• 1
  • 2
2007-06-16, 10:02
Medlem
Segulahs avatar
Har läst tidigare om detta och till och med sett citat från quranen där detta behandlas. läste följande intervju och tyckte att det skulle passa sig på detta forum.
http://www.strategypage.com/militaryforums/91-1640.aspx
Citera
2007-06-16, 11:15
Medlem
Ful Fisks avatar
Skulle inte förvåna mig ett dugg, Muhammed var ju inte vän med judarna så självklart är ju inte Allah heller det.
Citera
2007-06-16, 13:29
Medlem
illums avatar
Judar får bo i Israel så mycket de vill så länge de underkastar sig sharia. Det gäller alla folk. Därav formuleringar som "as long as they keep their promise to god" och liknande.
Citera
2007-06-16, 14:30
Medlem
Segulahs avatar
det jag menade var att det inte gäller enligt shariya utan att quranen säger att israel är judarnas land, punkt.
Citera
2008-12-10, 08:35
Medlem
BlueStars avatar
Måste bumpa den här gamla tråden eftersom jag tycker det här ämnet är synnerligen intressant med tanke på den ständigt pågående Israel-Palestinakonflikten. Har Israel något stöd i Koranen och finns det något stöd för att det här området ska tillhöra judarna? Flygande Mattan & Co kanske kan utveckla detta lite och gärna förklara innebörden i följande suror jag hittade i Koranen:

-"Och Moses sade till folket: "Minns Guds välgärningar mot er, mitt folk, hur Han lät profeter uppstå bland er och gjorde er till herrar i eget hus och skänkte er det som Han inte har skänkt något [annat] folk i världen! Gå in i det heliga landet, som Gud har bestämt för er, mitt folk! Och vänd inte tillbaka - då har ni förlorat allt!" -Koranen 5:20-5:21

-"Men det folk som varit förödmjukat och föraktat gjorde Vi till arvingar till det land som Vi välsignat, dess östra såväl som dess västra delar. Så uppfylldes din Herres nådiga löfte till Israels barn [om belöning] för deras uthållighet; och Vi lade i ruiner allt vad Farao och hans folk hade byggt upp och ödelade deras odlingar." -Koranen 7:137

-"Därefter sade Vi till Israels barn: "Bo kvar i detta land! Men när löftet om uppståndelsen besannas skall Vi låta er stiga fram [med de andra] i en enda, myllrande människomassa." -Koranen 17:104

Som jag förstått det så är väl Israeliterna/Israels barn just judar och området som åsyftas det som motsvarar det nuvarande Israel? Eller tolkar muslimerna allt detta som att dessa människor skulle vara araber och landet vara Palestina? Om inte så finns det ju faktiskt stöd även i Koranen för en judisk närvaro i det här området.
Citera
2008-12-10, 10:49
Medlem
flygande mattans avatar
BlueStar

Du kan läsa tafsir angående verserna, det är det absolut bästa sättet att greppa vad det handlar om. Förutom att läsa verser i sitt sammanhang också förstås.

Citat:
-"Och Moses sade till folket: "Minns Guds välgärningar mot er, mitt folk, hur Han lät profeter uppstå bland er och gjorde er till herrar i eget hus och skänkte er det som Han inte har skänkt något [annat] folk i världen! Gå in i det heliga landet, som Gud har bestämt för er, mitt folk! Och vänd inte tillbaka - då har ni förlorat allt!" -Koranen 5:20-5:21
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=5&tid=13594

Läs gärna fortsättningen också;
''De svarade; ''Moses! I detta land bor ett folk av jättar och där kan vi inte gå in förrän de har lämnat det; men om de lämnar det skall vi gå in.'' (22)
''Då sade två av dem, (sant) gudfruktiga män som vunnit Guds välbehag: ''Gå in rakt emot dem genom stadsporten; om ni går in denna (väg), är det ni som får överhanden. Och lita till Gud, om ni är sanna troende!'' (23)
''(Men) de sade: ''Moses! I detta (land) går vi aldrig in så länge (jättarna) är kvar där. Gå, du och din Herre, och kämpa (mot dem)! Vi stannar här.'' (24)
''(Och Moses) bad: ''Herre! Jag har inte makt över någon utom mig själv och min bror (Aron), skilj oss från detta syndiga och trotsiga folk!'' (25)
(Gud) svarade: ''Detta (land) skall under fyrtio år vara förbjudet för dem och (under denna tid) skall de vandra omkring på jorden utan mål; men sörj inte över sådna trotsiga syndare.'' (26)

Citat:
-"Men det folk som varit förödmjukat och föraktat gjorde Vi till arvingar till det land som Vi välsignat, dess östra såväl som dess västra delar. Så uppfylldes din Herres nådiga löfte till Israels barn [om belöning] för deras uthållighet; och Vi lade i ruiner allt vad Farao och hans folk hade byggt upp och ödelade deras odlingar." -Koranen 7:137
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=7&tid=17784
Samma här, läs gärna fortsättningen;
''OCH VI förde Israels barn genom havet och därefter träffade de på et folk som hängav sig åt avgudadyrkan. Israels barn sade: ''Moses! Låt oss få en gud liksom de har gudar!'' Han svarade: ''Ni är sannerligen ett dåraktikt släkte!'' (138)
''Vad dessa (människor) ägnar sig åt är dömt till undergång och allt vad de har åstadkommit skall gå förlorat.'' (139)
''(Och) han sade: ''Skall jag söka efter en gud åt er vid sidan av Gud, som har gett er vad Han inte har gett någon annat folk?'' (140)

Det visar deras otacksamhet, att inte vara nöjda med det som Gud givit dem av välsignelser.

Citat:
-"Därefter sade Vi till Israels barn: "Bo kvar i detta land! Men när löftet om uppståndelsen besannas skall Vi låta er stiga fram [med de andra] i en enda, myllrande människomassa." -Koranen 17:104
(And We said to the Children of Israel after him: "Dwell in the land, then, when the final and the last promise comes near, We shall bring you altogether as mixed crowd.'') meaning, all of you, you and your ene mies. Ibn `Abbas, Qatadah and Ad-Dahhak said, "It means all together.''
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=17&tid=29758

Kommentar från Bernströms:
Enligt Razi betyder ordet lafif en människomassa av oräkneliga heterogena element, goda och onda, starka och svaga, framgångrika och olycksdrabbade - i korthet, ett snitt av mänskligheten i alla dess aspekter. Ordets uppgift här är uppenbarligen att en än gång avvisa judisk utkorelsetanke. Koranen slår fast att mänskligheten i sin helhet skall dömas på Uppståndelsens dag och att ingen skall ha en priviligierad ställning.

Citat:
Som jag förstått det så är väl Israeliterna/Israels barn just judar och området som åsyftas det som motsvarar det nuvarande Israel? Eller tolkar muslimerna allt detta som att dessa människor skulle vara araber och landet vara Palestina? Om inte så finns det ju faktiskt stöd även i Koranen för en judisk närvaro i det här området.
Vet inte vilket område det rör sig om så kan inte svara på det. Ser ingen som verserna som 'en Palestinafråga' däremot, utan snarare att det handlar om Israels barn upproriskhet när det gäller gudstro.
Senast redigerad av flygande mattan 2008-12-10 kl. 10:53.
Citera
2008-12-10, 14:16
Medlem
anjoh66s avatar
Ja enligt muhammed var ju adam 27,5 meter lång och sedan har vi människor blivit mindre

Alltså 5 gånger större än en giraff, man kan undra varför? Han måste ha haft svårt att ens bygga sig en stol att sitta på
Citera
2008-12-10, 17:05
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Ja enligt muhammed var ju adam 27,5 meter lång och sedan har vi människor blivit mindre

Alltså 5 gånger större än en giraff, man kan undra varför? Han måste ha haft svårt att ens bygga sig en stol att sitta på
Jämför med tideräkningen - så kanske det går upp ett ljus.
Citera
2008-12-10, 19:30
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Jämför med tideräkningen - så kanske det går upp ett ljus.

Vad har tideräkningen med Adams längd att göra?

Nu stollar du till det mer än vanligt!
Citera
2008-12-11, 17:07
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:

Många tror att universums tillblivelse och annat räknas i 24-timmarsdygn. Icke sa nicke.
Har arkeologer hittat något att kunna motsäga att den första människan var extremt lång, jämfört med idag menar jag? Om inte - inte mycket att orda om för min del.
Citera
2008-12-11, 17:09
Medlem
pjalles avatar
Citat:

Han/hon är bara extremt hjärntvättad. Bara att ignorera.
Citera
2008-12-11, 17:28
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Många tror att universums tillblivelse och annat räknas i 24-timmarsdygn. Icke sa nicke.
Har arkeologer hittat något att kunna motsäga att den första människan var extremt lång, jämfört med idag menar jag? Om inte - inte mycket att orda om för min del.

Om människor förr i tiden var längre än oss borde man väl kunna hitta kvarlevor typ skelett eller liknande.

Nej det är snarare motsatsen att människor förr var kortare än oss.

Men visst muhammed har ju sagt det ahahahahahaha

Du e för skön, ja islam har verkligen lyckats med dig LOL, du går på alla lögner som producerats för att ge skenet av islams sanning, du tror säkert på dom där träden i Tyskland som står i shahada position och döljs från allmänheten av myndigheterna.

Eller att muhammed står skrivet på mars med arabisk text hahahahahaha

http://www.faithfreedom.org/oped/sina40428.htm
Senast redigerad av anjoh66 2008-12-11 kl. 17:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in