Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Orsaken torde ligga i dagens fårskalliga "curling"-föräldrar som skämmer bort ungarna oändligt och låter dem uppföra sig hur som helst.
Där tror jag absolut du har rätt. 90-talisterna är uppvuxna med att få som de vill och inte behöva anstränga sig eller tänka själva. Det ska bli intressant att se hur det går när den stora 90-tals-massan flyttar hemifrån. Ska deras stackars föräldrar serva dem då också?
Jag tror att den största orsaken ligger i deras föräldrageneration, 70-talisterna. De är så fokuserade på karriär, bantning, sommarsemester och att hålla sig ungdomlig att de försummar sin avkomma. Jag tror att 80-talisterna kommer vara lite mer avslappnad när de kommer upp i den åldern. De vet att de är screwed från början så det är inget att stressa upp sig över. 40-talisterna har förstört deras pensioner, elmarknad, utbildning, vård och därmed politikerförtroende.
Man kan ju även säga att alla generationer under uppväxt utlöst reaktioner som den här. Att de äldre förfasas över ungdomens förfall är inte direkt något nytt.