Kan ocks bidra med en liten historia som skedde rum fr 15 r sen
Som nyblivna 18-riga ungtuppar hade vi ret innan upptckt hur, vad vi ansg d, otroligt kul det var att ka billig Finlandsfrja! Nrmare bestmt "Silja Galaxy" som redan d hade sett sin glansdagar passera revy decennier innan.
Nu var det dags igen, ret efter.
Vi gick ombord, bunkra upp med flera flak l och 50% Minttu som var p REA.
Jag hade, tyvrr, bunkrat upp med ngot annat timmarna innan avfrd.
D jag inte var bosatt i Stockholm passade jag alltid p att beska Highlights nr jag var i Hufvudstaden, och dr hade jag denna gng bunkrat upp med en Krink marker samt en hel del blck..
Tillbaks till bten. Alkoholen fldade i det billiga rummet utan fnster, musiken spraka ur en speaker med AUX till en batteridriven MP3-spelare. Stmningen var p topp!
Runda under ftterna torskas det pengar p Black jack, ciggaretter rks i cigarrrummet, det minglas. "Gissar" att vi hade en kul kvll.
Men, helt pltsligt, mina vnner r borta!
"Vart r dem? Vad fan ska jag gra nu?"
"Jo, jag vet.. LETS GO BOMBING!"
Hr r det natt-svart. Inga minnen alls.
Jag har senare mtt upp mina vnner och vi har skert fortsatt, vaga luckor om att det rktes Spice i hytten som en godnattis.
Morgonen gryr, jag och en av mina tre kompisar ligger laser-bakis i hytten och kollar p den lilla TVn vi faktiskt har i hytten.
*BANK BANK*.
Jag - "Skert Viktor som glmt kortet, jag ppnar..".
Det var inte Viktor. Utanfr drren str tv Finska vakter p 2 meter styck.
Vakt - "Varrrr e pehhnnannn..?"
Jag - "V-v-va..? V-v-vilken penna..?"
Vakt - "Om du inte plockarrr frrahm pehhnnan nuuh s vnderr vi upp o ner p rommeeet!!".
Hr kunde jag inte tnka. Jag strckte snllt fram den. Min kompis p sngen undra vad fan som gde rum. Jag hade nmligen inte nmnt nattens bravader fr ngon av dem.
De finska jttarna leder mig med en under varje arm. P vgen mter jag mina tv vnner som varit och haffat frukost. Deras blickar r inte mindre frvnade.
Nu kastas jag i en cell. Det r en klassisk fyllecell, riktigt karg och kall, med de tunga motorerna som ljudkuliss.
Vad hnder nu? Ska jag till Finland?
Tankarna snurra som ett solsystem i mitt bakis-sprngade huvud. Och att vakterna gladligen informerat mig om att detta inte skulle bli billigt dmpade inte min ngest.
Sit-ups fr att hlla vrme, gng fram och tillbaks p den lilla ytan, en konversation genom vggen med en cellgranne som om det vore ngot jvla prison break avsnitt.
Dessa timmar kndes som R!
Efter en evighet blir jag utslppt, som en klen trst ser jag att vi r i Stockholm i alla fall.
Polisen mter mig varp ett frhr upprttas.
Vi skiljs t vid terminalen, men vart r mina vnner? De hade ju aldrig kunnat veta vad som skulle ske, s de har kt hem.
I T-shirt i piskande Januari snstorm tar jag mig hem frn Vrta hamnen till Axelsberg kommunalt. Min kompis var snll och tog hand om trja och jacka.
Sen gr tiden. Oj vad den gr. Hr Nada!
Fram tills en dag. Hr i mitt liv har min pappa gtt bort vldigt nyligen, samtidigt r jag olyckligt kr. Lite sm skr allmnt.
Ett brev dimper ner i brevldan, jag bor fortfarande hemma hos min mamma s det r bara tur att hon inte sg brevet frst.
Jag r kallad till Tingsrtten. Jag har mjlighet till en frsvarare, men som jag fattade det var det en extra kostnad om man nd frlora mlet. De hade ju fljt mig frn handling till godnatts-smn i hytten p alla tusen kameror bten r utrustad med, det hr var omjligt att vinna, det visste jag.
Jag infinner mig i Tingsrtten.
Det r jag och, ja, domaren och "resten".
Ingen ifrn Silja Line dock.
De brjar att presentera bilder p allt jag taggat. Det r bord, vggar, hissspeglar.
Tinget - "Silja Line har beropat ett skadestnd p 35.000:-, r det ngot du tar p dig?"
Jag - "35.000?! Nej, aldrig."
Tinget - "Vad skulle du uppskatta d?"
Jag "Allts, hade de frgat mig hade jag kunnat skura bort det sjlv, men sg...
3000:- kanske?"
"Vi frstr. Det r faktiskt s att Silja Line inte redovisat en saneringsfaktura, s vi sger 3000:-. "
Vad fan hnde precis? Jo, jag dodgade 32.000:- om deras belopp nu stmde.
Fljt av 80 x 50:- dagsbter och 500:- brottsofferfonden. S 8.500:- totalt.
(Samt att en av kuk-vakterna tog min 18-present i form av en namnbricka i guld..).
Jag elda upp alla dokument nr detta var klart och begravde det lnge. Har nu sent i livet terberttat det som en i efterhand kul historia fr familjen.
Sensmoralen av historien som r sjlvklar..
*Graffa inte nr du r full.
*Om du nd ska graffa nr du r full, gr det inte p ett stlle dr din enda flyktvg r en livbt
Tack fr mig!