2006-12-27, 18:08
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Och på vilket sätt skulle detta vara omöjligt, bara för att det låter suspekt med dagens världssyn?

Jag kanske är lite för rationell av mig, för att ta till mig såna där fantasier...
Citera
2006-12-27, 18:10
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navigator
Ja? Var är problemet?

Om du inte ens inser problemet, så är det verkligen illa däran...
Citera
2006-12-27, 18:10
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Jag kanske är lite för rationell av mig, för att ta till mig såna där fantasier...
Du har alltså inget att komma med?

Citat:
Om du inte ens inser problemet, så är det illa däran...
Du kunde inte skriva något vettigare? Till exempel svara på frågan?
Citera
2006-12-27, 18:12
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Om du tror att universum ska bete sig på ett sätt som människans sunda förnuft anser vara rationellt så är du sannerligen obildad.
Rationalitet och sunt förnuft funkar inte på naturen och man kan alltså inte rationalisera sig fram till hur världen borde se ut och tro att det ska stämma. Det behövs observationer och inte bara spekulationer.
Citera
2006-12-27, 18:14
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Om du tror att universum ska bete sig på ett sätt som människans sunda förnuft anser vara rationellt så är du sannerligen obildad.
Rationalitet och sunt förnuft funkar inte på naturen och man kan alltså inte rationalisera sig fram till hur världen borde se ut och tro att det ska stämma. Det behövs observationer och inte bara spekulationer.

Problemet är att det inte har gjorts observationer kring denna "biljondels ärta"...
Citera
2006-12-27, 18:16
Medlem
maddalos avatar
Hmm, om nu big bang är början av universum och dimensionerna i det är det väl meningslöst att tala om förstadiet som "litet" över huvud taget? Litet är ju ett rumsligt begrepp, för att inte tala om relativt, och rummet och relationerna i det, kom ju först efter själva smällen.
Citera
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Problemet är att det inte har gjorts observationer kring denna "biljondels ärta"...
Vad menar du med inte gjorts observationer kring? Utveckla, tack.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Nu är det enligt BB så (om jag förstått saken rätt) att punkten hade en så hög temperatur att ämnena var i plasmatillstånd vilket gjorde att den lilla ärta bestod av lösa elementarpartiklar vilka tar betydligt mindre plats än om det vore atomer.
Okej. Vad var det som utlöste en reaktion som gjorde att denna lilla ärta expanderade och formades till det som vi kallar universum idag?
Citat:
Det "var" inte ens en liten ärta...enligt myten så var det någon biljondel av en liten ärta...

Och i denna biljondels ärta, fick enligt myten lösa elementarpartiklar motsvarande BILJONER stjärnor och galaxer plats...
Det är ju det som gör att jag tycker att big bang låter högst osannolik.
Citera
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Nej, men gott om saker i kanske en miljarddels ärtas storlek.
Singulariteterna i svarta hål är också observationellt påvisade och är något med oändligt mycket samma samlat i en enda punkt, fullt jämförbart med den "biljondels ärta" du tjafsar om...

Så du har alltså inget vatten på din kvarn, som vanligt...
Citera
2006-12-27, 18:19
Bannlyst
Citat:
Nej, men gott om saker i kanske en miljarddels ärtas storlek.
Singulariteterna i svarta hål är också observationellt påvisade och är något med oändligt mycket samma samlat i en enda punkt, fullt jämförbart med den "biljondels ärta" du tjafsar om...

Så du har alltså inget vatten på din kvarn, som vanligt...
Svarta hål är i och för sig mycket intressanta att studera för att förstå sig på universums skapelse. Problemet är bara att vi inte vet vad som finns i det "svarta hålet". Och vi vet inte exakt hur dessa svarta hål funkar heller, eftersom vi har bara observerat stjärnor sugas in i dem. Jag tror att vår världsbild kommer att ändras en hel del när vi börjat komma långt ut i rymden, och först då kanske vi har en bättre uppfattning om hur universum skapades.

Först måste vi erövra universum, sedan kan vi bättre förstå oss på dess historia (you can quote me on that by the way )
Citera
2006-12-27, 18:21
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Okej. Vad var det som utlöste en reaktion som gjorde att denna lilla ärta expanderade och formades till det som vi kallar universum idag?
Varför inte ställa den frågan i religionsforumet istället? Sist jag kollade var BB en naturvetenskaplig modell och inte en teologisk.

Citat:
Det är ju det som gör att jag tycker att big bang låter högst osannolik.
Du har upprepat det i 29 inlägg i tråden nu. Jag tror att alla har förstått det. Vad sägs om att, för lite omväxlings skull, skriva något inlägg med vettig substans och något relevant innehåll? Kanske några vettiga argument som stödjer dina uttalanden?
Citera
2006-12-27, 18:25
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Svarta hål är i och för sig mycket intressanta att studera för att förstå sig på universums skapelse. Problemet är bara att vi inte vet vad som finns i det "svarta hålet".
Vad sägs om den materia som sugits in i det? Komprimerat till en (mer eller mindre) singularitet? Eller är det också för osannolika sagor för herrn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in