BlueStar
Du kan läsa tafsir angående verserna, det är det absolut bästa sättet att greppa vad det handlar om. Förutom att läsa verser i sitt sammanhang också förstås.
Citat:
-"Och Moses sade till folket: "Minns Guds välgärningar mot er, mitt folk, hur Han lät profeter uppstå bland er och gjorde er till herrar i eget hus och skänkte er det som Han inte har skänkt något [annat] folk i världen! Gå in i det heliga landet, som Gud har bestämt för er, mitt folk! Och vänd inte tillbaka - då har ni förlorat allt!" -Koranen 5:20-5:21
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=5&tid=13594
Läs gärna fortsättningen också;
''De svarade; ''Moses! I detta land bor ett folk av jättar och där kan vi inte gå in förrän de har lämnat det; men om de lämnar det skall vi gå in.'' (22)
''Då sade två av dem, (sant) gudfruktiga män som vunnit Guds välbehag: ''Gå in rakt emot dem genom stadsporten; om ni går in denna (väg), är det ni som får överhanden. Och lita till Gud, om ni är sanna troende!'' (23)
''(Men) de sade: ''Moses! I detta (land) går vi aldrig in så länge (jättarna) är kvar där. Gå, du och din Herre, och kämpa (mot dem)! Vi stannar här.'' (24)
''(Och Moses) bad: ''Herre! Jag har inte makt över någon utom mig själv och min bror (Aron), skilj oss från detta syndiga och trotsiga folk!'' (25)
(Gud) svarade: ''Detta (land) skall under fyrtio år vara förbjudet för dem och (under denna tid) skall de vandra omkring på jorden utan mål; men sörj inte över sådna trotsiga syndare.'' (26)
Citat:
-"Men det folk som varit förödmjukat och föraktat gjorde Vi till arvingar till det land som Vi välsignat, dess östra såväl som dess västra delar. Så uppfylldes din Herres nådiga löfte till Israels barn [om belöning] för deras uthållighet; och Vi lade i ruiner allt vad Farao och hans folk hade byggt upp och ödelade deras odlingar." -Koranen 7:137
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=7&tid=17784
Samma här, läs gärna fortsättningen;
''OCH VI förde Israels barn genom havet och därefter träffade de på et folk som hängav sig åt avgudadyrkan. Israels barn sade: ''Moses! Låt oss få en gud liksom de har gudar!'' Han svarade: ''Ni är sannerligen ett dåraktikt släkte!'' (138)
''Vad dessa (människor) ägnar sig åt är dömt till undergång och allt vad de har åstadkommit skall gå förlorat.'' (139)
''(Och) han sade: ''Skall jag söka efter en gud åt er vid sidan av Gud, som har gett er vad Han inte har gett någon annat folk?'' (140)
Det visar deras otacksamhet, att inte vara nöjda med det som Gud givit dem av välsignelser.
Citat:
-"Därefter sade Vi till Israels barn: "Bo kvar i detta land! Men när löftet om uppståndelsen besannas skall Vi låta er stiga fram [med de andra] i en enda, myllrande människomassa." -Koranen 17:104
(And We said to the Children of Israel after him: "Dwell in the land, then, when the final and the last promise comes near, We shall bring you altogether as mixed crowd.'') meaning, all of you, you and your ene mies. Ibn `Abbas, Qatadah and Ad-Dahhak said, "It means all together.''
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=17&tid=29758
Kommentar från Bernströms:
Enligt Razi betyder ordet lafif en människomassa av oräkneliga heterogena element, goda och onda, starka och svaga, framgångrika och olycksdrabbade - i korthet, ett snitt av mänskligheten i alla dess aspekter. Ordets uppgift här är uppenbarligen att en än gång
avvisa judisk utkorelsetanke. Koranen slår fast att mänskligheten i sin helhet skall dömas på Uppståndelsens dag och att ingen skall ha en priviligierad ställning.
Citat:
Som jag förstått det så är väl Israeliterna/Israels barn just judar och området som åsyftas det som motsvarar det nuvarande Israel? Eller tolkar muslimerna allt detta som att dessa människor skulle vara araber och landet vara Palestina? Om inte så finns det ju faktiskt stöd även i Koranen för en judisk närvaro i det här området.
Vet inte vilket område det rör sig om så kan inte svara på det. Ser ingen som verserna som 'en Palestinafråga' däremot, utan snarare att det handlar om Israels barn upproriskhet när det gäller gudstro.