Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-15, 19:20
  #601
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iknatk
Skulle vilja få tips på en kniv som är någorlunda cs-kniven
http://img404.imageshack.us/img404/9674/knife4qj.jpg
Jösses. Men visst. http://www.mdtactical.com/strider/MK1.htm

Det är det närmsta jag kan komma på såhär på rak arm
Citera
2008-12-15, 21:59
  #602
Medlem
SebbeBoys avatar
Fällkniven S1
CRKT M16-10KZ Carson design
Citera
2008-12-16, 01:56
  #603
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Helt vanlig hederlig morakniv, rostfritt stål..
Sköna att hålla i, rostar inte (jag fiskar, både salt och sött), bra skärpa och tälig egg att kapa braid och liknande med..
Citera
2008-12-16, 09:20
  #604
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Nyborg
Helt vanlig hederlig morakniv, rostfritt stål..
Sköna att hålla i, rostar inte (jag fiskar, både salt och sött), bra skärpa och tälig egg att kapa braid och liknande med..
Visst är moran en bra kniv. För min del så tycker jag dock att bladet är lite för kort till sportfiske, dvs om man använder kniven till att rensa fisk med och kanske filéa.

~Paul~
Citera
2008-12-18, 01:29
  #605
Medlem
Till vardags: Benchmade 5300SBK
I skogen: Fällkniven S1
Citera
2008-12-18, 11:12
  #606
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vederbörande
Till vardags: Benchmade 5300SBK
I skogen: Fällkniven S1
OK. Tycker du att du har nytta av det halvserraterade bladet?

~Paul~
Citera
2008-12-18, 11:29
  #607
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst är moran en bra kniv. För min del så tycker jag dock att bladet är lite för kort till sportfiske, dvs om man använder kniven till att rensa fisk med och kanske filéa.

~Paul~

Jepps, du har en poäng i det..
Jag kör till 99% cnr specimenfiske dock, så är är nog inte en typisk fiskare på det sättet

Filea gör jag helst med Rapalas filekniv som är delbar i handtag/blad (tar mindre plats).. Grym kvalitet för en kniv för under 200 pix.. Vet inte om den finns kvar på marknaden lägre dock..
Citera
2008-12-18, 11:49
  #608
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Nyborg
Jepps, du har en poäng i det..
Jag kör till 99% cnr specimenfiske dock, så är är nog inte en typisk fiskare på det sättet

Filea gör jag helst med Rapalas filekniv som är delbar i handtag/blad (tar mindre plats).. Grym kvalitet för en kniv för under 200 pix.. Vet inte om den finns kvar på marknaden lägre dock..
Tror inte att den tillverkas mer men finns fortfarande att köpa på vissa internetsajter. Själv kör jag med Frosts laminerade kniv till mitt fiske. Kärnan är i 2140 (AISI O1). Kanonkniv som inte tillverkas idag, dvs modellen finns kvar men stålet är utbytt till 12C27. Modellnamnet idag är 113-3265/113-3205.

~Paul~
Citera
2008-12-18, 14:36
  #609
Medlem
Då är man nybliven spydercoägare. Dragonfly + police.
Jag känner mig som en komplett människa..

Kanske någon här som fick spräcka sin samling ?
Citera
2008-12-18, 16:23
  #610
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Då är man nybliven spydercoägare. Dragonfly + police.
Jag känner mig som en komplett människa..

Kanske någon här som fick spräcka sin samling ?
Grattis! Faktum är att det är en av de få Spydies som jag inte äger ännu. Lite avis . Vilken variant är det? Dvs vilket handtag och bladstål?

~Paul~

PS Dragonfly har jag också. Trevlig liten kniv.
Citera
2008-12-18, 18:40
  #611
Medlem
Darthbongs avatar
Då jag är ute och jagar brukar jag använda en Gerber Kniv Gator Clip Point som
dem heter, funkar riktigt bra är en vass kniv osv.

Sedan har jag en så att säga "custom made" kniv, är lite mer som en morakniv med
det hära så man inte ska råka glida upp med handen så att man skär sig inte lika bra tycker jag

Så big up till Gerber kniven!
Citera
2008-12-18, 19:25
  #612
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darthbong
Då jag är ute och jagar brukar jag använda en Gerber Kniv Gator Clip Point som
dem heter, funkar riktigt bra är en vass kniv osv.

Sedan har jag en så att säga "custom made" kniv, är lite mer som en morakniv med
det hära så man inte ska råka glida upp med handen så att man skär sig inte lika bra tycker jag

Så big up till Gerber kniven!
Synd att Gerber gått ner lite i kvalité sedan övertagandet av Fiskars. En hel del av den tidare produktionen var riktigt bra. Har en liknande kniv som du (Gator Mate) men en pre-production variant med ATS-34 blad. En mycket trevlig kniv som skär som ett lasersvärd tack vare det tunna flatslipade bladet.

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback