2007-07-25, 08:30
Medlem
M.C.Ps avatar
Tjenare.
Har precis rvt en gammal tryckkokare frn min Farfar, och r nu p jakt efter schyssta recept och anvndningsomrden till denna. Har provat att koka potatis i den, gr p 8 minuter. Vad anvnder ni er tryckkokare till.

Som sagt: s p med recept, och ange grna koktid (r ju svrt att lyfta p locket och kolla).
Citera
2007-07-25, 16:16
Bannlyst
Jag anvnder min tryckkokare till att sterilisera olika saker...

...men det var mat endast, va?
Citera
2007-07-27, 13:49
Medlem
M.C.Ps avatar
Ja mat helst, m en finns det andra anvningsomrden s posta dem ocks
Citera
2007-07-27, 13:57
Medlem
fightownwalls avatar
koka potatis lt roligt .....men det r den inte riktigt till fr.

den ska anvndas nr du lgger in saker p burk typ gurka eller konserverar annat fr att koka bort otrevliga saker i burken s den str lnge och fr att mjuka upp det lite vad jag frsttt

Men jag anvnder mina tryckokare till att sterilisera med
Citera
2007-07-27, 18:10
Medlem
M.C.Ps avatar
ASG

Tror vi menar lite olika typer av tryckkokare

Har en sn hr http://www.zenker.se/Liber/Liber_1950/tryckkokare.gif

Den anvndes vldigt mycket frr till att snabba p lngkok av ktt och dylikt
Citera
2007-07-27, 23:54
Medlem
Koka olika sorters ktt fungerar ypperligt. Flera av de tvlande i rets Kock 2007 anvnde sig av tryckkokare nr det skulle koka Unggris.
Citera
2025-04-08, 19:26
Medlem
Lyckliga ni som har en sdan hr (kopierad frn trden)
https://www.flashback.org/leave.php?...ryckkokare.gif
Anvnder en sdan nstan varje dag , r helt unik och till lagar helt fantastiska soppor.

Det finns en metallplatta med dessa som ska ligga p botten , s att inget ktt ligger direkt p botten d det ltt brnner d. Man mter tiden frn det att metall stycket brjar puffa som ett gammalt nglok .. s dr puff...puff....puff..
Har man fr hg vrme str metall stycket bara och blser oavkortat... snk d vrmen p plattan .. tills ngloket kommer igng .. igen ..

Det r grunden med tryck kokningen av denna modellen ..
Vatten till ungefr hlften av tryck kokaren ... tryck soppor i ca 40 minuter ... nr tuff ..... tuff ..... tuff.... kommit igng.

Vga blanda , bitar av potatis , mortter , och annat ... tillstt olika kryddor , tomatpur ... vitlk och gul lk i bitar...
Tryck p bara minst 40 minuter ....... underbara soppor..

Ktt dremot ..... stek istllet eftersom ktt trycks tills de tappar sin smak i tryck kokare..
Ska man envisas och trycka ktt r max minuter med ngloks tuffet... 20 - 25 minuter.
Tnker d p dilltryckt kalv eller ntktt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in