Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-05, 19:24
  #1
Medlem
dePauls avatar
Knivar är som bekant ett kärt ämne. Skriv gärna och berätta vilken kniv du använder till jakt, fiske eller helt enkelt till vardags. Berätta om du föredrar fastbladare eller fällknivar.

Personligen så har jag en förkärlek för fällknivar pga deras mekaniska attribut. Men visst finns det "ruskiga" fastbladare som man önskar man hade i sin samling .

~Paul~
Citera
2007-07-05, 19:54
  #2
Medlem
gaylordfuckers avatar
jag använder mig av en spec plus tanto 8, föredrar större knivar då det är bra till att hugga med.
En fällkniv är bra på sitt sätt då den är smidigare, lättare.
Citera
2007-07-05, 20:01
  #3
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker
jag använder mig av en spec plus tanto 8, föredrar större knivar då det är bra till att hugga med.
En fällkniv är bra på sitt sätt då den är smidigare, lättare.
Vilken längd på bladet?

Är du nöjd med AISI 1095 stålet? Har du slipat/brynt kniven och i så fall på vilket sätt? Varför just en tanto?? Eftersom du skriver att du vill hugga med kniven så borde ju en tanto vara det sämsta alternativet?

~Paul~
Citera
2007-07-05, 20:08
  #4
Medlem
BlackSheeps avatar
Brusletto Falken
Citera
2007-07-05, 20:17
  #5
Medlem
eldstals avatar
Jag använder oftast en helt vanlig Mora 2000, funkar till det mesta och man behöver inte vara rädd om den. Men hade dock velat ha en lite finare kniv Tex en F1 Men det tillåter inte ekonomin.

Fällknivar är bra speciellt för att de är smidiga men dem duger inte som en ute-i-skogen kniv då ska det vara nått stadigare.
Citera
2007-07-05, 20:22
  #6
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vilken längd på bladet?

Är du nöjd med AISI 1095 stålet? Har du slipat/brynt kniven och i så fall på vilket sätt? Varför just en tanto?? Eftersom du skriver att du vill hugga med kniven så borde ju en tanto vara det sämsta alternativet?

~Paul~
Jag är fortfarande nöjd me stålet
jag bryner stålet med ett bryn stål.
Jag skrev att den är bra att hugga med.
Denna har jag haft i 7år nu och den funkar nog 7 år till.
Är det något mer du undrar över?
Citera
2007-07-05, 20:37
  #7
Medlem
gaylordfuckers avatar
Längden på bladet 8 tum
Citera
2007-07-05, 20:48
  #8
Avstängd
scoremaxs avatar
kniven jag använder mest är en Roselli, därefter en cold steel master tanto..som jag har slipat bort tantobladet på, så den liknar en outdoorsman..

(för att tantobladet i sin utformning helt enkelt inte var bra nog)
Citera
2007-07-05, 20:51
  #9
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSheep
Brusletto Falken
Gillar dem. Fina knivar. Ibland kan norrmänen också

~Paul~
Citera
2007-07-05, 20:57
  #10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker
Jag är fortfarande nöjd me stålet
jag bryner stålet med ett bryn stål.
Jag skrev att den är bra att hugga med.
Denna har jag haft i 7år nu och den funkar nog 7 år till.
Är det något mer du undrar över?
OK. 1095 är ett bra standard-kolstål tillverkat med tyngdpunkt på seghet, slagtålighet och eggstabilitet. Förstår att du är nöjd med själva stålet.

Däremot förstår jag fortfarande inte varför du valde en tantokniv, när ditt primära syfte (som det verkar) är att hugga med kniven. Rent geometriskt har nämligen en tanto sämre förutsättningar än t ex en Bowie, machete, kukuri eller parang eftersom den saknar den där extra tyngden i främre delen.

Jag är säker på att din kniv kommer att funka under hela din livstid om du inte misshandlar den i onödan eller bryter av de av misstag .

~Paul~
Citera
2007-07-05, 21:01
  #11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldstal
1.
1. Jag använder oftast en helt vanlig Mora 2000, funkar till det mesta och man behöver inte vara rädd om den.

2. Fällknivar är bra speciellt för att de är smidiga men dem duger inte som en ute-i-skogen kniv då ska det vara nått stadigare.
1. Hm, ja. Tycker nog att du skall börja att vara rädd om den eftersom den inte tillverkas längre. Jag kan nästan lova dig att den i framtiden kommer vara ett riktigt samlarobjekt .

2. Generellt har du rätt. Men det finns fällknivar som är så pass stadiga att de klarar av extrem påfrestning och i många fall håller bättre än fastbladare med sämre konstruktion.

~Paul~
Citera
2007-07-05, 21:03
  #12
Medlem
Tritonuss avatar
kniven som alltid sitter i jaktbyxorna är en vanlig morakniv med orange slida. det jag gillar med den är att den har ett grymt skönt gummihandtag och är lagomt stort blad. kanske lite i överkant för hare och rådjur, men oftast har jag även en liten noname fällkniv med 7 cm blad i ryggsäcken. det är perfekt upp till rådjur. dock lite klent när man ska fixa eld å grillpinnar!

jag har även en riktigt fin kniv som jag köpte av nån lapp för massa år sedan.
jag vågar dock inte ta med en svindyr kniv ut i skogen. skulle kännas förjävligt att tappa bort den! så nu ligger den hemma å sammlar damm istället
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback