• 1
  • 2
2007-06-16, 13:42
Medlem
I DN idag, 16/6, (ej online) r en strre artikel publicerad om utvandringen frn Irak, under rubriken "Strsta flyktingvgen sedan 1948". Egentligen finns inga nyheter i artikeln. Det konstateras terigen att drygt hlften av alla asylskande irakier som invandrar till Europa tar sig till Sverige, vilket r fullt naturligt d Sverige r det land som ger strst mjlighet att f en asylanskan beviljad.

Det str dock en liten faktaruta i artikeln: "I veckan presenterade EU-kommissionen ett frslag om gemensamma regler som gr att chansera fr en person att f asyl i EU r lika stora oavsett vilket land han/hon sker sig till. Bakgrunden r att vissa lnder, exempelvis Sverige, drabbats hrdare av flyktingstrmmarna n andra."

Det hr finner jag mycket intressant. Inte bara fr att journalisten Salam Karam vljer det negativa ordvalet att Sverige "drabbats" av flyktingar, utan ocks fr att denna nyhet om EU-kommissionens frslag totalt har undgtt mig. Nu kan det frvisso vara s att jag inte varit tillrckligt uppmrksam, men efter att googlat om saken hittar jag inte en enda artikel som berr mnet.

Kan ngon upplysa mig mer om denna nyhet? En nyhet om ett frslag som, om jag frsttt det rtt, r fantastiskt god i den bemrkelsen att det borde kunna minska flyktingstrmmen till Sverige inom en snar framtid.

Fljdfrgan r varfr denna viktiga nyhet inte ftt strre uppmrksamhet i svensk media?
Citera
2007-06-16, 14:31
Medlem
Ankdammsmans avatar
Det var en mycket bra artikel (kan tyvrr inte hitta den i ntupplagan). Sannolikt beror det p att artikelfrfattaren behrskar den arabiska kulturen och sprket, och drmed till skillnad frn pk-journalisterna kan gra vettig research.

Vad gller gemensamma asylregler s vore det typiskt om EU nnu en gng rddar Sverige. Lita p att EU-motstndarna inte kommer att fatta sambandet den hr gngen heller.
Citera
2007-06-16, 14:31
Medlem
knightones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik_k
Kan ngon upplysa mig mer om denna nyhet? En nyhet om ett frslag som, om jag frsttt det rtt, r fantastiskt god i den bemrkelsen att det borde kunna minska flyktingstrmmen till Sverige inom en snar framtid.

Fljdfrgan r varfr denna viktiga nyhet inte ftt strre uppmrksamhet i svensk media?

Tja, jag har lst om det i Svenska tidningar och debattprotokoll men kan inte minnas ngon strre uppmrksamhet i TV nyheterna n. Endast relaterat till kortare intervjuer frn Tobias Billstrm.

Det framkommer dock att ett antal lnder kommer insistera p undantagsregler och att det kommer skrivas in sdana i slutdokumentet. I praktiken kommer ett land aldrig ptvingas ngra flyktingar.

Frdelningsprincipen kan innebra en avlastning fr Sverige men det kan likvl betyda att en ny situation uppstr dr vi mste brja oroa oss ver Afrikanska btflyktingar och asiater som i strre utstrckning idag gr till andra lnder. Vi fr vl se hur det blir, men som sagt det kommer finnas en fet lista p bortfrklaringar som enkilda lnder kan utnyttja.
Citera
2007-06-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Vad gller gemensamma asylregler s vore det typiskt om EU nnu en gng rddar Sverige.
Det typiskt svenska vore vl snarare att krva en egen patentlsning som gr stick i stv mot resten av EU, varvid vi hamnar i EU-domstolen och frlorar, varp svenska politiker tolkar domslutet som en seger fr den svenska linjen.
Citera
2007-06-16, 15:35
Medlem
Mycket positivt, men typiskt att dom inte lagt ut den p ntet. Sn hr info fr inte f fr vid spridning.
Citera
2007-06-16, 15:43
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag vntar med att fira tills jag ser med egna gon vad detta innebr i praktiken. Billstrm kommer skert att slss med nbbar och klor fr att Sverige ska f fortstta ta emot absurda mngder med asylskande.
Citera
2013-06-11, 19:59
Medlem
Hungaros avatar
Nu r det fastslagit och den anti-europeiska horan Cecilia Wikstrm (FP) grter trar ver detta "magiska" asylpaket. Kanske ven hon kan f sin egna gulliga Kunta Kinte och g med i rasfrrdarklubben.
Citat:
Efter frhandlingar i mer n 13 r fr EU gemensamma regler fr hur asylskande ska tas emot och behandlas.

Vi skriver historia. Asylpaketet har blivit verklighet och en skapelse som vi alla har anledning att vara stolta ver, sade svenska EU-parlamentsledamoten Cecilia Wikstrm (FP), som varit ansvarig fr en del av parlamentets arbete med paketet, i en debatt i Strasbourg p tisdagen infr det formella godknnandet p onsdagen.
I de gemensamma reglerna sls bland annat fast hur lng tid det maximalt fr ta att behandla en asylanskan och hur minderriga och srskilt drabbade ska behandlas.

http://www.sydsvenskan.se/varlden/ge...ylregler-i-eu/
Citera
2013-06-11, 21:36
Medlem
Frgan fr svensk del handlar snarare om huruvida asylpaketet innehller regler rrande frdelning av asylmottagningen inom EU.
Citera
2013-06-12, 20:55
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Frgan fr svensk del handlar snarare om huruvida asylpaketet innehller regler rrande frdelning av asylmottagningen inom EU.
S din sikt r att det r oerhrt bra att tvinga lnder odemokratiskt att ta del av en asylinvandring som man inte ens vill ha? Har jag frsttt detta rtt, du r allts fr diktatur?
Citera
2013-06-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
S din sikt r att det r oerhrt bra att tvinga lnder odemokratiskt att ta del av en asylinvandring som man inte ens vill ha? Har jag frsttt detta rtt, du r allts fr diktatur?

Jag har inte nmnt ngonting om huruvida frdelningskrav r ngonting bra. Allt jag sger r endast att Sverige redan har regler fr behandling av asylanskan med mera, varfr enbart dessa delar inte blir ngon strre nyhet eller genomslag fr svensk del. Det som fr genomslag fr svensk del r om asylpaketet innehller frdelningskrav rrande asylmottagningen.

Vad angr EU och diktaturer r EU ingen diktatur. EU r en verstatlig institution som medger frivilligt tilltrde. EU lagstiftar i en demokratisk ordning, dr unionsmedborgare garanteras transparens.
Citera
2013-06-15, 17:08
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Kommer det att gra ngon skillnad fr Sverige? Om nu denne mnniska som ftt asyl i Grekland vill flytta till Sverige, kommer vi inte d att tvingas ta hand om den nd? Vilka regler gller? r det bara pensionrer vi inte kan neka att flytta till Sverige? Det finns det domstolsbeslut p att det gr inte.
Sedan r frgan hur mnga undantag kommer Sverige att under stenhrda frhandlingar kunna driva igenom. Att Sverige ska ha rtt att ge asyl till alla HBTQ-personer? Alla som har en rsinkomst understigande det svenska medianvrdet p en rsinkomst? Osv.....
Citera
2013-06-15, 21:20
Medlem
Caesar Johansens avatar
Som jag har frsttt det hela s innebr det nya asylpaketet att EU-lnderna fr samma regler fr hur asylskare ska behandlas, och hur deras anskningar ska prvas. Det innebr dock ingen frdelning av trycket mellan olika lnder per automatik. Tyskland, Frankrike, England och Sverige kommer frmodligen ven i fortsttningen ta emot ungefr 90% av alla asylskare. Det kan DOCK innebra att fler asylskare i praktiken kan komma att f asyl i de lnder dr de s att sga "hamnar" efter att de har hoppat ver grnsen. Det kan i praktiken innebra ett kat antal beviljade asylanskningar i lnder som Grekland, Polen, Ungern, Litauen och andra "toleranta lnder". Vilket naturligtvis kommer innebra en n mer kad frmlingsfientlighet och ett n strre EU-motstnd i nmnda lnder. Det r snarare dr vi kommer se en scen-frndring, i Sverige kommer det nya paket innebra vldigt lite.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2013-06-15 kl. 21:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in