Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-11, 21:33
  #8641
Medlem
roleones avatar
Vid jakt, Eka Swingblade. Vid friluft, en Kansbol eller en mindre Eka utan buköppnare. Alltid en Leatherman wave i andra fickan. Helst i signalfärg så man inte tappar bort dem.
Citera
2023-05-27, 12:25
  #8642
Medlem
-Andreas-s avatar
Prövade ett tag den full tång 'Mora Garberg' men insåg att den vanliga 'Mora 2000' är lättare att använda, har betydligt bättre form/vinklar på bladets slipningar o bara känns bättre i näven. Har liten yxa bredvid, istället för att ha en full tang kniv.
Citera
2023-06-18, 06:20
  #8643
Medlem
Fällkniven F1 CoS.
Otrolig kniv, har klyvt vanliga ved längder till mer lämpligt tändved med hammare och denna kniv är sanslöst bra
Jag har försökt pressa kniven till det yttersta men knappt synbart slitage. Skäret håller något så jävulskt. Visst kniven kostar en slant men otroligt prisvärd. https://beredd.se/butik/knivar/fallk.../#product_meta
Citera
2023-06-18, 11:14
  #8644
Medlem
Jag har en helt vanlig kampfmesser KM2000 från Eickhorn-Solingen. Det finns många piratkopior pga det är Bunderwehrs standardkniv men de som är gjorda med ekorrstämpeln och serienummer har mycket bra egenskaper i stålet. Orginalknivarna går på 1500 SEK ungefär.

Det är svartoxiderad stridskniv med tanto-spets och sågslipad del på bladet och mycket vass. Men för mig är att den är en NATO-kniv med japansk utformning och används av tyska hären och tillverkad i Solingen som har tillverkat blad sedan medeltiden gör att den har en speciell plats i hjärtat.

Det är helt enkelt en bit mycket vass stål, full tang, lång som en underarm och det naturliga verktyget och vapnet, allt jag vill ha av en större kniv. Den tål allt.

Har diverse mindre knivar för mindre arbeten, där är en vanlig puukko eller Mora bra.
Citera
2023-07-23, 10:41
  #8645
Medlem
trewqs avatar
Vad är er erfarenhet av kinaknivar från aliexpress? Specifikt Petrified fish, om ni har använt dessa?
Citera
2023-07-23, 10:48
  #8646
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeftHookRight
Fällkniven F1 CoS.
Otrolig kniv, har klyvt vanliga ved längder till mer lämpligt tändved med hammare och denna kniv är sanslöst bra
Jag har försökt pressa kniven till det yttersta men knappt synbart slitage. Skäret håller något så jävulskt. Visst kniven kostar en slant men otroligt prisvärd. https://beredd.se/butik/knivar/fallk.../#product_meta

Är det inte lite av en ploj? Grejen är väl att det är den officiella kniven för Formula 1
Den är ju väldigt lätt och så, men bra kniv, nja...
Citera
2023-07-23, 11:08
  #8647
Medlem
Sextiopluss avatar
Jag har en Mora 2000 sedan många år. Den går att bryna vass trots att den är rostfri. Har hållit ihop väldigt bra, gäller även skidan och det bekväma skaftet av något syntetmaterial.

Tidigare hade jag moraknivar av kolstål och med träskaft, blir mycket vassa men slits ut snabbt och skaften tål vatten dåligt.
Citera
2023-07-27, 19:56
  #8648
Medlem
Köpte mig en ny Mora 2000, saknade den gamla borttappade. Efter mindre än 5 minuters täljande i torr björk har eggen rullat sig på ett ställe..lättfixat förvisso, men lite besviken är jag allt.
Citera
2024-01-24, 23:47
  #8649
Medlem
Peter77s avatar
Har länge kännt att jag vill ha ngt vettigt multitool där jag inte saknar något.

Framförallt tång behöver finnas men inte huvudfunktion, den behöver inte vara Leathermanklass men så att det finns. Bra att få tag i saker med. Use caset är väl outdoor/allround men såklart inte tälja etc. Fokus på hyfsad kniv, tång ska finnas. Sågtandat blad kan vara bra men har ej behövt än. Korkskruv då jag ej äger någon måste finnas. Pincett måste finnas.
Stjärn/flatmejsel ska finnas men i övrigt ingen fokus på det.
Sax måste finnas och den ska gärna vara bra på att klippa. Fjädern inte superviktig.

Har landat i att det då står mellan Victorinox Work Champ XL eller Work Champ om jag kan klara mig utan sågtandat blad och lite sådant. Förstoringsglas är inte viktigt, därför väljer jag bort swiss champ samt även pga handtagsdesignen. Samt liner lock.

Så det finns egentligen bara Work Champ XL eller den lite tunnare Work Champ som fyller alla grundbehoven.

Återstår vilken man känner är tolerablast i handen. Har ej haft någon Victorinox tidigare men de behöver knappast beskrivas närmare.

Har valt bort andra multitools, de har ofta utmärkta knivblad och rejäl tång, men saknar alltid korkskruv, pincett och oftast ganska kass sax.

Därför tror jag att om man inte vill ha en rejäl tång men vill ha en, samt pincett, korkskruv och en bra sax så är någon av dessa bra allroundverktyg.
__________________
Senast redigerad av Peter77 2024-01-24 kl. 23:56.
Citera
2024-01-27, 20:30
  #8650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Är det inte lite av en ploj? Grejen är väl att det är den officiella kniven för Formula 1
Den är ju väldigt lätt och så, men bra kniv, nja...
Nej F et står för Flyg eftersom det är Flygvapnets kniv stridspilot bär med sig som överlevnadskniv. Vanliga soldater har S1, tror S står för Skog.
Citat:
Det är ingen hemlighet att det svenska Flygvapnet sedan 1995 använder sig av modell F1 som sin officiella överlevnadskniv
https://fallkniven.se/kniv/f1wolf/
Citera
2024-03-27, 10:37
  #8651
Medlem
orvarens avatar
Hultafors GK
carbon steel 2204
(Grönt skaft)

Ska börja plåga den snart,den har fått otroligt bra recension från DBK..

Har slipat till eggen så den är mer vass,än trubbig..

Ska försöka återkomma hur den funkat..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback