• 1
  • 2
2007-06-12, 01:36
Medlem
http://www.superfund.se

- Kolla in deras statistik speciellt hur fonderna gick mellan 2000 och 2003
- Kan inte handlas via nätmäklare.

Någon som kan berätta mer om http://www.superfund.se ?
Citera
2007-06-12, 13:24
Medlem
nokys avatar
Öhh vad i helvete. Kolla in avgifterna

Prestationsbaserat arvode: 25 %
Försäljningskommission : 4,5 %
Förvaltningsavgift : 0.5 % per månad
Inlösenavgift (inom ett år): 2 %
Citera
2007-06-12, 15:32
Medlem
LeGriss avatar
Står mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Superfund_Group

Dom verkar var på riktigt iaf.
Citera
2007-06-12, 16:12
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitachi
http://www.superfund.se

- Kolla in deras statistik speciellt hur fonderna gick mellan 2000 och 2003
- Kan inte handlas via nätmäklare.

Någon som kan berätta mer om http://www.superfund.se ?

Känner igen dom från tyskland.

De satsar något helt otroligt på marknadsföring. Överallt ser man dom.
Citera
2007-06-12, 23:15
Medlem
Deras fonder är endast hedgefonder va?
Citera
2008-10-21, 20:56
Medlem
appe-s avatar
är det värt att satsa på? 5000EU är minsta för Superfund A. är det värt att lägga 50.000 på det. vad är de effektiva avgifterna, och hur ser reglerna ut kring köp och sälj? (är van vid robur)
Citera
2008-10-21, 21:04
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
är det värt att satsa på? 5000EU är minsta för Superfund A. är det värt att lägga 50.000 på det. vad är de effektiva avgifterna, och hur ser reglerna ut kring köp och sälj? (är van vid robur)

Spontant, så tror jag inte det.

Känns rimligare att köpa obligationer från riksgälden och nån billig indexfond som trackar MSCI World eller liknande.
Citera
2008-10-21, 22:20
Medlem
Har sett dom någon gång tidigare och reagerat över fantastiska avkastningstal.
Gick in på avanza.se där man nu tydligen kan handla 4 av deras fonder.

När jag jämför hur alla hedgefonder som finns på avanza har gått i år så ser jag att deras 4:a fonder har lagt beslag på de fyra första platserna vilket ju måste vara smått otroligt.
Deras bästa fond har avkastat 41,78% iår medan deras sämsta har avkastat 30,07% iår.
5:a på listan är Thenberg Macro Hedge med 17,61% iår.

Frågan är hur de kan vara så jävla överlägsna? Ngn som veT?

Hos Avanza så är det inga köp eller säljavgifter, förvaltningsavgiften är på 1%.
Men sedan så står det detta:
"Trading administrator fee 2 % och Trading advisor fee 3 %. Rörlig avgift om 30% enbart på stigande avkastning överskjutande fondens högsta historiska NAV notering."

Frågan är vad ovanstående innebär?
Citera
2008-10-21, 22:40
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Hos Avanza så är det inga köp eller säljavgifter, förvaltningsavgiften är på 1%.
Men sedan så står det detta:
"Trading administrator fee 2 % och Trading advisor fee 3 %. Rörlig avgift om 30% enbart på stigande avkastning överskjutande fondens högsta historiska NAV notering."

Frågan är vad ovanstående innebär?
Ja, frågan är också hur ofta avgiften tas ut.

Fruktansvärt höga avgifter, det finns det i alla fall ingen tvekan kring.
Citera
2008-11-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Spontant, så tror jag inte det.

Känns rimligare att köpa obligationer från riksgälden och nån billig indexfond som trackar MSCI World eller liknande.

nu ser man vilka fonder som man borde fått upp ögonen på tidigare, investerade i ett par hedgefonder bla superfund B i slutet av förra året, av alla 4 hedgefonder e det bara superfund som håller vad dom lovat - riskreducering. företagt kör teknisk analys o helautomatiserad handel med terminskontrakt (både råvaru o finansiella), de går lång/kort på över 100 terminsmarknader i hela världen, ingen korrelation till aktiemarknaden. var med i en dipp under sommarn men fonden sköter sig själv o stått emot all aktieturbulens, önskar man haft mer i portöljen

ligga i aktier känns skakigt idag, o inflation äter pengarna i maddrassen
Citera
2008-11-15, 18:41
Medlem
appe-s avatar
men ändå. som jag förstår det så är det här bara för högrisktagare i miljonärsklassen, antar jag.
Citera
2008-11-16, 22:52
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden74
nu ser man vilka fonder som man borde fått upp ögonen på tidigare, investerade i ett par hedgefonder bla superfund B i slutet av förra året, av alla 4 hedgefonder e det bara superfund som håller vad dom lovat - riskreducering. företagt kör teknisk analys o helautomatiserad handel med terminskontrakt (både råvaru o finansiella), de går lång/kort på över 100 terminsmarknader i hela världen, ingen korrelation till aktiemarknaden. var med i en dipp under sommarn men fonden sköter sig själv o stått emot all aktieturbulens, önskar man haft mer i portöljen

ligga i aktier känns skakigt idag, o inflation äter pengarna i maddrassen

Tog en snabbkoll på kursrörelserna under året. En överraskande hög volatilitet. Jag är inte alls säker på att avkastningen efter avgifter är värd risken. Den som lever får se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in