Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-13, 14:58
Medlem
Ajajajs avatar
Nu har det hittats en liten mammutunge i Sibirien:

Frusen mammutunge funnen

En halvårsgammal mammut som hittats i permafrosten i Sibirien är det hittills mest välbevarade exemplaret som upptäckts, enligt forskare.

http://www.metro.se/se/article/tt/20...mmut/index.xml

Jag undrar varför forskarna inte lyckats återuppliva en mammut ännu? Dom har ju hittat ett flertal, vilka jag gissar har haft bevarat DNA?

I och för sig är DNA-tekniken ny, men borde det inte vara dags nu?

Vad är det som är problemet egentligen?

Jag har läst något om att DNA:t kan vara skadat av den långtida men sakta nedbrytningen.

Om jag kommer ihåg rätt nu så skulle det gå att göra någon form av matchning för att få fram fullständiga DNA-strängar?

Det vore jäkligt coolt med en livs levande mammut i en djurpark! Det skulle man vilja se!

Citera
2007-07-13, 15:03
Medlem
http://www.flashback.org/showthread.php?t=514593
Citera
2007-07-13, 15:04
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Om jag kommer ihåg rätt nu så skulle det gå att göra någon form av matchning för att få fram fullständiga DNA-strängar?

Shotgun-sequencing användes blandannat för att sätta ihop det mänskliga genomet. Vad problemet med mamuttarna är vet jag inte, men jag skulle tippa på att det inte finns så mycket arvsmassa att arbeta med. Forskarna verkar tyvärr vara överens om att det inte blir någon kloning. Iaf inte i den närmaste framtiden.
Citera
2007-07-13, 15:18
Medlem
Cesses avatar
För att klona något så måste forskarna ha en hel cell vilket är svårt att hitta i en frusen kropp då det mesta har "spruckit".
Citera
2007-07-13, 15:20
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Shotgun-sequencing användes blandannat för att sätta ihop det mänskliga genomet. Vad problemet med mamuttarna är vet jag inte, men jag skulle tippa på att det inte finns så mycket arvsmassa att arbeta med. Forskarna verkar tyvärr vara överens om att det inte blir någon kloning. Iaf inte i den närmaste framtiden.
Vad är Shotgun-sequencing? Är det när man tar partier av oskadat DNA och klistrar ihop med andra delar för att få en hel DNA-sträng?

Om forskarna var ense tidigare så kanske den här babymammuten kan förändra situationen om den är så välbevarad menar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av Cesse
För att klona något så måste forskarna ha en hel cell vilket är svårt att hitta i en frusen kropp då det mesta har "spruckit".
Går det inte att ta en elefantcell och byta ut innehållet?

Citera
2007-07-13, 15:24
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Vad är Shotgun-sequencing? Är det när man tar partier av oskadat DNA och klistrar ihop med andra delar för att få en hel DNA-sträng?

ja

Citat:
Om forskarna var ense tidigare så kanske den här babymammuten kan förändra situationen om den är så välbevarad menar jag?

Nä, det gällde detta exemplar är jag rädd.

Citat:
Går det inte att ta en elefantcell och byta ut innehållet?

Pågår faktiskt en del ny spännande forskning där man byter ut arvsmassan i bakterier mot andra bakterier, men den tekniken är väldigt väldigt färsk och jag vet inte vilka begränsningar som finns.
Citera
2007-07-13, 15:27
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
ja
Ok.

Citat:
Nä, det gällde detta exemplar är jag rädd.

Citat:
Pågår faktiskt en del ny spännande forskning där man byter ut arvsmassan i bakterier mot andra bakterier, men den tekniken är väldigt väldigt färsk och jag vet inte vilka begränsningar som finns.
Med nanoteknik borde det väl gå att helt artificiellt skapa en kopia av en äkta DNA-sträng?

Med nano-teknik kan man ju bygga upp molekyler och annat atom för atom nästan...

Citera
2007-07-13, 17:05
Medlem
zorc7251s avatar
Som Cesse redan skrev så spricker kroppens celler vid nedfrysning och omöjliggör en återuppväckning innan dessa reparerats. Och nu pratar vi inte en handfull celler utan flera miljoner.
I framtiden (med betoning på framtiden) kommer det troligtvis gå att reparera celler med nanorobotar.
Citera
2007-07-13, 17:08
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Som Cesse redan skrev så spricker kroppens celler vid nedfrysning och omöjliggör en återuppväckning innan dessa reparerats. Och nu pratar vi inte en handfull celler utan flera miljoner.
I framtiden (med betoning på framtiden) kommer det troligtvis gå att reparera celler med nanorobotar.
Jo men det räcker ju med en cell som du sedan klonar! Men kruxet är ju då att pusla ihop DNA-t och föra över allt till en tom cell som sedan klonas etc...

Tror det ligger en bit in i framtiden ja.

Citera
2007-07-13, 20:22
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Jo men det räcker ju med en cell som du sedan klonar! Men kruxet är ju då att pusla ihop DNA-t och föra över allt till en tom cell som sedan klonas etc...

Tror det ligger en bit in i framtiden ja.

Klona? Hur då? Eller menar du celldelning?
Citera
2007-07-13, 20:38
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Klona? Hur då? Eller menar du celldelning?
Måste du sitta och märka ord på fredagkvällen?

Citera
2007-07-14, 10:38
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Måste du sitta och märka ord på fredagkvällen?
Oavsett om du menar "kloning" eller celldelning så tror jag inte det är rätt tillvägagångssätt för att ersätta brustna celler i en organism. Det finns 200 olika sorters celler i människans kropp med olika arbetsuppgifter så jag ser inte hur det skulle vara praktiskt, om det ens är möjligt, att trigga igång en sådan reaktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in