Citat:
Ursprungligen postat av fredrik_k
Kan ngon upplysa mig mer om denna nyhet? En nyhet om ett frslag som, om jag frsttt det rtt, r fantastiskt god i den bemrkelsen att det borde kunna minska flyktingstrmmen till Sverige inom en snar framtid.
Fljdfrgan r varfr denna viktiga nyhet inte ftt strre uppmrksamhet i svensk media?
Tja, jag har lst om det i Svenska tidningar och debattprotokoll men kan inte minnas ngon strre uppmrksamhet i TV nyheterna n. Endast relaterat till kortare intervjuer frn Tobias Billstrm.
Det framkommer dock att ett antal lnder kommer insistera p undantagsregler och att det kommer skrivas in sdana i slutdokumentet. I praktiken kommer ett land aldrig ptvingas ngra flyktingar.
Frdelningsprincipen kan innebra en avlastning fr Sverige men det kan likvl betyda att en ny situation uppstr dr vi mste brja oroa oss ver Afrikanska btflyktingar och asiater som i strre utstrckning idag gr till andra lnder. Vi fr vl se hur det blir, men som sagt det kommer finnas en fet lista p bortfrklaringar som enkilda lnder kan utnyttja.