2007-07-27, 22:41
Medlem
Vad är tjockleken på en tjärstubin som man hittar hos järnhandlar'n?

Dessutom undrar jag detta, om jag har en kanske 10cm lång och 3cm i diameter papprör med florsocker och malen ica-salpeter, med en "nozzle" i samma diameter som tjärstubin, kan detta bli en raket då? Detta blir nämnligen min debut-raket, och jag vill vara säker på vad jag gör. Föreslå inte rcandy eller något annat som innefattar socker + salpeter + värme, vill inte ha någon olycka.

Jag är lite snurrig så jag har lite svårt att formulera mig, men jag hoppas att ni förstår.
Citera
2007-07-27, 22:59
Medlem
GalFisks avatar
Ica-salpeter funkar inte, men skaffa KNO3 så blir det bra. Core kan vara på omkring 1/3 av rörets diameter.
Citera
2007-07-28, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Ica-salpeter funkar inte, men skaffa KNO3 så blir det bra. Core kan vara på omkring 1/3 av rörets diameter.

Okej, men vad är det för storlek på järnhandlar-stubin?
Citera
2007-07-28, 09:34
Medlem
woofers avatar
Järnhandlar-stubin? På det glada 50-talet gick det kanske att köpa stubintråd hos sin lokala järnhandlare men idag så blir jag mycket förvånad om du hittar någon som har.

Beställ på svenskakemi dom har flera tjocklekar/modeller i lager.
Citera
2007-07-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Järnhandlar-stubin? På det glada 50-talet gick det kanske att köpa stubintråd hos sin lokala järnhandlare men idag så blir jag mycket förvånad om du hittar någon som har.

Jag brukade köpa "rakt över disk" på järnia (nuvarande Arvid Svensson Pro) på björnövägen i Västerås. Det är iof ett antal år sedan men inte 50, haha. Om det inte blivit licensbelagt så bör du kunna köpa det idag med.

Svenskakemi och Smålands krutbruk fungerar som bekant via internet/postorder annars.
Citera
2007-07-28, 17:39
Medlem
thuressons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Mig skulle det inte förvåna eftersom det är i järnhandeln du handlar dynamit, med de sagt att inte alla säljer de
Citera
2007-07-28, 19:29
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thuresson
Mig skulle det inte förvåna eftersom det är i järnhandeln du handlar dynamit, med de sagt att inte alla säljer de

Tjärstubin är ju inte licensbelagt så det är ju inte det som är problemet. Används tjärstubin till något form av profesionellt bruk (undantaget hobbypyroteknik)? Jag är messt förvånad om dom fortfarande har det i sortimentet då efterfrågan borde vara tämligen låg. Detta är som sagt mest bara mina fantasier om hur verkligheten ser ut och inte några faktiska fakta.
Citera
2007-08-02, 15:00
Medlem
Robin88s avatar
Men går det inte att köpa stubin på större affärer som Biltema eller Clas Ohlson t.ex.?
Citera
2007-08-02, 15:10
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin88
Men går det inte att köpa stubin på större affärer som Biltema eller Clas Ohlson t.ex.?

Nej
Citera
2007-08-02, 15:15
Medlem
Robin88s avatar
Synd, men är det någon som har en aning om var man kan köpa det i jönköpingsområdet?
Citera
2007-08-03, 02:06
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin88
Synd, men är det någon som har en aning om var man kan köpa det i jönköpingsområdet?

Vad har en jävla massa inlägg finns som en sticky.

Och du behöver inte fråga, sök på stubin och du finner svaret (dvs svenska kemi säljer men via internet).

mvh
Citera
2008-01-07, 20:45
Bannlyst
vad är viscostubin till skillnad från en tjärstubin? jag antar att tjärstubin är en sådan stubin vi finner på dagens fyrverkerier, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in