Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-08, 00:08
  #1201
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpiff
Vad jag först inte viste var med vad han jobbade, fällkniv är inte första valet för de som direkt har ett hantverksyrke, de kör mora, billig, och byter när den blir slö eller sned, vilket händer först...

Det var därför jag antog att den som frågade efter tipps har en omväxlande sysselsättning, därför tippsade om en platt, men ändå kraftig kniv.

Skulle det vara så att han jobbade kontor så finns det något bättre än Opinel till papper?
Kan ge mig f*n på att min var vassare efter att skurit med en massa lådor förra sommaren än innan!
Jo, men jag visste vid det tillfället lika lite som du vad Skalman jobbade med. Det enda jag visste var att han ville ha en kniv för vardagsbruk som skulle kosta runt 500 kronor eller mindre.

Därför föreslog jag två rejält skilda modeller, eftersom jag på så sätt garderade mig för båda möjligheterna, nämligen kontorsjobb och kroppsarbete. Din kritik var därför obefogad som det senare också visade sig .

~Paul~
Citera
2009-07-08, 00:11
  #1202
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nu blir jag lite förvirrad. Förstår jag det korrekt att du vill ha en fällkniv med en bladlängd på mellan 12-14 cm för under 500 kronor där ca 3 cm av bladet är sågtandat??

Kniven skall dessutom ha ett utmärkt bladlås och helst ett bladstål och handtag som tål din arbetsmiljö?

~Paul~

Japp helt korrekt ( Det vore det ultimata ) Men det räcker med att bladlåset håller och att iaf en bit av bladet är tandat ( Rostfritt har jag gett upp i min arbetsmiljö )
Citera
2009-07-08, 00:25
  #1203
Medlem
zpiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nu blir jag lite förvirrad. Förstår jag det korrekt att du vill ha en fällkniv med en bladlängd på mellan 12-14 cm för under 500 kronor där ca 3 cm av bladet är sågtandat??

Kniven skall dessutom ha ett utmärkt bladlås och helst ett bladstål och handtag som tål din arbetsmiljö?

~Paul~

Två blad, dePaul, han behöver en kniv med fler blad, det var vad jag var ute efter att få veta.
Som det ser ut nu ett större blad, och ett mindre tandat, men det kan ändra sig...
Citera
2009-07-08, 00:27
  #1204
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Japp helt korrekt ( Det vore det ultimata ) Men det räcker med att bladlåset håller och att iaf en bit av bladet är tandat ( Rostfritt har jag gett upp i min arbetsmiljö )
OK, då måste jag göra dig besviken. En kniv enligt dina parametrar finns inte. En av de största fällknivarna är Camillus Cuda Max, men den har tyvärr inte sågtandning i någon form. Bladet är 15 cm. Den kostar tyvärr närmare 2K kronor.

Det finns dock knivar vars blad inte rostar. De tillverkas av Spyderco i H1-stål och heter Pacific Salt. De kostar ca 500:- kronor men sedan tillkommer ju frakt. Bladet är dock endast 9,65 cm långt, dvs ganska långt ifrån dina 12-14 cm: http://www.dantesknife.com/Spyderco%20Knives.htm

~Paul~
Citera
2009-07-08, 00:30
  #1205
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpiff
Två blad, dePaul, han behöver en kniv med fler blad, det var vad jag var ute efter att få veta.
Som det ser ut nu ett större blad, och ett mindre tandat, men det kan ändra sig...
Ja, det skulle vara det bästa valet. Personligen skulle jag satsa på en vanlig morakniv, t ex 510 och dessutom ett multiverktyg, t ex Bahco (som jag själv äger) och som är tillverkat i Sandvik 12C27.

~Paul~
Citera
2009-07-08, 00:44
  #1206
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, då måste jag göra dig besviken. En kniv enligt dina parametrar finns inte. En av de största fällknivarna är Camillus Cuda Max, men den har tyvärr inte sågtandning i någon form. Bladet är 15 cm. Den kostar tyvärr närmare 2K kronor.

Det finns dock knivar vars blad inte rostar. De tillverkas av Spyderco i H1-stål och heter Pacific Salt. De kostar ca 500:- kronor men sedan tillkommer ju frakt. Bladet är dock endast 9,65 cm långt, dvs ganska långt ifrån dina 12-14 cm: http://www.dantesknife.com/Spyderco%20Knives.htm

~Paul~

Där dök det upp en intresant kniv ( Spyderco Police Model ) priset verkar rimligt frågan är bara vad VG10 pallar med ? ( Visst lite kort var den ) Men håller bladlåsningen så kan jag leva med ett kortare blad
Citera
2009-07-08, 01:02
  #1207
Medlem
zpiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Där dök det upp en intresant kniv ( Spyderco Police Model ) priset verkar rimligt frågan är bara vad VG10 pallar med ? ( Visst lite kort var den ) Men håller bladlåsningen så kan jag leva med ett kortare blad

VG10? Är det inte det som de gör endel nya knivar från Fällkniven i? Och Fällkniven brukar ju inte välja det sämsta materialen!
Citera
2009-07-08, 01:15
  #1208
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpiff
VG10? Är det inte det som de gör endel nya knivar från Fällkniven i? Och Fällkniven brukar ju inte välja det sämsta materialen!

Jag har nu lagt en beställning på : S&W SWAT Special Tactical saw + Spyderco Police Model

Så får jag se vilken som gör mig nöjd Borde vara hemkommet innom 2 veckor ( Hoppas jag slipper tull nu bara )
Citera
2009-07-08, 09:28
  #1209
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag har nu lagt en beställning på : S&W SWAT Special Tactical saw + Spyderco Police Model

Så får jag se vilken som gör mig nöjd Borde vara hemkommet innom 2 veckor ( Hoppas jag slipper tull nu bara )
Spyderco Police kostar en bra bit över hundra dollar ($ 130 + frakt och eventuella tull- samt expeditionsavgifter). Du kan med andra ord hamna på runt 2000 kronor om det vill sig illa.

I Sverige har jag hittat kniven för dryga 1700:- kronor. Till det tillkommer priset för S&W kniven, vilket är närmare 300:- kronor. Du hamnar då återigen på runt 2000:- kronor. Det är med andra ord helt andra pengar än vad du skrev att du hade råd med .

VG-10 är ett mycket bra stål men det rostar avsevärt lättare än H1. Spetsen är ömtålig, så du får vara väldigt försiktig med kniven och inte bända med den. Varianten med rostfritt handtag är rejält hal. Kanske inte så bra med tanke på ditt jobb?

~Paul~
Citera
2009-07-08, 11:48
  #1210
Medlem
Vad snubben hade behövt vore en fin fällkniv från classes,
den ser ut så här och kostar under hundringen. http://www.clasohlson.se/Archive/Ima...135701_658.jpg

såg, knivblad, sågtandat knivblad i ett. Garanterat värdelös till allt annat än pilla bort skräp under naglarna och kommer säkert inte hålla mer än en 15 minuter. Fördelen är väl att den kniven motsvarar skalmans krav på vad kniven ska ha förutom nu rosttrögheten och kvalite som jag inte vet något om.



I övriga fall så dom knivar jag tänker på med hyffsad bladlängd med kombinerad sågtandning är väl gerbers fällknivar. Vad för kvalite på matrial i blad, handtag och låsningen är på dessa överlämnar jag åt någon som kan nånting i ämnet.
http://images.gerbertools.com/Lg/106...rated_Edge.jpg
http://images.gerbertools.com/Lg/598...n_Serrated.jpg
Citera
2009-07-08, 12:01
  #1211
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Spyderco Police kostar en bra bit över hundra dollar ($ 130 + frakt och eventuella tull- samt expeditionsavgifter). Du kan med andra ord hamna på runt 2000 kronor om det vill sig illa.

I Sverige har jag hittat kniven för dryga 1700:- kronor. Till det tillkommer priset för S&W kniven, vilket är närmare 300:- kronor. Du hamnar då återigen på runt 2000:- kronor. Det är med andra ord helt andra pengar än vad du skrev att du hade råd med .

VG-10 är ett mycket bra stål men det rostar avsevärt lättare än H1. Spetsen är ömtålig, så du får vara väldigt försiktig med kniven och inte bända med den. Varianten med rostfritt handtag är rejält hal. Kanske inte så bra med tanke på ditt jobb?

~Paul~

Japp jag kände att jag fick offra mig lite ( Kniven såg bekväm ut ) Får dock se till att inte slarva bort den innan jul Kommer avlämna rapport om jag blev nöjd iaf ( Sedan gjorde jag en iskall beräkning om dom tar så bra betalt måste bladspärren hålla )

Dessutom så även om jag åker på tullen betalar det sig eftersom jag kommit undan de senaste 3 gångerna ( Handlat hem mycket elektronik )
__________________
Senast redigerad av skalman1973 2009-07-08 kl. 12:03.
Citera
2009-07-08, 12:41
  #1212
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Japp jag kände att jag fick offra mig lite ( Kniven såg bekväm ut ) Får dock se till att inte slarva bort den innan jul Kommer avlämna rapport om jag blev nöjd iaf ( Sedan gjorde jag en iskall beräkning om dom tar så bra betalt måste bladspärren hålla )

Dessutom så även om jag åker på tullen betalar det sig eftersom jag kommit undan de senaste 3 gångerna ( Handlat hem mycket elektronik )
OK, lycka till och berätta hur det gick!

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback