Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-26, 11:26
Medlem
Yarskis avatar
Jag kan knappast vara ensam om att ha noterat att FB senaste åren fyllts allt mer av idiotiska inlägg, men enorma faktamissar, historielöshet och bara allmän dumhet. Anledningen är att 90-talisterna nått upp i FB-åldern (15-16 år) och börjat spamma. Varför är 90-talisterna så mycket dummare är t ex oss 80-talister? Är det skolan som blivit så rutten att 90-talisterna inte ens brytt sig om att allmänbilda sig på egen hand, som vi 80-talister gjorde? Minns att det snackades en massa för en 5-6 år sedan om att 90-talisterna skulle bli så inflytelserika och komma med så mycket nytt och intressant när de växt upp, men just nu känns det snarare som att de är de nya 40-talisterna.
Citera
2007-06-26, 11:33
Medlem
AlitheSeconds avatar
90-talisterna är så sönder spammade i hjärnan av all tv-reklam och popups från Internet Explorer så att det är synd om dem! Sen att den svenska skolan har förfallit under många år och den finna kulturberikningen gör inte saken bättre.
Citera
2007-06-26, 11:38
Medlem
core_s avatar
Vet inte om det är så rätt att upphöja oss 80-talister till skyarna iofs...menmen

90-talisterna är tamigfan bara en plåga på alla vis. Katiga ungjävlar är vad dom där. Personligen tror jag att det beror på att dom inte fick se samma kvalitativa barnprogram som gick under en annans uppväxttid.
Det och att deras fjortisfyllor nuförtiden består av alkoläsk
Citera
2007-06-26, 11:44
Medlem
GomerPyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Vet inte om det är så rätt att upphöja oss 80-talister till skyarna iofs...menmen

90-talisterna är tamigfan bara en plåga på alla vis. Katiga ungjävlar är vad dom där. Personligen tror jag att det beror på att dom inte fick se samma kvalitativa barnprogram som gick under en annans uppväxttid.
Det och att deras fjortisfyllor nuförtiden består av alkoläsk

Haha, de gamla barnprogrammen var bättre...Trasdockorna, Pippi Pelikan, Fem myror är fler än fyra elefanter och så vidare

Nittiotalisterna verkar vara så vana vid att hitta all information över Internet och att allting ska vara så nytt som möjligt. Visserligen är jag född -87 så det är bara tre års skillnad, men jag fick min första dator med Internet i sjuan.
Citera
2007-06-26, 11:56
Medlem
Jag skulle vilja ändra på rubriken till "80- och 90-talisterna - helt .........."
Citera
2007-06-26, 12:16
Medlem
Kivans avatar
Du slog huvudet på spiken - 90-talisterna är med största sannolikheten de nya 40-talisterna. Egoistiska, självgoda och oförskämda.

Jag tänker inte påstå att vi 80-talister är mycket att hänga i julgranen, osäkra och smått korkade som vi är, men vi har i alla fall folkvett och kan bete oss. Överlag skulle jag säga att 80-talister är den mest sympatiska generationen. Det är alltid lätt och avslappnat att umgås med dem.

Jag minns när jag började skolan och man var livrädd för högstadiekillarna, man trodde att de skulle mörda en bara man tittade på dem. 90-talisterna tycks inte ha begåvats med sådant förnuft och minsta lilla glop kan vara hur kaxig som helst, till och med mot en vuxen människa. När man gick i högstadiet hjälpte det inte hur mycket man än gav dem stryk, kaxiga var de ändå.

Orsaken torde ligga i dagens fårskalliga "curling"-föräldrar som skämmer bort ungarna oändligt och låter dem uppföra sig hur som helst.

Jag förutspår att sedvänjan med barnaga snarligen kommer att återupptas, då detta inte håller i längden.
Citera
2007-06-26, 12:31
Medlem
Puscifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Du slog huvudet på spiken - 90-talisterna är med största sannolikheten de nya 40-talisterna. Egoistiska, självgoda och oförskämda.

Jag tänker inte påstå att vi 80-talister är mycket att hänga i julgranen, osäkra och smått korkade som vi är, men vi har i alla fall folkvett och kan bete oss. Överlag skulle jag säga att 80-talister är den mest sympatiska generationen. Det är alltid lätt och avslappnat att umgås med dem.

Jag minns när jag började skolan och man var livrädd för högstadiekillarna, man trodde att de skulle mörda en bara man tittade på dem. 90-talisterna tycks inte ha begåvats med sådant förnuft och minsta lilla glop kan vara hur kaxig som helst, till och med mot en vuxen människa. När man gick i högstadiet hjälpte det inte hur mycket man än gav dem stryk, kaxiga var de ändå.

Orsaken torde ligga i dagens fårskalliga "curling"-föräldrar som skämmer bort ungarna oändligt och låter dem uppföra sig hur som helst.

Jag förutspår att sedvänjan med barnaga snarligen kommer att återupptas, då detta inte håller i längden.

Ellerhur! När man gick i mellan/högstadiet. Så vågade man inte ens vistas på de äldres skolgård. Men nu är till och med dom som knappt lärt sig prata där och skriker div skällsord.

Jag fattar inte hur det kan ha gått så snätt. Nej. Ha respekt för dom som är äldre!
Citera
2007-06-26, 13:17
Medlem
Kan inget mer än att hålla med. Ser bland annat en attityd hos 90-talister som inte fannas i samma utsträckning hos oss 80-talister. Numera är det okej att inte respektera andra medmänniskor, skriva odrägligt och prata blattesvenska. Men man ska inte generallisera. Det finns dem som har något bakom pannbenet också, men tro fan att resten inte har det.

Mycket beror väl på skolan, samhället generellt och Sveriges integrationspolitik. Det är lätt att sitta och klaga här på FB, dessvärre gör vi inget åt saken. Vi skulle behöva en regering som inte bara utreder ekobrott.
Citera
2007-06-26, 13:37
Medlem
Elenhins avatar
Ja, jag tror faktiskt att dom är det.
Citera
2007-06-26, 14:20
Medlem
JoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan

Där tror jag absolut du har rätt. 90-talisterna är uppvuxna med att få som de vill och inte behöva anstränga sig eller tänka själva. Det ska bli intressant att se hur det går när den stora 90-tals-massan flyttar hemifrån. Ska deras stackars föräldrar serva dem då också?

Jag tror att den största orsaken ligger i deras föräldrageneration, 70-talisterna. De är så fokuserade på karriär, bantning, sommarsemester och att hålla sig ungdomlig att de försummar sin avkomma. Jag tror att 80-talisterna kommer vara lite mer avslappnad när de kommer upp i den åldern. De vet att de är screwed från början så det är inget att stressa upp sig över. 40-talisterna har förstört deras pensioner, elmarknad, utbildning, vård och därmed politikerförtroende.

Man kan ju även säga att alla generationer under uppväxt utlöst reaktioner som den här. Att de äldre förfasas över ungdomens förfall är inte direkt något nytt.
Citera
2007-06-26, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoK
Jag tror att den största orsaken ligger i deras föräldrageneration, 70-talisterna.

90-talisternas föräldrar är väl i stor utsträckning 60-talister?
Citera
2007-06-26, 14:46
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haye
90-talisternas föräldrar är väl i stor utsträckning 60-talister?

Ja, 60-talisterna var allt från 21 år till 39 år på 90-talet. 70-talisterna var allt från 11 år till 29 år.

70-talisterna är i större utsträckning föräldrar till barn födde på detta årtusende, ska bli intresssant att se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in