att det är hans skyldighet att skriva ut ett arbetsintyg åt mig?
Det finns ingen generell regel – dvs lagstiftning, som tvingar en arbetsgivare att utfärda ett tjänstgöringsintyg.

I förekommande fall regleras frågan av kollektivavtalet, men är arbetsgivaren inte bunden av avtal är han såklart inte heller skyldig att följa det.

Det går naturligtvis bra att peka på den mycket luddiga rättskällan god sed på arbetsmarknaden, men det har du ingen glädje av eftersom du inte kan stämma arbetsgivaren på sådana grunder.
Citera
2008-10-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det finns ingen generell regel – dvs lagstiftning, som tvingar en arbetsgivare att utfärda ett tjänstgöringsintyg.

I förekommande fall regleras frågan av kollektivavtalet, men är arbetsgivaren inte bunden av avtal är han såklart inte heller skyldig att följa det.

Det går naturligtvis bra att peka på den mycket luddiga rättskällan god sed på arbetsmarknaden, men det har du ingen glädje av eftersom du inte kan stämma arbetsgivaren på sådana grunder.

Ok tack för informationen, men jag undrar också vad som menas med det här som står längst ner på intyget jag har länkat till:

Arbetsintyg är en skriftlig handling som en arbetsgivare utfärdar angående en arbetstagares anställning då denna upphör. Någon allmän lagregel om arbetsintyg
finns inte, men enligt domstolspraxis ska arbetsgivaren utfärda ett intyg som anger anställningstiden och beskriver utförda arbetsuppgifter. Arbetsintyg ska också
på begäran innehålla vitsord om hur arbetstagaren har skött sina åligganden.
Citera
2008-10-02, 21:30
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasooa
Ok tack för informationen, men jag undrar också vad som menas med det här som står längst ner på intyget jag har länkat till:

Arbetsintyg är en skriftlig handling som en arbetsgivare utfärdar angående en arbetstagares anställning då denna upphör. Någon allmän lagregel om arbetsintyg
finns inte, men enligt domstolspraxis ska arbetsgivaren utfärda ett intyg som anger anställningstiden och beskriver utförda arbetsuppgifter. Arbetsintyg ska också
på begäran innehålla vitsord om hur arbetstagaren har skött sina åligganden.
Här framgår ingenting annat än det jag skrev i föregående post.

Om ett tjänstgöringsintyg (arbetsintyg) är en absolut nödvändighet för dig, återstår att kontrollera vad kollektivavtalet reglerar.

En del avtal på arbetsmarknaden (men långt ifrån alla) föreskriver arbetsgivares skyldighet att utfärda ett tjänstgöringsintyg, med vitsord om den enskilde så önskar. Avtalets giltighet förutsätter också att din arbetsgivare är bunden till kollektivavtal.

Kollektivavtalet ägs av de avtalsbärande parterna, dvs facket och arbetsgivarorganisationerna. Det innebär att du måste vända dig till facket för att sanktionera brott mot avtalet, vilket i sin tur förutsätter medlemskap i facket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in